Ja, ik heb ooit een keer een aantal sterke verhalen gehoord over hoe het er aan toe ging in de hollandse club in joeburg in de jaren 50 en 60; kennelijk was de lichting van twentenaren tov nederlanders nogal scheef getrokken in het voordeel van de tukkers, dus werd de voertaal toch veelal twents, wat uiteraard tot groot ongenoegen van de overige paar nederlanders leidde.
Zo ver willen we dus niet gaan hier; maarreh, twents en afrikaans hebben wel degelijk erg veel met elkaar gemeen; imho meer nog dan nederlands met afrikaans, ik heb 't in de zuidkaap ook veel aangetroffen in de naamgeving van de dorpjes:
- saasveld ( oud dialekt : ‘soasel’ klinkt ook als, juist ja )
- plett'n berg baai ; plet is een twents woord
en in krantekoppen:
- neulen : puur twents woord ( maar dus ook arikaans ) voor zeuren, drammen
en zo is daar ook de tongval die gemakkelijker
in mijn ervaring hebben ‘native’ nederlanders grote(re) moeite met het leren van afrikaans dan ‘native’ twentenaren en denk dat de oorsprong ligt in de meer gemeenschappelijke taalbasis en tongval. Veel twentenaren in SA gaan dan ook vaak de afrikaanse kant op, en heb wel 's een nederlandse ontmoet die in een paar jaar haar hele nederlands plotklaps verleerd was en ineens heel veel engels praatte. heeeel apart
Noot: de voc was specifiek voor de bevolking van de kaap provincies toentertijd op zoek naar boeren, en waar vind je die ? juist ja, bie de boer'n in twent.