Wie heeft tips???

• Marion

In 2001 hebben ze 301 watchingtrips gehad en maar 1 keer hebben ze geen walvis kunnen spotten.

Ze geven 40% van je geld terug als ze gedurende de vaart geen walvis zien.

Dus ze doen hun uiterste best om ze te vinden.

De vergunning is voor 50 meter afstand, maar ze leggen de boot stil en wachten tot de nieuwsgierige walvissen dichterbij komen.

Hmmm….. ik heb wel een typefoutje gemaakt met de prijs: het moet R 700 p.p zijn. Maar dat is het zeker waard.

Groet, Marion

• Bo

Hoi Marion,

Mooie foto´s heb je gemaakt!

Bedankt voor je routebeschrijving, het geeft toch een beetje houvast voor een uit te stippelen route. Ik kan me voorstellen dat je niet aan lezen toe gekomen bent, ik heb dat soms al hier in de tuin, wordt dan helemaal afgeleid door de vogels en de kikkers.

Die walvissentocht willen we ook zeker gaan doen, het lijkt me een machtig gezicht.

• nathan

Lijkt me leuk om zelf wild te spotten.

Voordeel van iets georganiseerds is dat ‘in principe’de kans groter wordt dat je wild ziet en dat je ook uitleg krijgt. Afhankelijk van je eigen auto heb je tijdens een game drive ook een beter zicht en je hebt geen raam om je heen.

Maar dat kun je ter plaatse nog beslissen.

De afwisseling tussen de verschillende parken is leuk, en zeker aan te bevelen, het gaat dan niet vervelen.

Zoals met alles in het leven: ook dit zal wennen!

Daarom zou ik he idd afwisselend houden, dus bv eerst zelf rijden en dan een game drive oid.

Wij deden Hluhluwe alvorens naar Kruger te gaan. Dat vond ik het best, maar andersom kan ook natuurlijk, alhoewel je dan niet moet verwachten om opeens meer en andere dieren te zullen spotten.

Wij vonden bv. addo na de ervaringen van Hluhluwe en prive parken bij Kruger wat tegenvallen (behalve de baby olifanten dan ;))

grt nathan

>

> Nathan,

> In pricipe willen we zelf rijden door Kruger met de camper en

> wild proberen te spotten. Wellicht dat we een avond gamedrive

> als extra doen. Lijkt me toch wel heel avontuurlijk voor de

> kids(en ons :))

> Verder willen we ook nog St lucia en Hluhluwe doen. Wordt

> het op een gegeven moment niet meer van hetzelfde? Raak je er

> aan ge(ver)wend?

>

• Wim M

Hoi Toon,

Wat ik zelf een werkelijk onvergetelijke tocht vond was van Johannesburg naar Durban, de tuinroute, Outshoorn met de Kango-caves, Kaapstad en toen via de Karoo door naar het Krugerpark (3 dagen Kruger is lang zat) en Noord Transvaal (heet nu anders) Sabie-Graskop en terug naar Jo` burg.

Waarom ik dit schrijf is omdat je eigenlijk nooit iets over de Karoo hoort. Het is een semi-woestijn. Ooit was het een binnenzee vandaar die platte koppies op de dode vulkaantjes. Echt adembenemend om doorheen te rijden en onvergetelijk!

Veel plezier met plannen,

Wim

• Marco (Tongasabi)

Mapungubwe ligt in het Noorden bij de Limpopo Rivier / grens met Zimbabwe en Botswana. Het is een relatief jong National Park. Veel Zuid Afrikanen kennen het ook nog niet :-) Marco.

http://www.sanparks.org/parks/mapungubwe/

• Corné

'Wij vonden bv. addo na de ervaringen van Hluhluwe en prive parken bij Kruger wat tegenvallen (behalve de baby olifanten dan)'.

Ik denk ook dat je al die parken niet kunt vergelijken, ze liggen geografisch allemaal in andere gebieden. Als je de Big-5 in Kruger hebt gezien, dan kun je Addo het beste gewoon nemen voor wat het is: een fraai park met o.a. Olifanten.

Corné.

www.amukela.com

• Corné

Wij waren in 2000 in dat gebied, en het was idd erg ruig en ongerept. Het is wel een ‘destination’ op zichzelf. Als je daar naar toe gaat zou ik er zeker 3 nachten willen doorbrengen.

Valt idd goed te combineren als je vanuit daar naar het Noorden van het Kruger gaat en zo afzakt.

Corné.

www.amukela.com

• Marion

Ik raad je aan om het spotten van wild een beetje op te bouwen.

Wat ik daar mee bedoel is het volgende.

Wij zijn eerst naar Sabi Sands geweest. Twee gamedrives per dag in een open jeep. De rangers gingen constant off the road en deden alle moeite om bv luipaarden te spotten. Daarna zijn we drie dagen naar Kruger gegaan en hebben daar zelf rondgereden. Eigenlijk viel het ons een beetje tegen wat we daar aan wild gezien hebben. We hebben echt uren in de auto rondgereden. Maar in Sabi Sands waren we natuurlijk gigantisch verwend. Maar misschien hebben we die dagen gewoon een beetje pech gehad.

Later in Hluhluwe hebben we weer gamesdrives gemaakt en weer meer gezien, hoewel ze hier niet van de weg af mogen.

Persoonlijk zou ik kiezen voor een opbouw van zelf rijden naar gamedrives met een ranger. Maar dat is natuurlijk mijn mening…..

En ja….. je gaat wel wennen aan de dieren die je ziet. De laatste gamedrive in Hluhluwe zaten we alleen met ons gezin in de auto en hebben tegen de ranger gezegd dat hij niet meer hoefde te stoppen voor impala's e.d. We wilden alleen nog maar luipaarden, leeuwen en olifanten. Hahahaha….. hij heeft echt zijn best voor ons gedaan.

Groet, Marion

• joke

een fraai park met olifanten……………en leeuwen en hyena's en jackals en kudu's en schildpadden en ‘pumba’s" en neushoorns en zebra's en buffels en o zo veel meer

Addo is juist een park wat zich heel goed leent voor zelf spotten, maar ga dan wel voorbereid op pad. Dus schaf een boek aan Signs of the wild is zo'n simpel boek wat al veel informatie geeft over de dieren. Zo is er ook een heel erg leuk vogelboek gesorteerd op kleur, wel zo gemakkelijk om uit te vinden wat voor vogel het is. Boeken zijn altijd bij SANpark winkel te vinden.

Ieder park heeft zo zijn lijstjes van de beesten en vogels en bomen/bloemen die er voor komen en er is niks leukers dan zelf te kunnen krassen wat je gespot hebt.

• nathan

Daarom is het ook van belang om een goede planning te maken.

Ik vond Addo dus wel de moeite waard. Alleen 1 game drive daar was genoeg voor mij.

Als ik niet eerst in Kruger geweest was zou dat denk ik anders geweest zijn.

de parken zijn ook niet te vergelijken… daarom is het leuk om het zoals ik schreef afwisselend te houden.

grt nathan

>Daarom zou ik he idd afwisselend houden, dus bv eerst zelf rijden en dan een game drive oid.

Wij deden Hluhluwe alvorens naar Kruger te gaan. Dat vond ik het best, maar andersom kan ook natuurlijk, alhoewel je dan niet moet verwachten om opeens meer en andere dieren te zullen spotten.

Wij vonden bv. addo na de ervaringen van Hluhluwe en prive parken bij Kruger wat tegenvallen (behalve de baby olifanten dan )

Corné schreef:

>

> 'Wij vonden bv. addo na de ervaringen van Hluhluwe en prive

> parken bij Kruger wat tegenvallen (behalve de baby olifanten

> dan)'.

>

> Ik denk ook dat je al die parken niet kunt vergelijken, ze

> liggen geografisch allemaal in andere gebieden. Als je de

> Big-5 in Kruger hebt gezien, dan kun je Addo het beste gewoon

> nemen voor wat het is: een fraai park met o.a. Olifanten.

>

> Corné.

>

> www.amukela.com