Wie heeft tips???

• Toon

Hallo,

Nathan heeft eerder op dit forum een mooi verslag opgetekend over zijn reis. Hieruit ben ik wijzer geworden dat het steeds praktischer lijkt om een vakantie alleen aan de oostzijde te doen. Je kan dan veel meer zien, hoeft minder afstanden te rijden/vliegen, het is goedkoper(vliegtickets, binnenlandse vlucht, one way fees enz), minder gehaast dus meer genieten enz.

Dan kom ik eigenlijk op mijn volgende vraag: Ik had al het rondje vermeldt wat we wilden doen nl:

Met een camper J'burg, panoramaroute, Kruger(3 dagen), Swaziland, Hluhluwe, St Lucia, Durban, Drakensbergen, J'burg in ± 17 dagen.

Wat zouden jullie hier aan toevoegen aan bezienswaardigheden om er 3 tot 4 weken te vertoeven. Uiteraard mogen dit ook wat minder voor de hand liggende dingen zijn en het mag ook best wat afwijken van genoemd rondje.

Vast bedankt weer voor de reacties

Greetzz

Toon

• Corné

Hoi Toon,

Hier wat ideetjes:

Graskop of Sabie overnachten, dat is een uurtje of 3-3,5 uur rijden vanaf de luchthaven, en de dag er na kun je mooi de hele panoramaroute doen.

Niet in Hluwehluwe zelf overnachten, maar bijv. 2 nachtjes in een lodge net daar buiten. Dan kun je in die omgeving ook nog wat excursies gaan doen, en de 2e dag een volle dag in het park.

Ipv Durban Umhlanga (ligt iets ten noorden van Durban).

Bergville in de Drakensbergen is erg mooi, en vanuit hier kun je ook het Golden Gate NP bezoeken.

Ik heb onlangs nog een route uitgewerkt van 17 dagen voor een vriend van me, als je wilt kan ik die wel even doormailen?

Veel plezier met je voorbereidingen, altijd leuk om te doen :)

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• Bo

Hoi,

Wij willen volgend jaar ook graag 3 weken door dit gebied reizen met een tent en zitten aan ongeveer dezelfde plaatsen te denken. Het Marakele National Park in het noorden en Itala National Park net onder Swaziland lijkt ons ook erg leuk. Verder zitten we er aan te denken om niet naar Durban te gaan, maar nog een stukje door te rijden naar de Wildcoast. Lesotho lijkt ons ook heel bijzonder, maar is misschien wat te koud in juli/augustus en zover ik nu begrepen niet te doen als je geen 4x4 hebt, weet iemand of het wel mogelijk is om bijvoorbeeld van noord naar zuid te rijden met een gewone auto?

Maar of dit allemaal past in een 3 weekse reis? We blijven nog even puzzelen, wat overigens ontzettend leuk is.

• Bo

Hoi Corné,

Zou je mij die route ook willen doormailen? Het geeft misschien een beetje houvast over wat mogelijk is qua afstanden.

Jullie hebben trouwens een hele mooie lodge zie ik op jullie website en in vergelijking met andere lodges niet zo duur. Bij jullie zitten nog geen gamedrives bij de prijs inbegrepen toch? Misschien dat we jullie lodge ook maar moeten opnemen in ons reisschema. Ik lees overal dat je eigenlijk ook een privélodge moet bezoeken voor het echte Afrikagevoel, zodat je ook een gamedrive kunt maken die niet op de paden hoeft te blijven. Is het trouwens mogelijk om zo'n gamedrive te maken in een privépark als je niet in een privelodge verblijft, maar ergens anders kampeert? Kamperen bij zo'n lodge zal wel niet kunnen denk ik ;_0.

Oh, ik geloof dat we maar hard moeten sparen om nog wat vaker naar Afrika te gaan, er is zoveel moois.

• mtb

Ik zou een paar dagen meer Kruger doen!

• Corné

Hoi Bo,

Bij ons zitten de gamedrives er idd niet bij inbegrepen. Niet iedereen doet dit, en er is hier in de omgeving ook veel te beleven.

Ik ken geen plek in een prive-reservaat hier in de omgeving waar je zou kunnen kamperen. Wel heb je vaak tented-camps, dan kun je het hele kamp afhuren en zit er ook vaak een of twee gamedrives bij de prijs inbegrepen.

Succes met het sparen :)

Ik heb de route naar je gemaild. Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• Pim

>>>Niet in Hluwehluwe zelf overnachten, maar bijv. 2 nachtjes in een lodge net daar buiten. Dan kun je in die omgeving ook nog wat excursies gaan doen, en de 2e dag een volle dag in het park.

In het Hluhluwe/Imfolozi park zelf is geen kampeer accommodatie. Wel bij een aantal lodges in de buurt.

Pim

www.bushbabylodge.co.za

• Marion

Hallo Toon,

Wij zijn in augustus 3 weken naar ZA geweest en hebben ook alleen het oosten bezocht. Het is ons heel goed bevallen en hebben echt kunnen genieten van dit heerlijke land. Alles relaxed, niet haasten om alles te kunnen zien. En soms even heerlijk een rustmoment met een boek bij het zwembad. Hoewel we daar niet zoveel tijd voor hebben gehad/ genomen, er is zoveel moois te zien en te beleven. In Sabi Sands waren we van plan om even in een boek te duiken, maar we hadden uitzicht op een drinkplaats en er kwamen 5 groepen olifanten aan (zo'n 50 in totaal), die allemaal heerlijk in het water gingen. We hebben bijna 3 uur alleen maar naar de olifanten zitten kijken. Heel fijn dat je daar dan ook de tijd voor hebt.

We hebben ook mountainbikes gehuurd, quad gereden en een tocht op een paard gedaan. Verder bergwandelingen gemaakt, een boottocht in St Lucia en natuurlijk een walvisvaart. Dit zijn dingen waar je anders geen tijd voor hebt.

Dit was onze route:

Johannesburg - 1 nacht

Panoramaroute - 2 nachten

Sabi Sands - 3 nachten

Krugerpark - 3 nachten

Swaziland - 2 nachten

Hluhluwe - 3 nachten

St.Lucia - 3 nachten

Simunye - Melmoth - 1 nacht

Drakensbergen - 3 nachten

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Groet, Marion

• Toon

Hoi Marion,

Bedankt voor je bericht. Leuk dat jullie het zo naar de zin gehad hebben.

Ik kan me voorstellen dat je dan niet echt aan lezen en andere dingen toekomt als er groepen olifanten gaan badderen. Lijkt me gaaf!!

Ik wilde eigenlijk net een nieuwe topic openen om te vragen of er tussen Durban en St Lucia mogelijkheden zijn om walvissen te spotten. Dit wilden we ook erg graag doen in de buurt van Hermanus maar omdat we daar wellicht niet komen zoeken we een andere mogelijkheid om dat meer oostelijk te kunnen doen.

Waar hebben jullie die walvistocht gedaan, bij welke “firma” en hoe duur was dat?

Ook ervaringen van anderen zijn natuurlijk welkom!!

Greetzz

Toon

• Marco (Tongasabi)

Ik zoun ook langer naar Kruger gaan, overweeg om eventueel naar Mapungubwe te gaan als start. Dat laten de meeste mensen links kiggen. In de droge tijd kun je daar perfect olifanten spotten van heel dichtbij. Vervolgens naar en Oosten en d aan de Noordkant Kruger in en afzakken naar beneden. Gr. Marco.