Ik reis elke jaar een paar keer door dat deel van Eastern Cape en nooit geen problemen gehad, 600 km van Kokstad tot Grahamstown Elke jaar wordt die weg drukker en drukker, toch een teken dat de mensen het veilig vinden. Maar ik kan mij goed voorstellen dat “onze boer” dat gezegd heeft, ik heb ook vaak “boeren” hetzelfde horen zeggen. Maar een andere boer bij Kokstad, waar wij altijd overnachten in een B&B op de boerderij, zegt dat hij ook vaak door dat gebied rijdt zonder problemen. Je hoort nergens van overvallen op auto's of criminaliteit tegen de reizigers daar.
Werkeloosheid bijna 100%?, dat klopt niet want dan weet jij niet dat de meeste mijnwerkers in Johannesburg van dat deel van Eastern Cape komen. Het vorige regime heeft daar het zogenaamde Transkei thuisland bedacht, je zou kunnen zeggen het meest onvruchtbare stuk grond in zuid afrika. Alleen de mannen gingen en gaan nog steeds hoofdzakelijk naar de mijnen rond Johannesburg, en wonen daar in hostels. De vrouwen kregen van het vorige regime geen toestemming om bij hun man in Johannesburg te blijven.
Ook veel vrouwen gaan werken in Kaapstad en andere steden, omdat er in het vroegere Transkei bijna geen werk is.
Piet