Durban-PE...

• Mo

Hallo allemaal,

Graag wilde ik van alle kenners weten of het verantwoord is om zelf te rijden met de auto van Durban naar Port Elizabeth. En dan een beetje langs de kust of zoiets… Sommigen hebben het me namelijk afgeraden ivm veiligheid…

In juli rijden we van Jo'burg naar Kaapstad, maar willen dit jaar graag andere plekken aandoen dan in mijn andere 7 reizen door SA.

En in dat gedeelte van Zuid-Afrika ben ik nog niet geweest. Ik ben dus niet echt een Zuid-Afrika-maagd, maar wil geen onnodige risico's nemen.

We rijden trouwens zelf met de auto (twee vrouwen)

Graag hoor ik van iedereen wat je me kan aanraden en als het antwoord positief is misschien nog een paar plekken om te overnachten op die route.

Groetjes, Mo

ps. als het niet verantwoord is om die route te rijden, rijden we waarschijnlijk de route via het binnenland….we willen namelijk geen binnenlandse vlucht nemen.

• loes

mo, ik denk persoonlijk dat je dit gewoon kunt doen. je moet er gewoon dezelfde “regels”in acht nemen die je voor de rest ook neemt. dus gewoon uitkijken, niet in het donker rijden en al die dingen die je altijd en overal in de gaten moet houden.

fijne voorberiding vast

• Theo

Wij hebben dat gebied al vaker gereden, geen enkel probleem gehad. Halverwege ligt Umtata. Wij hebben daar overnacht. Een knusse huiselijke sfeer. Dinee op bestelling vooraf, gesamenlijk in een grote huiskamer. Umtata, The Country Lodge, Port St.

Zie voor meer reistips onze site www.nomzanofreschool.nl

• Selamat

Beste,

vraag je zelf af waarom geen enkele reisorganisatie deze weg aflegd, ze nemen allemaal een binnenlandse vlucht (dit trouwens niet zo duur zijn). Waarom? dit deel van ZA, (Transkeï) is het meest criminele gebied. Werkloosheid bijna 100%, dus extreme armoede!… ook de veiligheid op de weg is nul.

Een paar jaar geleden zijn wij blijven logeren bij een boer in Komga, deze gaf ons raad voor het vertrek de benzinetank te vullen in een bepaald station en dan door te rijden de 500 kms door Transkaï zonder te stoppen voor niets of niemand. Wij hebben begrepen waarom!… en waren heel blij dat we veilig aankwamen.

Bij de B&B aan de overkant (aan de kust) verklaarden ze ons als waaghalzen.

Een tip: in juli staat Namaqualand (vanaf Kaapstad naar Springbok) in bloei, dit is een wereldwonder, niet te missen!

Veel plezier met uw reis en wees voorzichtig.

Groetjes

• loes

je bent dus blij dat je veilig op je bestemming kwam, omdat een boer zei dat het niet veilig is. nou, dan kan je beter niet naar zuid afrika gaan, want als je vanaf het OT jhb vliegveld naar je accom rijdt, wordt je achtervolgd en beroofd en de N2 bij het vliegveld van kaapstad kan je ook beter mijden. nou, ik rijd daar tijdens ons verblijf soms dagelijks en maak nooit iets mee. maar dat is gewoon een geval van op de verkeerde plaats op het verkeerde moment zijn. geen enkele plaats kan criminaliteit ontlopen. zowiezo zorgen dat je niet zonder benzine komt te staan (maar dat moet je hier ook) en niet uitstappen op een plaats waar niemand anders is, je route uitstippelen en weten waar je heen wilt. maar dat geldt voor heel z.a. en vele andere landen op de wereld. de reden waarom de meeste reisburos dit niet in hun tours opnemen is omdat het best een eind is en weer 2/3 dagen van de toch al korte tijd, kost en ze keuzes moeten maken. durban wordt zowiezo meestal gemeden - met een wijde boog omheen gereden. ik neem aan dat Mo wel vaker in een ver land gereden heeft, want ik kom nooit iemand tegen die het voor het eerst doet en dan z.a. uitkiest, met zijn slechte reputatie. maar uiteindelijk moet ze zelf de beslissing nemen.

• Corné.

Mee eens Loes:

Wij hebben hier toch al regelmatig gasten gehad die dit stuk over de weg aflegde. Zonder problemen dus. Moet wel zeggen dat iets meer gasten vanuit Durban vliegen naar PE.

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• Mo

Hallo allen,

Het is inderdaad niet de eerste keer dat ik zelfstandig ga rondreizen door ZA en alle andere keren heb ik alleen maar geweldige leuke dingen meegemaakt.

Maar ik moet zeggen dat ik wel altijd voorzichtig ben…ook al is dat geen garantie.

Omdat ik nog nooit in dat gedeelte van ZA ben geweest en het toch enigszins mijn nieuwsgierigheid heeft gewekt, wil ik daar eens doorheen rijden.

Maar als velen zeggen dat het te gevaarlijk is, ga ik een andere route nemen.

Maar als velen zeggen dat je gewoon met de normale voorzichtige manier van reizen daar best heen kunt…wil ik het toch proberen.

Als ik daar alleen snel doorheen moet reizen zonder dat er iets ‘te zien’ is, weet ik ook niet of het meerwaarde heeft om die route te doen…

Dus ik vind het fijn als iedereen z'n mening geeft, verhalen van zichzelf of anderen doorgeeft….

Groetjes, Mo

• loes

mo, als je al meerdere malen in andere delen geweest bent, dan zou ik dit juist niet over slaan. ik vind het een uniek landschap en zo anders dan de rest. google eens op transkei of eastern cape, south africa en klik een paar sites aan. zat net naar een prachtig you-tube filmpje te kijken en fotos op photo.net het deel waar wij het nu over hebben was vroeger het thuisland transkei maar valt nu onder eastern cape en dan bijv. wild coast

sucs met je beslissing

• Selamat

Loes,

reeds 15 jaar verblijven wij enkele maanden per jaar in ZA, meer dan 75000 kms doorkruisten wij dus wel het hele land, dit met veel ervaringen.

Als “onze boer” zegt dat de wegen totaal niet veilig zijn in die streek, kan ik maar een ding doen: hem geloven!… Hij vreest voor zijn leven, dit van zijn familie en zijn zwart personeel. Ik kan alleen maar verwittigen.

• loes

ben ik helemaal met je eens, altijd op je hoede blijven, maar dat moet je overal in za en helaas vrezen vele boeren voor hun leven. ik heb er bijna 30 jaar gewoond en ben er ook ieder jaar weer op bezoek, dus denk dat ik ook wel een beetje weet wat de situatie is

vr grts