Of een ander alternatief is om één of twee wijntjes minder te drinken, de avond te voren om de volgende dag een stevige grip op je toestel te hebben zonder de bevende naschokken van de babalas van de vorige avond. Hihi.
Piet
het is me eigenlijk even niet duidelijke geworden of de poster reeds in bezit is van een camera of die nog moet aanschaffen.
Indien reeds in bezit van een compactcamera kun je overwegen, als je er hobbie in hebt, een spiegelreflex aan te schaffen.
Ik heb dat afgelopen jaar ook gedaan (sony a 350) en ben er erg blij mee.
Geen afdrukvertraging is erg fijn… en natuurlijk veel vrijheid in keuze van objectief etc.
Indien je verder niet vaak foto's maakt is de investering wellicht wat teveel van het goed.
Indien je al een (digitale) spiegelreflex hebt is het de overweging om er een objectief bij te kopen, en dat is zeker aan te raden dan.
grt nathan
Wij zijn een paar jaar geleden naar Kenia geweest en hadden toen alleen een analoog fototoestel met een 35-120mm. zoomlens. Gelukkig hebben we twee dagen lang de spiegelreflexcamera met lens tot 300mm. van onze reisleidster mogen gebruiken, want 120mm. is lang niet altijd genoeg om mooie foto´s te maken. Zo hebben wij een cheeta op de foto staan, maar kun je bijna niet zien wat het is.
Ik denk dat je met een digitale camera met minimaal 7x optische zoom best leuke foto´s kunt maken, waarbij je eventueel nog digitaal een beetje in kunt zoomen.
Ha Wil,
Fotograferen tijdens safaris is altijd een lastig onderwerp. Het is maar net hoe groot je liefde voor het fotograferen is en hoeveel geld je er voor uit wilt geven.
Maar met 120 mm kom je echt niet ver en heb je echt spijt dat je niet wat groters hebt gekocht en ook 200mm is erg kort. Dan kom je inderdaad op zeker 300mm. Alles wat meer is is mooi meegenomen maar zoals gezegd, daar zit een ander prijskaartje aan.
De opmerkingen over een statief is een ander verhaal. Zoals ook is gezegd kun je je lens prima op een ‘beanbag’ leggen die je op je raam legt. Een goedkoper statief heb je niet en is buitengewoon handig. Natuurlijk kun je met iedere camera leuke foto's maken en ook willen leeuwen weleens vlak naast de auto komen. Maar zeker niet altijd. Wij hebben inmiddels al heel wat foto's in wildparken gemaakt en maken bijna altijd gebruik van de 100-400 mm van Canon.
Maar het is maar net war je de nadruk op legt. Als je voor leuke plaatsjes gaat voldoet bijna ieder digi-camera. Wil je mooie foto's maken…kost het meer.
NAtuurlijk kun je ook altijd achteraf ook foto's bewerken en ‘ inzoomen’ maar je beginfoto moet dan natuurlijk wel van geode kwaliteit zijn.
Neem anders een kijkje op onze site
groeten
Ruud
www.afrikafotosafari.nl
Ik denk dat je inderdaad minimaal 300 mm. nodig hebt voor echt mooie foto´s. Ik zit zelf te denken om een digitale compactcamera aan te schaffen met 12, 15 of 18x zoom, een spiegelreflex ligt boven het budget. Is er iemand die goede of slechte ervaringen heeft met zo´n camera of een goede site weet met tips?
ik denk dat een 300 mm lens overigens voldoende is.
anders moet je heel vel meesjouwen en er is geen enkele foto in de afgelopen vakantie waarbij 300 mm niet voldoende was.
nathan schreef:
>
> het is me eigenlijk even niet duidelijke geworden of de
> poster reeds in bezit is van een camera of die nog moet
> aanschaffen.
>
> Indien reeds in bezit van een compactcamera kun je overwegen,
> als je er hobbie in hebt, een spiegelreflex aan te schaffen.
> Ik heb dat afgelopen jaar ook gedaan (sony a 350) en ben er
> erg blij mee.
> Geen afdrukvertraging is erg fijn… en natuurlijk veel
> vrijheid in keuze van objectief etc.
>
> Indien je verder niet vaak foto's maakt is de investering
> wellicht wat teveel van het goed.
>
> Indien je al een (digitale) spiegelreflex hebt is het de
> overweging om er een objectief bij te kopen, en dat is zeker
> aan te raden dan.
>
> grt nathan
Wij hebben sinds een jaar een Panasonic FZ8 met een optische zoom van 12x, dit betekent een lensbereik van 36-432. We hebben ook heel erg getwijfeld of we een SLR moesten kopen, maar ik vind het nogal sjouwen. Daarnaast moet je nogal een ruime lens hebben wil je zowel tele als groothoek kunnen fotograferen. Wat ik wel super vind van de SLR is de portretstand, waarbij scherpte/onscherpte makkelijker te realiseren zijn. Bij de FZ8 fotograferen we ook altijd op de P-stand en kunnen we alles bijstellen. Ook kunnen we scherpte/onscherpte creeren, het kost alleen wat meer moeite.
We zijn vorig jaar in China geweest en hebben prachtige foto's kunnen maken. Zie hieronder van de panda bijv. Dit voorjaar zijn we in Suriname geweest en tijdens een excursie in de jungle waren er in onze groep 2 mensen met een digitale spiegelreflex met een lens tot 250. Ik kon de aapjes veel dichterbij halen en had veel meer licht om goede foto's te maken dan zij met de SLR. Ik weet niet hoe ik hier foto's kan invoegen, het lukt me niet helemaal. Kan iemand dit uitleggen, dan kan ik de foto's laten zien die we met de FZ8 gemaakt hebben.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?