Nelspruit Malaria?

• Annemieke

Klopt. Want ook al slik je de pillen, er is geen 100% bescherming tegen malaria te krijgen. Alleen de kans is wat kleiner, blijf altijd op de verschijnselen letten en ga heel snel een dokter als je denkt dat je malaria hebt. Als je er snel bij bent en je krijgt de juist medicijnen, dan kan je weer genezen van de malaria. Al blijf je er altijd last van houden, volgend mensen die deze ziekte gehad hebben.

groetje uit een heet Kyalami,

Annemieke

• Corné

'Al blijf je er altijd last van houden, volgend mensen die deze ziekte gehad hebben.'

Dat schijnt anders wel mee te vallen als je de milde variant heb gehad. De zwaardere zoals tropical malaria gaan nooit meer echt weg uit je systeem.

De mildere vorm, daar neem je een kuur tegen en dan is het uit je systeem.

Volgens de experts hier althans…. geen eigen ervaring gelukkig :)

Groetjes uit koel en fris (22) Balule. Heerlijk windje en van mij mogen de regens al komen.

Corné.

www.amukela.com

• loes

mischien een hele stomme vraag, maar wij kapenaars kennen al die gevaren niet (of nog niet) maar slikken jullie dan tijdens het muggen seizoen zelf ook anti-malaria middelen?

• Corné

Hey Loes,

wij slikken niks hoor.

Hier waar wij zitten is het een zeer laag risico gebied. Ten 2e de mug kan 's-nachts niet meer dan 1 km. afleggen. Wij zitten op 22 hectare en al onze buren ook.

De mug moet eerst iemand steken die besmet is, om het te kunnen overdragen. En aangezien er en weinig mensen hier wonen, en het vaak erg droog is, is het risico dus ook erg laag.

Wel slapen wij onder klamboes hier.

Greetz,

Corné.

www.amukela.com

• loes

oke. nou, die klamboe heb ik hier in rotterdam ook boven mijn bed, want mij moeten ze altijd hebben. las trouwens pas, dat begin vorige eeuw, malaria ook in nederland voorkwam en wordt ook niet vrolijk van de berichten over de tijgermug die meekomt in containers met planten uit oa china, en hier knokkelkoorts veroorzaakt. en dan die mug die de blauwtongziekte bij dieren veroorzaakt - is hier nu ook niet meer weg te krijgen! mischien slikken we hier over een aantal jaren ook wel allerlei anti-…. middelen mischien was het zo slecht nog niet dat ze vroeger in de vliegtuigen spoten - alleen niet zo lekker voor ons, dacht ik altijd maar

grts

• Corné

Zolang je in Nederland nog winters hebt waarbij het vriest, is er geen probleem. Dan vriezen alle eitjes etc. kapot.

Het klimaat in Nederland leent zich niet zo goed voor tropische ziekten, uitzonderingen daargelaten.

Maar idd, onder de klamboe slapen, horren in het raam en sprayen helpt goed. Hier in ZA heb je een soort spiraal (weet de naam niet) die je aansteekt en dan een lange tijd gloeit. Daar komt een soort geur vanaf en je ziet geen mug!

Dit is ook handig om te gebruiken als je 's-avonds buiten zit, en er zijn muggen.

Groet,

Corné.

www.amukela.com

• rm

Ja, die werken goed. Op Curacao noemden wij die “stinkertjes”. Ideaal.