Nelspruit Malaria?

• KimG

Dag allemaal!!

Even een vraagje. Wij gaan in december een maand lang naar ZA. We beginnen in George e.o. (10 dagen) en daarna Joburg e.o (13 dgn). Graag zou ik op kraam bezoek willen bij een vriendin van me die in Nelspruit woont. Ik krijg echter het advies dit niet te doen met een kleine meid van bijna 2 jaar oud omdat dit malaria gebied zou zijn….

Wie kan mij hier ervaringen of advies over geven. Ik wil haar idd niet blootstellen aan zo'n gevaarlijke ziekte, maar ik weet niet eens of Nelspruit ook daadwerkelijk malaria gebied is….

Hoop van jullie te horen!

Groetjes,

KimG

• Corné

Volgens mij is Nelspruit een zeer laag risico gebied (net als Hoedspruit):

http://www.malaria.org.za/Malaria_Risk/Risk_Maps/risk_maps.htm

Ik denk dat als er in Nelspruit malaria voorkomt, dit in de townships is waar bijv. een open riool etc. is.

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• Fred

Beste Kim

Nelspruit is een zeer laag risico. Gebruik alleen DEET in de avonduren.

Bespaar je de gang naar de GGD, want ze adviseren alleen voor overnachtingen in het Krugerpark malariaprofylaxe te slikken.

Je kunt met een gerust hart naar Nelspruit afreizen.

• Mickey

Kim,

ons huis is in Witrivier, 20 km van Nelspruit af en nog iets dichter naar het Kruger Park (waar ze in die maanden een advies voor malariamiddelen geven als je er 3 nachten of langer overnacht). Wel gek die 3 nachten, alsof die mug dat weet, maar het is een risicoberekening.

In Witrivier heb ik in december nog nooit een mug gezien. We wonen in de bebouwde kom maar er is vlakbij wel een watertje. Daar spuiten ze echter antimugspul op/in. Nelspruit is een grotere stad en ik ga er vanuit dat ze dat daar ook doen.

Zelf is het enige dat ik doe een antimuggenlotion van de plaatselijke apteek. Die vriendin van je heeft dat vast in huis of weet het wel. En ik zou 's nachts eventueel een muggennetje om haar bedje doen.

Op mijn website staat ook het een en ander over malaria.

Fijne reis en gezellig kraambezoek!

Mickey

www.witrivier.tk

• KimG

Baie dankie allemaal voor jullie reacties!

Ik ga de internettips ff bekijken en ik ga al met een meer gerust hart Nelspruit inplannen, leuk!!!

Groetjes,

Kim

• Remco

Beste Kim.

Ik vraag mij altijd af waarom mensen die een maand naar ZA gaan niet de moeite nemen even langs een tropencentrum in de buurt te gaan en daar advies te vragen aan iemand die er echt verstand van heeft. Nu gaat het over Nelspruit en zal het allemaal wel meevallen, maar ik blijf het raar vinden om malaria-advies te vragen aan alle Dokter Oetkers hier.

Fijne vakantie in ieder geval ;-)

Groetjes Remco.

• marion

Mijn ervaring is dat ook het tropencentrum elkaar tegenspreekt. De een zegt wel en de ander zegt niet slikken.

Bel je het Havenziekenhuis in Rotterdam en die weet het ook niet zeker.

Als je al twijfelt wat moet je dan met tegenstrijdige adviezen?

Wij zijn dus op de adviezen van de familie en de lokalen in ZA afgegaan.

Succes met het nemen van de beslissing.

• rm

Lokalen zijn vaak beter op de hoogte dan medici hier in Nederland.

• Remco

Lokalen slikken per definitie geen malaria tabletten…..

Groetjes Remco.

• rm

Ik weet het, zelfs onze huisarts in ZA raadde ons aan om gewoon goed te anti muggenspul te smeren.