in het laatste nieuws:

• ronan

In het Zuid-Afrikaanse Pretoria is zaterdag een Belg vermoord door drie gewapende mannen bij een brutale roofoverval. Dat schrijft de Zuid-Afrikaanse krant Beeld. De Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken bevestigt de moord. De 44-jarige Chris Theunis uit Heusden-Zolder was vorige week woensdag aangekomen in Zuid-Afrika om de achttiende verjaardag van zijn zoon te vieren. De jongen woont in Equestria, een residentiële wijk in het oosten van Pretoria.

Langzame dood

Zaterdagochtend vielen drie gewapende mannen binnen in de woning van de jongeman. Op dat ogenblik waren er naast de jongen en zijn vader ook twee vrienden en een vriendin van de jongen aanwezig. De overvallers openden het vuur en raakten Theunis in de borst. Het slachtoffer was niet onmiddellijk dood. De schutters lieten hem lijden, ondanks smeekbedes van de jongeren om de man te mogen helpen. De drie jongens werden herhaaldelijk geslagen en het meisje werd voor de ogen van haar vrienden verkracht.

Gevlucht

De overvallers probeerden vervolgens met een auto weg te vluchten, maar dat lukte niet. Ze gingen er uiteindelijk te voet van door met een laptop, sigaretten en enkele flessen alcohol. Volgens een woordvoerder van Buitenlandse Zaken hebben zich de jongste tijd in dezelfde wijk vier gelijkaardige roofovervallen voorgedaan, evenwel zonder dodelijke afloop. (belga/gb)

• Peter Rietveld

Ronan,

Verschrikkelijk wat hier gebeurd is. Maar ik ben blij dat je het bericht geplaatst hebt. Er wordt op dit prikbord af en toe negatief gereageerd op dit soort berichten omdat dit toeristen zou afschrikken naar Zuid-Afrika te gaan. Dat is niet de bedoeling, maar bikkelharde waarschuwingen zijn ten voordeel van iedereen.

Jou bericht staat niet op zichzelf. Een week geleden gebeurde hetzelfde met een Nederlandse toerist, ook in Pretoria.

Mijn geschiedenis met Zuid-Afrika gaat terug tot 1971, toen ik het land voor de eerste keer bezocht. Ik heb 21 jaar in Z-A gewoond en bezoek het land nog regelmatig. De torenhoge criminaliteit heeft mij nog niet laten besluiten er weg te blijven. Net zoals de meeste forumleden hou ik van dat land.

Maar ik ga mijn persoonlijke Pretoria-lijstje maar eens opschrijven, het gaat hier over mensen die deel zijn, of waren, van mijn familie en vriendenkring.

Familie in Lynnwood, gewapende roof en verkrachting in woning.

Vriend in Waterkloof, gedood door geweerschot door het raam van zijn woning.

Vriendin in Karen Park, twee keer aangevallen in haar auto, beide keren gewond door messteken.

Vrienden (echtpaar) in Pretoria-Noord, gedood tijdens gewapende roofoverval in hun woning.

Vriendin van mijn dochter in Rietfontein, klemgereden en beroofd in haar auto.

Mijn dochter, gewapende car-jacking in Waverley.

Ik ben mij bewust dat ik mij met het bovenstaande niet populair maak, maar ik wil iedereen die Zuid-Afrika bezoekt, voor welke reden dan ook, waarschuwen dat het een land is met risico's. Gewoon op je hoede zijn is niet genoeg.

Vergelijkingen met andere landen, een paar uitgezonderd, gaan mank. En voordat Pretoria negatief uitgezonderd wordt, dit komt in andere steden ook voor, zelfs in meerder mate.

Peter

• Corné

Inderdaad verschrikkelijk! Met name voor de nabestaande….Het is een enorm probleem, deze vorm van criminaliteit. Wie heeft de oplossing en wat mij betreft wordt de doodstraf hier weer ingevoerd (afgeschaft door het ANC destijds).

Helaas lees je dergelijke berichten regelmatig (op internet). Maar als het om een landgenoot gaat dan komt het wat dichterbij, zo lijkt het.

Peter, ik denk niet dat je meer/minder populair wordt door jouw ervaringen van de laatste 37 jaar op te schrijven. Zuid-Afrika is sedert de appartheidsjaren veranderd, vooral qua veiligheid natuurlijk. En een gewaarschuwd mens telt voor 2.

Toen ik dat las ging ik zelf eens nadenken over ‘mijn’ ervaringen, nou ja ik heb zelf nooit wat meegemaakt in Nederland. Toen mijn ouders verhuisde naar Aalst-Waalre in 1974 was daar Carolientje Pessers ontvoerd en vermoord, zij werd teruggevonden in het bos. En mijn moeder drukte me op het hart om niet naar het bos te gaan, wat uiteindelijk aan dovemansoren gericht was.

In de tijd dat ik in Aalst-Waalre woonde zijn er mensen zelfs vermoord, in de jaren 90 werd er nog een man onthoofd in Aalst, zijn eigen zoon werd daar voor veroordeelt.

Wat ik wil zeggen is dat je in eerste instantie denkt dat het wel meevalt, omdat het je niet persoonlijk raakt. Wanneer je zelf, of je directe omgeving het slachtoffer wordt dan veranderd dit.

Het is zoals je zegt, Pretoria is geen uitzondering met de andere grote steden. Vrienden van ons wonen nabij Lynnwood. Nu mag men in Lynnwood de wijk ‘afsluiten’, dwz een aantal straten blokkeren. Ik hoop van harte dat de misdaad uiteindelijk zal afnemen, maar het is niet makkelijk om dit te bestrijden.

Corné.

www.amukela.com

• Aryan

Voeg maar toe bij de grote hoop statistieken. Niemand wil luisteren, niemand wil wat doen om dit te stoppen, iedereen haast zich om iets goed te praten en een vergelijking scheef te strekken. Is het niet over en overduidelijk dat al dit in een agenda is, en tot een punt drijft ?

Dit was wederom een op ras en herkomst gebaseerde actie. Ik wacht rustig met mijn armen over elkaar totdat mandela sterft en het hele land in chaos ondergedompeld wordt. Iedereen die dan in de lijn kimberley-vereniging-joeburg-pretoria en zelfs tot in durban leeft en geen gepigmenteerde huid heeft is een target voor de massas met beesten uitgerust met pangas en dierlijke haat.

Want diegenen die dit doen zijn theologisch, sociologisch, phychologisch gezien geen mensen, dit zijn zijn dieren met vijf vingers en vijf tenen, maar het zijn dieren.

En dieren moeten in een hok, hooguit een reservaat.

• Ron B.

Ja, verschrikkelijk. Ik had het al gelezen. Dank dat jij het wel hebt geplaatst!

Wat in het artikel ook nog vermeld staat is dat er op plaats delict forensisch onderzoek door de politie is uitgevoerd. Dat na afloop van dit onderzoek nog een sigaretten peuk en zelfs een patroonhuls is gevonden!! Onbegrijpelijk.

Dit soort gebeurtenissen is precies de reden waarom ik dit najaar niet naar SA ga en daarnaast nog twijfel of ik in het voorjaar 2009 of überhaupt nog wel zal gaan.

Ik ben het met Corné eens, de doodstraf moet opnieuw ingevoerd worden. Dat is het begin van de oplossing in SA. (Overigens niet alleen in SA, ook in NL / Europa! Ook hier hebben we, welliswaar minder, maar ook hier hebben we soms te maken met weerzinwekkende en beestachtige criminaliteit) Vervolgens moet er direct een noodplan opgesteld worden om de criminelen zo snel mogelijk te vonnissen en het vonnis moet daarna ook direct ten uitvoer worden gebracht. Ook reeds veroordeelden opnieuw beoordelen in het licht van de nieuwe wetgeving. Pas dan zal de criminaliteit gaan zakken en onstaat de kans op (over)leefbaarheid in alle gebieden van SA. Maar of dat zal gebeuren….. Daarna zal het toerisme weer gaan aantrekken, zullen buitenlandse investeringen meer gaan toenemen, zullen mensen die SA zijn ontvlucht (de braindrain) gedeeltelijk weer terugkeren. Dan kan de SA economie versneld gaan groeien, zodat ook de armoede een kans gaat krijgen te verdwijnen en men achterstallig onderhoud op infrastructuur, waterzuivering en onderwijs kan oppakken.

Maar eerst zullen de rotte plekken weggesneden moeten worden!!

Toch nog een prettige dag iedereen!!

• loes

ik weet niet of de doodstraf het einde van moordpartijen betekend. in de vsa worden nog iedere dag mensen vermoord en veroordeeld en uiteindelijk ooit gedood. in het verre oosten krijg je de doodstraf voor drugssmokkel en toch worden er mischien wel dagelijks mensen voor opgepakt. zelfs een gevangenisstraf is in alle landen, behalve nederland, geen pretje en toch zitten ze vol

• Ron B.

Ja, daar heb je inderdaad wel een punt, maar wat is dan de oplossing? Er moet ergens iets ondernomen worden om dit tij te keren. Niets doen is geen optie. Tegelijkertijd is het zo dat je inderdaad niet kunt uitsluiten, met welke strafmaat dan ook, dat er ergens op enig moment een gruwelijk misdrijf wordt gepleegd. Maar, je kunt er wel aan werken, dat de criminaliteit zo veel als mogelijk afneemt. Laat met die inzet maar eens een start gemaakt worden.

En als laatste, de criminaliteit in SA is nog altijd hoger dan in de VSA……..

• Annemieke

Vreselijk gewoon en het ANC slaapt rustig verder en de politie ook (helaas)

O, nee, er zijn bewegingen hier om momenteel Zuma te helpen dat zijn proces wordt gestopt. Dit noemt men politieke overwegingen. Dit tekent het ANC, helaas.

Helaas is deze man een crimineel en ook “het helpen”om verdere vervolging van jusitie te stoppen is ook crimineel, heeft niets met politiek te maken.

Hier is grote commotie over een cartoon, dat Zuma, geholpen door diversen ANC leden, Jusitie (een vrouw) te verkrachten.

Maar is wel juist.

Wie weet wordt en iemand anders wel de “leider”van dit land, maar of deze een haar beter is dan Zuma..? Tijd leert ons dat.

Jammer van dit land waar het goed toeven is!

groeten uit en heet Kyalmi,

Annemieke

• Ron B.

Hallo Aryan,

Ik betwijfel of het zo sterk is als jij je uitdrukt, maar getuige een ingezonden brief in Beeld is het voor een blanke inderdaad niet makkelijk om zich in Zuid-Afrika te bewegen of staande te houden, blanken zijn het doelwit van rassistische acties;

Ras-vrou by rugby soek sensasie

Sep 07 2008 05:43:47:763PM - (SA)

Ek verwys na die vrou wat glo verlede week by die Drienasies-toets op Coca-Colapark aangeval is.

Ek stem saam met Nanda de Villiers (“Aanval op swart vrou by rugby kry sensasiewaarde”, 6 September).

Hoekom wag?

Jy doen mos dadelik iets daaraan. Ek kry die indruk dat sy net sensasie gesoek het.

Ek het ook een of twee vragies.

Met die sokkerwedstryd toe Manchester United ’n jaar of wat gelede hier op Loftus Versfeld in Pretoria gespeel het, was dit erger. Ons was ’n paar wittes wat na die sokker gaan kyk het.

My seuntjie is rondgestamp, my vriendin se dogter het die vieslikste, rassistiese aanmerkings van die swart mans gekry.

Ek en my man het net daar omgedraai en na die sekuriteit en na die polisie gegaan en gevra dat hulle asseblief iets moet doen.

Eerstens is ons in Sotho gevloek en daar is vir ons gelag.

Ek het hulle daarop gewys dat ons die taal verstaan en dit nie waardeer nie.

Die polisie het ons aangekyk of ons van ’n ander planeet af kom.

Ek is daarna na die kantore op Loftus toe waar ek belowe is dat iets daaraan gedoen sou word.

Ja, wel ons wag steeds.

Almal maak nou so groot ophef van die vrou op Coca-Colapark.

Vir wat? Is dit omdat sy swart is? Hoekom word rassistiese aanmerkings en gestampery net ’n groot gemors as dit wit op swart is en nie swart op wit nie?

Dis mos siek.

Anita, Johannesburg

• Corné

Oplossing is erg moeilijk, want als je doodstraf invoert voor bijv. verkrachters, dan zal die crimineel sowieso zijn slachtoffer vermoorden: immers die kan hem dan niet meer indentificeren.

Als ‘straf’ voor een moordenaar of kindmisbruik etc. vind ik het wel passend. Dan wel zsm uitvoeren, zonder tv-media etc. Alleen met een docter erbij. Geen circus van maken dus zoals de nieuwe NP voorstelde.

Corné.

www.amukela.com