Entree voor Kruger kost 132 ZAR pp per dag, dus als je met zijn tweeën 6 dagen naar Kruger gaat is een Wild Card al voordeliger. Bovendien kun je dan ook nog eens een ander SAN park bezoeken met de Wild Card.
Even een algemene reactie: de Zuid-Afrikaanse rand is op dit moment erg goedkoop en voor ons Nederlanders is het prijsniveau in Zuid-Afrika toch al laag. Zaken als overnachtingen, eten, benzine etc. zijn echt flink goedkoper dan hier. Daarnaast zijn de parktoegangsprijzen in vergelijking tot bijv. Oost-Afrika in Zuid-Afrika ook veel lager (in Tanzania en Kenia is 50 US$ p.p.p.d. doodnormaal en dan komt de gids, de kok, de 4x4 auto, het eten en de overnachting daar nog allemaal bij).
Je kunt het niet vergelijken met bijv. Thailand, maar voor het bedrag dat je noemt moet je prima een vakantie kunnen organiseren! Toch kun je niet onder een huurauto uit. Die heb je echt nodig en gaat je zelfs kosten besparen, omdat je anders inderdaad alles georganiseerd moet doen (zoals gamedrives in de wildparken maar ook trips naar de belangrijkste bezienswaardigheden, omdat daar lang niet altijd OV beschikbaar is). Kamperen bij de hostels is je allergoedkoopste optie, en ook in Kruger is kamperen echt geen creperen: de campings zijn er luxer dan in Europa (wij zagen zelfs ligbaden in de douchegebouwen en boilers om kokend water uit de muur te krijgen voor koffie/thee etc., een zwembad is vaak aanwezig, net als winkels, restaurants en er staat een braai (NL: BBQ) voor je klaar op elke kampeerplek).
Hallo,
Wij gaan met onze kinderen van 16 en 17 rond de kerstvakantie voor 4 weken naar Zuid-Afrika. We hebben alleen 4 tickets gekocht en die waren, gezien de vakantie daar, en de feestdagen, helaas behoorlijk prijzig. We willen de rest eigenlijk niet inplannen, onder het motto van “we zien wel”. Weet iemand of wij zonder iets van tevoren te reserveren (auto, overnachtingen), daar in die periode wel terecht kunnen? We denken zelf aan huurauto en bed/breakfast of zo, maar hebben geen idee van de prijzen en beschikbaarheid. Is een kampeerauto met zo'n tentje dan een betere optie ? Ik hoor het graag.
nanda, je hebt toch wel een beetje idee waar je heen gaat? laat dat even weten, dan kunnen we beter oordelen wat wijsheid is. auto zou ik in ieder geval vantevoren regelen. waar je dat doet moet je zelf weten. ik zou zeggen vanuit hier, want als er achteraf problemen zijn, kan je iemand aanspreken en je weet wat het kost. je weet zeker wel dat je in het hoogseizoen gaat, met alle zuid afrikanen op pad en een deel van europa er nog eens bij. als je nu iets regelt kan je nog een beetje rekening met je budget houden, maar als je daar voor een deur staat en je moet echt een kamer hebben, dan kan je diep in de buidel tasten. ik zou het zeker voor de eerste paar nachten regelen.
via de startpagina kan je al heel wat b&bs, hotels, parken aanklikken en prijzen bekijken
grts
Hoi Loes,
We realiseren ons natuurlijk dat we in het super-hoogseizoen zitten, daarom juist mijn vraag. We willen ons het liefst niet van tevoren beperken door accomodaties te reserveren. Zo houden we een open mind, voor alles wat op ons pad komt. Van tevoren een (kampeer-)auto reserveren hadden we al wel in gedachten, maar misschien weet iemand campings of adressen die je niet van tevoren hoeft te boeken, doordat ze bijv. op niet-alledaagse plekken zitten. Of gebieden waar het toch nog wat minder druk zal zijn. Of andere tips. Je weet maar nooit!
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Nu weten we in ieder geval dat het haalbaar is voor ons. Wij weten dat we het prijsniveau niet kunnen vergelijken met Thailand, daar hebben we genoeg aan 2500 euro voor drie weken, maar we vroegen ons echt af of Zuid-Afrika op eigen houtje ook veel voordeliger was dan een compleet geboekte reis en aan jullie te horen moet dat kunnen. Met de door jullie aangeraden websites komen we alweer een stuk verder.
Wat ik me wel afvraag, is kamperen in de winter niet te koud of is het met een warm kampvuur 's avonds en een goede slaapzak wel te doen?
En neem je je tent en ander kampeerspul mee uit Nederland (kom je dan niet boven je bagagelimiet, ik heb geen idee hoe zwaar een tent is?) of huur je die spullen daar?
Is het goed te doen met de goedkoopste huurauto of is het beter om een iets zwaardere auto te huren? En is airco echt noodzakelijk/prettig? Zie je in een 4x4 niet veel meer doordat je wat hoger zit?
We volgen ook met interesse het bericht ''suggesties route juli/aug". De plaatsen die ons tot nu toe erg leuk lijken zijn Panoramaroute, Krugerpark, Swaziland, St. Lucia, Hluluwe/Umfozoli, Drakensbergen en eventueel Lesotho. Als iemand daar nog leuke kampeerplaatsen weet? En waarom rijdt iedereen eigenlijk altijd dit rondje met de klok mee, is daar een reden voor?
Zo, dit zijn eerst wel weer genoeg vragen.
hoi ik ga je vragen puntsgewijs maar bij langs.
- kamperen moet echt in een tent, anders gappen de apen je spullen onder je gat vandaan ahahah. aan de kant van kaapstad en rond panoramroute kan het ‘s nachts koud zijn. Wij hebben die kant in self-cateringsgedaan. de nachtvorst in Sabie en addo park was erg koud. Maar in kruger hadden we bv 30 graden om 12 uur ’s nachts. Dus dikke pyama bedsokken en een fleece mutsje mee.
- voor kampeerspullen zie de lijst bij links 9ik geloof bij 2005) daar staat alles op wat wij meenamen. Hebben dit beide jaren meegehad en is ons prima bevallen. Qua gewicht prima te doen. Mocht je gaan en het zo doen dan mail ik je tzt wel “hoe leef ik vanuit de kofferbak tips”. Echt eerste dag was stress, alles er uitgedonderd en zo ingepakt dat je de kofferbak als een memoryspel uit je kop kon.
- goedkoopste autotje wil best (helemaal om dat je op budget gaat) meeste gaat over de weg en in de parken is best te rijden. Pas als je bv bij Clan william door de bush rijdt is het handig maar gewoon ZA is best te doen. En jullie zijn met z'n tweeen. Zou een auto nemen met een grote kofferbak ipv iets met de achterbank.
- voor kampeerplekken moet je even weer bij de links kijken. heb een lijst gemaakt met overnachtingsplekken, wat het kost en wat je krijgt en wat je daarvandaan allemaal kan ondernemen. Ik denk dat men met de klok mee rijd omdat je eerst natuur, beesten en dan lekker bij de kust langs gaat. Pas daarna de bergen weer in. Maar de weg is tweebaans dus je kunt ook aan de andere kant rijden en dus tegen de klok in
hopelijk heb je wat aan de antwoorden en we horen het wel weer.
mvg
jeanette
Hoi Bo,
Wij zijn in 2004 in juli aangekomen in Pretoria en hebben vrijwel overal gekampeerd. Eigen tent mee genomen. Of je over de bagagelimiet heen gaat ligt een beetje aan hoeveel bagage je verder meeneemt. Gewoonlijk nemen wij voor een reis van een maand een reistas met ongeveer 12 kg bagage pp mee. Dan kan een tent, slaapzak en slaapmat daar dus nog makkelijk bij.
Het is koud om te kamperen. Wij hebben destijds een deken gekocht in Zuid Afrika voor 199 Rand. Heerlijk warm over de slaapzak heen en als je vertrekt kun je hem achterlaten voor iemand in Zuid Afrika die hem kan gebruiken. Een muts meenemen is absoluut aan te raden.
Aangezien jullie met een beperkt budget willen reizen denk ik dat je geen overdreven eisen aan een auto moet stellen. Geen 4x4 dus.
Groeten Yvonne
www.travelphotography.zenfolio.com
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?