helaas , weer een slecht bericht

• Wim M

Ja Piet hij is leuk!

ff wat anders. Een paar maanden geleden schreef je dat je eens met de Oranjefontein naar ZA gevaren bent.

Als jochie van 7-8 heb ik dat ook gedaan en denk er aan terug als een droomreis.

Op het achterdek in de toeristenklasse en de hele dag op dek en in de boot rondschooien. (1957) de boots had van planken en dekzeil een zwembad gemaakt.

Op de evenaar kwam Neptunus aan boord.

Heen waren wij opgestapt in Durban. `s nachts varen en overdag laden en lossen in alle havens tot Kaapstad. Daarna in 1 ruk door naar de Kanarische eilanden. Daarna door naar South Hampton en uitschepen in Antwerpen en met de bus naar Amsterdam.

Terug wel in Amsterdam opgestapt en uitgezwaaid door Opa en Oma, die vervolgens met de buurman snel naar IJmuiden reden waar we in de sluis weer konden roepen en zwaaien.

Ja, dat was eens wat anders dan nonstop naar Jo`burg.

http://www.arendnet.com/Oranjefontein.htm

Goed weekend,

Wim

Wim

• rob

Het valt me op dat veel mensen het er mee eens zijn deze keer. In het verleden zag je gelijk allemaal reacties van mensen met een roze bril op. Deze mensen waren dan 1 of 2 keer in ZA geweest en dachten alles te weten.

Als je er permanent of semi permanent woont weet je wel beter. Wat niet weg neemt dat ik liever 6 maanden in ZA per jaar ben dan bijv. in Spanje. De natuur het klimaat en ook de prijzen allemaal niet te vergelijken met ons kikkerlandje.

Ik wil de toeristen ook zeker niet afschrikken maar een gewaarschuwd mens telt nu eenmaal voor twee.

Gewoon lekker genieten, maar oppassen en zoals mijn moeder vroeger zei ‘'voor het donker word binnen zijn’'.

• loes

leuk wim, dat je het nu over de oranjefontein hebt, want die naam viel hier in huis de laatste dagen ook diverse malen. zelf was mijn eerste baan op kantoor van de holland afrika lijn in kaapstad. wij mochten voor R1 per dag de kust reizen maken tijdens onze vakantie. dat was mooi een rondje lourenco marques in 23 dagen dus voor R23 met de Randfontein in hut nr 2! na 3 jaar maakte ik mijn eerste reis naar europa met de southern cross en northern star - 6 maanden dollen door europa - dat hoorde in die tijd bij je opvoeding!! jammer he dat dat nooit meer terugkomt

geniet van de braai. ik maak ook de laatste boerewors op maar aangevuld met lekkere grote gambas (zoals vroeger in l.m.)

grts

• Reisgraag

Dat is waar Wim, leuke herinneringen. Mijn oom en tante hadden in 1949 een Oranjefontein retour van ZA naar Europa, maar ik als kind alleen een enkele reis van Groningen naar Antwerpen, Southampton, Kanarische eiland naar Kaapstad waar mijn oom en tante hun bakkie en opvouw caravan ergens bij vrienden hadden laten staan. Vandaar de bijna 2000 km door naar Lydenburg via via. Je weet niet wat je overkomt als kind. Er was geen TV dus je kon je niet “voorbereiden”, dat zou ook wel geen zijn gehad hebben.

En Loes, het enigste beschikbare plekje op de boot was nog een rot kajuitje net boven de achterschroef. Geen plezier voor 17 dagen en dan nog meestal zeeziek zijn.

Maar al bij al een schitterende tijd en herinneringen.

Jullie allemaal een gezellig barbecue weekend met 25-30° De zuid afrikaners kunnen nu wel jaloers zijn met hun zuidwester storm, koude en sneeuw

Piet

• loes

nou, piet, dat heb je toch allemaal maar meegemaakt. ik heb even dat groene kaartje er bij gepakt (met die leuke fotos van voor en zij aangezicht) als 4-jarige die met de bloemfontein castle arriveerde. kan ik me weinig van herinneren, maar de zee-reizen heb ik later altijd van genoten. was toch wat makkelijker met het papierwerk voor de emigratie dan wat ik hier regelmatig op het prikbord lees.

• S. Folkerts

Ben zelf nu een paar keer in Zuid Afrika geweest en kan wel zeggen dat we redelijk veel rond getrokken hebben. Eerste keer was in 1988 en de laatste keer was afgelopen voorjaar..

Heb me alle keren veilig gevoeld op 1 keer na maar dat kon ik me zelf ook wel een beetje verwijten. Maar als je ervoor zorgt dat je niet bij donker onderweg bent en de weg nog moet zoeken en het noodlot niet tart dan kan ik ermee leven.

Al is het hier in ons landje wel even anders maar dat maakt ook nog wel eens verschil.

Staat mijn auto thuis dan gebeurt het regelmatig dat de volgende dag de sleutels er nog inzitten, met andere woorden de hele nacht losgestaan ncl. de achterdeur.

Maar zijn we een nacht bij onze zoon die in Amsterdam Osdorp woont mag je blij zijn dat je auto niet gekraakt is.

Maar dat deze berichten beter niet geplaast kunen worden ben ik het niet mee eens want zouden er mensen zijn die denken dat daar niets gebeurt.

Een ieder kan nu voor zichzelf uitmaken ga ik erheen of niet en als ik ga wees voorzichtig en let goed op want een ongeluk zit in een klein hoekje.

Wij zijn in ieder gval alweer aan het sparen om weer een keer naar Zuid Afrika te kunnen gaan.

m.vr.gr. iep

• Reisgraag

Ja Loes, fantastische tijden?

Leuke oprechte en eerlijke vrienden jonge traktor chauffeurs die maar al te graag de nieuwe witte kleinbaas wilden helpen, tegen welke kleine tegenprestatie dan ook. Ze dachten met een witte kleinbaas tussen hun gelederen maakten ze (we) toch altijd een betere kans om wat grietjes te versieren in het holst van de nacht. Ik was kleurenblind en zag geen onderscheid tussen zwart en wit, hoewel er later een rechter was die zei dat ik dan maar beter had moeten voelen, hij bedoelde kroeshaar maar met de nieuwe haarstijlen wordt dat ook steeds moeilijker. Dan maar verder zoeken zei hij, waar ze hun hairstyl nog niet aanpassen (voorlopig nog niet ?)

Ze hadden mij verboden, maar ondanks dit heb ik toch 4 liefste kinderen die het allen heel ver geschopt hebben in onze maatschappij en ik heb ook al 6 kleinkinderen.

Groetjes

Piet

• Wim M

Dag Loes,

en? waren je garnalen lekker?

In SA heb ik ze regelmatig gegeten uit een tomaten/piri-piri saus.

Zelf gril ik de kleinere (middenmaat) op m`n Weber in zo`n grilschaal met gaatjes onderin.

In LM ben ik nooit geweest, maar van iedereen hoor ik daar leuke verhalen over. Inderdaad iedereen heeft het over de gamba`s. Zelf heb ik ze nooit schoongemaakt, je moet het darmpje er goed uithalen. Zal toch eens aan de visboer vragen hoe dat moet. M`n Pa vond het er altijd zo Europees en ging er graag heen..

De zomer schijnt dit weekend te vallen dus ga vanmiddag nog maar eens aan de braaiery. Heb nog boerewors met kaas en een heerlijke Zuidafrikaanse wijn. Twijfel nog tussen een Pinotage en een Syrah.

Kortom, ik sla me wel door m`n vrije dag heen.

Doei,

Wim