helaas , weer een slecht bericht

• paulus

Nederlander doodgeschoten in Zuid-Afrika

Uitgegeven: 27 augustus 2008 10:54

AMSTERDAM - In Zuid-Afrika is zondagnacht een Nederlandse man doodgeschoten toen hij thuis werd overvallen. Zijn vrouw raakte gewond. Dat bevestigt het ministerie van Buitenlandse Zaken woensdag.

Over de identiteit van het echtpaar doet het ministerie geen uitspraak. De Telegraaf meldt dat het om ingenieur Sven Tideman (66) en zijn vrouw Gerdy (66) gaat. Zij werd mishandeld en vastgebonden terwijl de overvallers het huis leeghaalden.

De ambassade in Nederland heeft contact met de Zuid-Afrikaanse politie, die de zaak onderzoekt. Indien nodig wordt consulaire bijstand verleend, aldus de woordvoerder.

• miek

Dit is heel erg, zeker op de manier hoe het is gebeurd.

Maar hier kan ik nou helemaal niets mee, dit soort berichten geeft zoveel onrust bij mensen die voor het eerst op vakantie gaan naar ZA.

Wat gebeurt er allemaal in Nederland……….wij komen al jaren in ZA, en er is nog nooit iets gebeurd.

Ik kan alleen maar zeggen, wees op je hoede, maar dan ben je toch ook in je eigen land.

• rob

Hou nou eens op met het bekritiseren van dit soort berichten. Zelf wonen wij ook bijna 6 maanden per jaar in Zuid-Afrika. Misschien kan jij niets met dit soort berichten maar andere mensen wel. Het niet plaatsen van dit soort berichten zo pure censuur zijn.

Nogmaals schitterend land maar wel veeeeellll gevaarlijker dan Nederland.

Niet alleen in aantallen maar ook procentueel.

• Theo

Heb je vandaag de Nederlandse en Italiaanse kranten niet gelezen? Zellfs in Italie worden Nederlanders overvallen die zich inzetten voor een goed doel. Waar loop je dit risico niet en waar leg je de nadruk op. Ik ben het met Miek eens, maak de mensen niet onnodig bang, want dit heeft weinig met toerisme te maken.

• Ron B.

Rob, ik ben het helemaal met je eens, dit soort berichten moet wel degelijk vermeld worden. Mensen die horende doof zijn en ziende blind gaan gewoon verder zoals ze altijd al hebben gedaan en de meeste komen er mee weg. Maar, mensen die zich wel bewust willen zijn van eventuele risico's die ze lopen en zich willen informeren komen ook op dit forum terecht. Met alleen maar kritiekloze mooie verhalen wordt deze mensen zand in de ogen gestrooid en kunnen ze geen goede afweging maken.

Afgelopen november was ik zelf wederom (maar één week) in Gauteng, Zuid-Afrika; van nabij een overval en een car-hi-jack (hoe schrijf je dat eigenlijk) meegemaakt. Het komt dan wel erg dichtbij. Op dit moment is er twijfel. Het bezoek aan Zuid-Afrika dat gepland stond voor september/oktober van dit jaar heb ik eerst uitgesteld naar 1e helft 2009. Maar misschien dat het uitstel wel een afstel gaat worden. Misschien zal ik weer geluk hebben en gebeurt er niets. Aan de andere kant, het zal je maar gebeuren terwijl je de risico's weet. Een gewone overval of diefstal is er niet bij, alles gaat gepaard met buitensporig bruut geweld. Ik heb een bedrijfje in Nederland en een vestiging in Zuid-Afrika. Het was altijd mijn droom om in Zuid-Afrika te gaan wonen en werken met ons gezin. Die droom is voor mij inmiddels uiteengespat. Zelfs voor vakantie ga ik mijn gezin niet in een risico gebied brengen. Toch wil ik nog niet stoppen met activiteiten in Zuid-Afrika, misschien tegen beter weten in, maar daarvoor is Zuid-Afrika mij te lief en zijn de herinneringen en ervaringen te mooi. Het laat niet los! Ik hoop echt en oprecht dat er een nieuwe wind gaat waaien in Zuid-Afrika.

Uiteraard maakt iedereen zijn/haar eigen afwegingen, maar laat iemand wel de kans een juiste afweging te maken op basis van volledige informatie!

• Corné

Hoi Ron,

Als ik je verhaal zo lees dan geef ik je groot gelijk dat je niet daar gaat wonen met je gezin. Immers vanuit Nederland naar een bestaan achter prikkeldraad en 24-hour armed response hekken, dat is wel een erg groot contrast.

En dat is iets wat ik nooit zou willen, leven in een bunker in een grote stad in Zuid-Afrika. Gelukkig zijn er nog genoeg plaatsen hier die wel veilig zijn. Maar ja, de business zit in jouw geval ook in Gauteng.

Succes ermee! En idd hopen op dat er binnenkort ook weer een nieuwe wind van verandering over het land gaat waaien (Zuma?) !

Groetjes uit zonnig en aangenaam Balule,

Corné.

www.amukela.com

• Ron B.

Hoi Corné,

Ja, daar heb je gelijk, het contrast is erg groot binnen Zuid-Afrika. Daarom is het ook zo jammer dat een aantal plekken en dan met name Gauteng er zo negatief uitspringen.

Zuma of enig iemand anders, het maakt niet uit, als er maar een positieve verandering komt.

• Loeky

We spreken hier niet over losse incidenten!

Iedere die Europa met Zuid Afrika vergelijkt is zéér slecht geïnformeerd of gewoon domweg niet op de hoogte mbt deze problematiek.

Ik stel voor ga eens naar de internationale organisatie van het CBS en vergelijk de moord cijfers per land en kom daarna pas hier jou verhaaltje doen!

Misschien merken jullie het niet onder dat prachtige zonnetje maar de cijfers spreken boekdelen!

Italië is veel veiliger dan Zuid Afrika, niet dat er niks gebeurt binnen de EU maar in SA (en nog 'n dozijn landen) moet je gewoon nog alerter zijn dan elders in de wereld ivm de armoede en het geweld wat dat met zich mee brengt.

Wil wel aanmerken dat de meeste slachtoffers binnen hun eigen cultuur groep vallen en is er een heel groot verschil tussen wonen & veiligheid in de Kaap versus Gauteng, waarbij de dichtstbevolkte regio Gauteng is en dus tevens de gevaarlijkste regio is om te verblijven.

• Wim M

Ja Theo en Miek, inderdaad overal gebeurt wel wat. Maar daar is het een uitzondering wanneer je binnen 3 jaar niets overkomt.

Je hoeft niet meteen doodgemept te worden, maar je auto weg, tuinstoelen pleite,

en je stereo staat nu in een township. Toch zaken die je kwaliteit van leven ernstig aantasten.

Bij vrienden van ons in Jo`burg, werd het zo bont, dat ze nu in een ommuurde wijk wonen in Randburg.

De kans, dat je als uiterst oplettende toerist iets overkomt is klein, maar is wel degelijk aanwezig. Het is het land van de struisvogels, maar dat wil niet zeggen dat we op dit PB onze koppen in het zand moeten steken.

Straks lekker `n boerewors braaien, want de zomer valt dit weekend.

Groetjes,

Wim

• Reisgraag

Hier gaan veel mensen zonder auto naar het Oostblok, want ……

Piet