Reis Zuid Afrika

• Francisca

Ik persoonlijk vind Hluhluwe/Imfolozi ook mooier dan Kruger. Komt mede door de vele hoogteverschillen in het gebied. De delen van het Kruger waar ik geweest ben vind redelijk vlak (tuurlijk genoeg bossages enzo) maar de heuvels en koppies in Hluhluwe/Imfolozi vind ik daarom leuker.

Overigens als je gek op olifanten bent vind ik Addo ook al geweldig. (Zeker met een klein kind, je ziet snel dieren en dat is wel leuk!)

Ben wel eens met het feit dat veel mensen denken dat als ze in Kruger geweest zijn alle wildparken wel gezien denken te hebben…hoe vaak ik dat wel niet gehoord heb…

• jolanda

Dankjewel voor al jullie reacties. Aan de filmpjes op Youtube gezien te hebben en het lezen van verschillende reisverhalen is Hluhluwe zeker een van de mooiere wildparken en waar wij dus ook zeker heen moeten.

We gaan waarschijnlijk wel voor een groepsrondreis want het is de eerste keer dat we daarheen gaan en dat alles al helemaal geregeld is is voor ons veel makkelijker dan dat we dat zelf nog moeten gaan doen.

Wat wij ons wel nog afvragen is dus over de route drakensbergen. Is deze route veel meer de moeite waard dan de kust route of stelt het niet super veel voor.

Wij gaan natuurlijk heel erg voor de wildlife aangezien we met 2 a 3 20 jarigen gaan en aan de kust ligt dan ook natuurlijk nog dat aquarium.

Voor de rest zijn de reizen op internet allemaal wel een beetje hetzelfde.

En heeft nog iemand ervaring met de overnachtingen bij het Kruger NP???Sommige organisaties zitten aan de rand van het park en sommige er midden in….Dan is dat laatste toch veel leuker? of zie je bij beide wel wildlife vanaf je lodge?

• Gert

dat aquarium dat je bedoeld zal uShaka zijn in durban. mooi aquarium, maar waarom probber je niet een discover scuba, 1 dag, paar uur in het zwembad en dan een duik tot een meter of 12 op Aliwal Shoal, dan zie het meeste dat in het aquarium zwemt in het echt… das echt een aanrader!!

• Gert

Umzumbe ligt 100km onder durban, vlakbij Port Shepstone

zo'n 4 uur rijden van HluHluwe-Umfolozi

• Wim M

Mark,

Wij hebben hetzelfde ervaren. Het Kruger is erg groot (ben er inmiddels 3x geweest), maar je rijdt soms een uur zonder iets noemenswaardigs te zien. Bij een volgend bezoek zou ik het zeker overslaan. Trouwens, 5 dagen in een jeep is in een privepark meer dan zat. Wij hadden in 2 dagen meer gezien dan alle voorgaande jaren in het Kruger. Je schijnt er ook te kunnen kamperen! Dat lijkt me dan nog wel wat.

Voor wie er nog nooit geweest is, ga het zeker zien!

Goed weekend,

Wim

• Corné

Hoi Jolanda,

Alle kampen in het Kruger park zijn ver weg van de bewoonde wereld, behalve dan Crocodile bridge in het zuidoosten.

Wat ik zelf erg mooi gelegen kampen vind zijn: Letaba, prachtig aan de Letaba rivier gelegen. Olifants kamp: hoog op de rotsen met een zeer fraai uitzicht. Lower Sabie, gelegen aan de gelijknamende rivier.

Mopani, meer naar het noorden is erg rustiek en afgelegen, ligt aan een grote dam.

Veel plezier op je vakantie!

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

• Corné

De beste kansen in het Kruger (en andere nationale parken) maak je natuurlijk zo vroeg mogelijk en laat in de middag.

Ik ken ook wel een paar privé-reservaten waar de kans groot is om goed wild te zien. Bedenk hierbij echter het volgende:

.De prijs die je betaald voor 1 verblijf, in vergelijking met de nationale parken.

.De nationale parken zoals Kruger en Hluwehluwe-Imfolozi zijn enorme grote ecosystemen, privé-reservaten zijn vaak kleiner (1000 tot 10000 hectare) en ook nog eens omheind waardoor het makkelijker is om het wild te zoeken.

.In de nationale parken mag je zelf rondrijden, in de privé-reservaten is dit niet toegestaan.

.Kleinere privé-reservaten moeten intensief beheerd worden, hoe groter het gebied hoe minder er ingegrepen hoeft te worden.

En dat alles afwegende kun je wel een goede keus maken denk ik. Persoonlijk zou ik voor beidden willen kiezen.

Corné.

www.amukela.com

• jacqueline

Hoi Jolanda,

Als ik je een advies mag geven ga niet met een reisgezelschap. Vreselijk! Wij hebben die overweging ook gemaakt maar hebben uiteindelijk alles zelf gereden.

Wij hebben onze reis via suid afrika reise geboekt. Je krijgt een super vakantie zoals jij die wil. Wil je meer informatie mag je me mail.