Reis Zuid Afrika

• jolanda

Hallo allemaal

Wij zijn op dit moment ons aan het orienteren om een groepsreis te maken naar Zuid-Afrika.

Nu zitten we toch met een aantal vraagjes met betrekking tot deze reizen.

Het Hluhluwe NP en het Kruger NP zitten in de meeste reizen alleen verschilt het per reis hoeveel dagen er in deze parken wordt doorgebracht. Zul je per park in 1 dag genoeg gezien hebben of is meerdere dagen een must???

Is Drakensberge echt zo mooi als beweert wordt?Mooi genoeg om het iShumu Aquarium en een walvistocht te laten vervallen of is de 2e optie veel beter?

Veel reisorganisaties zeggen wel dat ze in goede en mooie hotels/lodges zitten, maar klopt dit ook met jullie bevindingen???En zo ja…welke reisorganisatie bevalt het best?

Nog een twijfel over de reistijd….Is er echt een verschil tussen een bijvoorbeeld 16 daagse reis en een 21 daagse reis? De wijnboerderijen boeit ons niet heel erg namelijk maar Kaapstad daarentegen lijkt weer wel heel erg de moeite waard.

Alvast bedankt

• Mark

Beste Jolanda,

Wij zijn in oktober 2005 15 dagen lang met Djoser in SA op reis geweest. 1 dag zaten wij ook in het Kruger park. Wij zaten dan weliswaar de hele dag in een open jeep, maar deze trip was eigenlijk alleen maar bedoeld om naar de volgende verblijfplaats te rijden. Dus om echt veel wild te zien moet je volgens mij 2 of 3 dagen in een van de parken verblijven. Als ik eerlijk ben vond ik Kruger echt een teleurstelling. Ik ben altijd een beetje bang om aan vrienden of collega’s te moeten vertellen, dat ik het eigenlijk helemaal niks vond. Voor heel veel mensen is een bezoek aan het Kruger park toch een soort jongensdroom.

Wij zaten altijd in goed verzorgde middenklasse hotels. Niet echt hotels om naar huis te schrijven, maar zeker ook niet slecht. Ik denk dat de meeste aanbieders ook 1 of 2 juweeltjes, zoals een speciale lodge of hotel in het programma opnemen. Maar door de grote concurrentie en de kleine winstmarges zullen ze daar misschien nu een beetje proberen de kosten laag te houden. Aan de andere kant is het natuurlijk ook een beetje moeilijk om voor een groep van 20 man altijd maar een speciale plek te boeken.

Ik zou zeker de reis van 21 dagen boeken. Je wordt toch van de ene attractie naar de andere gesleept. Bovendien zit je toch vaak heel lang in de bus. 15 dagen vonden wij eigenlijk net iets te kort. Daarom zijn wij in 2007 en 2008 nog een keer 3 ½ weken op eigen houtje door Zuid-Afrika getrokken.

• Rob Visscher

Kruger park is best leuk buiten het seizoen, minder druk, maar uit ervaring kan ik vertellen dat er meer avontuur in zit als je naar minder bekende parken gaat zoals het Tembe elephant park, moet je wel een 4wheeldrive hebben, kom je bijna niemand tegen en is echt fantastisch daar, maar ook het Umfolosi park is zeer de moeite waard.

Och, eigenlijk is er zo veel moois te zien in ZA, alleen staren de Hollandse toeristen zich te veel blind op het Kruger park.

Groetjes,

Rob Visscher,

www.sunsafari.nl

• Ruud

Hoi,

Kruger is absoluut de moeite waard. Ik vind het een beetje jammer dat Mark

na 1 dag Kruger het helemaal niets vond.

Kruger is iets kleiner dan Belgie……dat kun je na 1 dag ook niet beoordelen.

Dus ook Kruger na 1 dag niets vinden is een beetje ‘ onzin’.

Als je voor de eerste keer naar ZA gaat zou ik zeker Kruger meenemen. 4 tot 5 dagen is geen enkel probleem en heb je zeker kans om redelijk veel wild te zien.

Overigens moet je ZA gewoon op eigen gelegenheid doen. Zelf bepalen waar je heen en gaat en hoelang. Is uitstekend te doen.

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Gert

Kruger is HET park in zuid afrika!

2 miljoen hectare diversiteit!!!

niet voor niks dat hier zoveel docu geschoten worden!

afgelopen zondag prachtige foto's in de krant van een luipaard die een krokodil doodt.

umfolozi is mooi, maar haalt het niet bij het kruger!

• Daniëlle

Het ligt eraan om wat voor reden je naar zuid-afrika op vakantie wilt. Is het voor “wildlife” is het verstandig zoveel mogelijk tijd in de parken rond te brengen. Heeft jullie bezoek een andere reden…probeer voor jezelf duidelijk te maken wat jullie het belangrijkste vinden aan de reis naar zuid-afrika.

En kies daarop je reis uit.

Het land is ontzettend groot en de meeste reizen, vliegen er door heen.

Mij lijkt de 16e daagse reis te kort. De afstanden zijn lang en je wilt toch niet in slaap zijn gevallen als net die leeuw voorbij loopt.

Persoonlijk zou ik je aanraden om zelf te gaan rijden. Je hebt dan zelf alle vrijheid om te beslissen of je wel of niet ergens naar toe wilt.

Mocht je perse met een groepsreis mee willen kijk dan ook is bij de zuid-afrikaanse reisorganisaties of die daar een hoofdkantoor hebben.

Zoals drifters, nomad e.d.

hoe dan ook zuid-afrika is fantastisch dus daar zal het niet aan liggen!!

• Sabine

Hoi Jolanda,

Wij gaan eind oktober mee met de 21 daagse ZA rondreis van organisatie NRV Holiday. Zijn we op de vakantiebeurs mee in contact gekomen en was voor ons uiteindelijk de beste keus. Nu moet ik zeggen dat wij wel wat verwend zijn en prijs stellen op comfort en goede tot luxe hotels. Wij vinden het ook wel lekker dat je met een groepsreis niet veel zelf hoeft uit te zoeken. Je ziet in relatief korte tijd veel van een land en er wordt van alles voor je verzorgd.(zelf naar je koffers heb je haast geen omkijken)

We hebben de afgelopen jaren ook een aantal reizen gemaakt met FOX. Ook prima georganiseerd met super hotels. Nadeel van FOX is dat zij in erg grote groepen (30-40 personen) reizen, dat leek ons dus voor bv bezoek aan de wildparken erg jammer.

Veel plezier met het vinden van de reis die het best bij jullie wensen past!

Groetjes,

Sabine

• Pim

>>>umfolozi is mooi, maar haalt het niet bij het kruger!

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Het is maar net wat je tegen komt en het landschap is in Hluhluwe/Imfolozi mooier naar mijn mening.

Eergisteren hadden we hier een groep Nederlanders die een gamedrive hebben gedaan. Ze waren ‘wild’ enthousiast. Ze waren beland in een groep van 60 olifanten en hebben een groep wilde honden gezien die een nyala te grazen namen.

Pim

www.bushbabylodge.co.za

Hluhluwe

• Gert

he Pim

tuurlijk ligt het aan wat je tegenkomt, en ik rij altijd met veel plezier door hluhluwe / umfolozi, daar wel wild dogs gezien, in Kruger nog nooit…

Kruger is echter 200 x groter, heeft een grotere biodiversiteit en heeft van bijna alle dieren een grotere verscheidenheid soorten. Ik wil daarmee maar aangeven dat een term als ‘blind staren op Kruger’ niet echt terecht is.

moet ook toegeven dat ik een zwak heb voor het Kruger sinds ik daar in 1 dag 4 verschillende luipaarden gezien heb.. :)

groet uit umzumbe (wat veels te ver van beide parken af ligt)

• Pim

Wanneer je de eerste keer naar ZA gaat zou ik ook zeker het Kruger aandoen.

Umzumbe? Waar ligt dat ergens?

Pim