veiligheid Pretoria

  • Niels

    In 2000-2001 zat ik in Pretoria. Verbleef lange tijd in Arcadia, later Sunnyside, niet ver van Esselen Street. Vond het redelijk veilig toen. In 2004 nog eens terug geweest.

    Kort geleden sprak ik een Zuid Afrikaan die hier in België (Tervuren) een winkel in Zuidafrikaanse produkten is begonnen, en die zei dat Pretoria thans extreem onveilig is geworden, althans het centrum. Minstens zo erg als Johannesburg.

    Klopt dit? Is het echt zo erg geworden?

  • Reisgraag

    Hallo Niels,

    Pretoria centrum is echt “crowded” en niet aan te raden om daar te gaan shoppen op de overvolle troittoirs.

    Wat is de naam en het adres van die winkel in Tervuren?

    Piet

  • Niels

    Heb zelfs nog midden in de nacht door centraal Pretoria gelopen in 2000.

    De nieuwe ZA winkel in Tervuren: “Die Werf”, Brusselsesteenweg 53, 3080 Tervuren. De verrukkelijke fruity chutney chips die ze importeren zijn telkens uitverkocht als ik er kom, dat gaat als een trein.

  • Ron B.

    Vroeger (heel) veel in Sunny Side geweest, daar zat o.a. een klein winkelcentrum met IJssalon Kopenhagen (Nederlandse eigenaar), een bioscoop en “Upstairs” een restaurantje met terras boven. Vanaf het dak van de flatgebouwen (Relly Street) kon je ‘s nachts naar de verlichte Uniegebouwen kijken. En als je dan ’s morgens wakker werd hoorde je soms het gebrul van de leeuwen in Pretoria Zoo. Het was zeker een gezellige wijk.

    Tijdens mijn bezoek afgelopen november is mij ontraden om het opnieuw te bezoeken, het werd vergeleken met Hilbrow in Johannesburg. Dus mijn ervaring bevestigt jou verhaal. Daarbij werd gezegd dat de Nigerianen het inmiddels compleet hebben overgenomen en het inderdaad onveilig is.

    Verder heb ik me in de shopping malls in Pretoria en ook op de wegen niet onveilig gevoeld. Het is wel continue oppassen en alert zijn.

  • Reisgraag

    Bedankt voor het adres, ga het eens bezoeken.

    Piet

  • Corné.

    In het algemeen is er in Jo'burg meer misdaad dan in Pretoria. Vorig jaar zag ik nog in het centrum oudere blanke mensen wandelen, dus toen leek het me daar wel redelijk te doen overdag.

    De grote shopping malls zoals Brooklyn Mall en Menloo park heb ik zelf, een paar maanden terug nog als zeer veilig ervaren.

    Maar ja, als jouw kennis zelf in Pretoria is geweest dan zal hij het wel weten hoe het daar is.

    Groetjes,

    Corné.

    www.amukela.com

  • elzo

    Hallo,

    Dat zuid afrikaanse winkeltje in brussel, hebben die ook een web site?

    groeten,

    elzo

  • Klaas-Wouter

    Ben in november 2006 in Arcadia geweest, maar heb me er geen moment onveilig gevoeld. Uiteraard kregen we wel het advies s avonds niet over straat te gaan. Ik krijg regelmatig berichten van mensen die daar een paar wijken verblijven maar hoor nooit dat ze zich onveilig voelen. Hetzelfde geldt voor de grote shopping malls.

  • Niels

    Hoe heet dat winkeltje in Brussel, en waar zit het?

  • Peter Rietveld

    Hallo Ron,

    Ik kan met dezelfde goede herinneringen over Sunnyside praten. Heb ook in Rellystraat gewoond, achter de Bronbergkerk. Later ook nog in Sunnypark en Mearsstraat gewoond. Het was inderdaad een erg gezellige wijk en Esselen Straat was naar mijn idee de leukste straat van Pretoria. Wanneer ik in Pretoria ben rij ik nog wel eens door Sunnyside, maar ik stap niet meer uit.

    Pretoria centrum heb ik de laatste keer, lopend dan, in 2001 bezocht en toen nog op Kerkplein geparkeerd en een bezoekje gebracht aan mijn favoriete Café Riche. Tijdens mijn bezoeken daarna heb ik dat achterwege gelaten, vooral op aanraden van de mensen die dat nu beter weten dan ik.

    De shopping malls zoals Brooklyn, Menlyn, Faerie Glen, Wonderpark en Kolonnade zijn goed te doen, dezelfde voorzichtigheid als in alle andere malls in de wereld is geboden.

    Maar hoe dan ook, Pretoria blijft voor mij een geweldige stad en ik ga er iedere keer weer met het grootste plezier naartoe.

    Groet,

    Peter