Winter

  • Annemieke

    Beste Zuid Afrika reiziger,

    Straks beginnen de schoolvakantie en als jullie naar Zuid Afrika gaan, neem ook warme kleding mee. het is winter…… en in de bergen is al sneeuw gevallen en is het gewoon koud.  Ook in een open Safari wagen, in de ochtend, is het zeker ook koud, muts en handschoen en jas aan, is zeker geen overbodige luxe.

    Fijne vakantie allemaal.

    Annemieke woonachtig in Zuid Afrika /https://reizenzuidafrica.eu

    https://reizenzuidafrica.eu
  • Wim

    Hi Annemieke,

    Heb, behalve prachtige herinneringen niets meer met Zuid Afrika na het overlijden van mijn vader. Nou ja ik koop nog regelmatig wijn bij Udo en volg zo nou en dan de berichten hier.

    Alles van die beste,

    Wim

  • Reisgraag

    Zo heeft ieder zijn eigen, Annemieke en Wim. Ik heb alleen in Afrika geboren kinderen en hier geboren kleinkinderen hier in Nederland en België en daarom is mijn leven nu ook hier. Hoewel we allen nog sterke banden hebben met Zuidelijk Afrika. Mijn kinderen gaan nog geregeld op reis daarna toe, ik zelf wil wel maar kan niet meer.. 

    Ik volg ze dan wel op de website van “Polarsteps”, een prachtige methode om “mee te reizen” met foto's en commentaar.

    Mooi bly en ook alles van die beste,

    Piet

  • Reisgraag

    Ja Annemieke, zeg dat wel, maar ik heb prachtige herinneringen aan mijn tijd van 1950 op school in Lydenburg en die Maties in Stellenbosch tot 1980 op de boerderij in Mozambique, waar de economische politiek van de destijdse regering daar ons “dwong” om te vertrekken. Geen buitenlandse deviezen te krijgen voor de noodzakelijke invoer van bv pootaardappelen, insecticiden, enz. 

    Ook jammer voor het personeel van de VN en de Nederlandse ambassade die toen geen aardappelen en groente meer konden halen, laat staan de bijna weeklijkse BBQ's met verse lamsvlees in de bush (in ruil voor hun drank die ze zelf gemakkelijk konden krijgen) 

    Mijn kinderen kunnen dat ook nog goed onthouden, hoe we een paar jongens optrommelden met de opdracht om wat boomstammen klaar te leggen voor onder een betonstaal vlechtwerk dat steunde op stenen. Een paar andere jongens moesten 1 of 2 jonge schapen slachten. Nog iemand anders moest de stijve mieliepap maken. Voor die werkers was het ook wel wat feest, want ze kregen ook rijkelijk hun porties eten en drinken.

    Dus je kan je voorstellen waarom mijn kinderen (en ik ook natuurlijk) nog zoveel van Afrika houden. 

    Jij ook Annemieke, stay well.

    Piet