In februari hebben wij een rondreis gemaakt door Zuid-Afrika ( o.a. Kruger, Sabie, st. Lucia, Drakensbergen en Golden Gate Highlands Park)
Helaas hebben we 2x ‘kennis’ gemaakt met een paar corrupte politieagenten.
Eenmaal omdat we zgn. door een rood stoplicht waren gereden, was dat pertinent niet waar was. Agent wilde ons een boete opleggen van 800 Rand, na wat heen en weer gepraat bracht hij die boete terug tot 400 Rand, tegen contante betaling natuurlijk. Na nog meer protesteren mochten wij uiteindelijk doorrijden zonder te betalen.
De tweede keer was bij een snelheidheidscontrole, we zouden 87 km gereden i.p.v. 80. Zelfde verhaal, 800 Rand, maar omdat de agent geen ‘bad guy’ wilde zijn, 400 Rand. Daar wilde hij niet van afwijken. Op mijn opmerking of ik met onze credtit card kon betalen omdat we maar een klein bedrag aan contant geld bij ons hadden reageerde hij hoeveel wij dan aan contant geld bij ons hadden. Ik deed mijn portemonnee een klein beetje open en liet een briefje van 100 Rand zien, of ik echt niet meer had, was zijn vraag, liet ik nog een paar munten zien. Om van het hele gedoe af te zijn, uiteindelijk 120 Rand gegeven, wat meteen in zijn overhemdzakje verdween.
Een paar dagen vonden we in een volgend hotel een mededeling op onze kamer waarin voor dergelijke praktijken gewaarschuwd werd. Net te laat voor ons dus. Jammer dat het me hier niet lukt 2 foto's van deze mededeling te plaatsen. Indien gewenst kan ik deze foto's doormailen.