Stopcontacten en betalen

  • Gladys

    Hi,

    Ik ga in september naar ZA met Kras reizen, (als iemand nog meer de skitterend ZA reis maakt, en vast in contact wil komen is dat super).

    Nu heb ik een paar vraagjes: Welke stopcontacten hebben ze daar? (ik woon in Curaçao dus heb 110, in NL is het 220, dus die omzet stekker heb ik. Als ik een wereld stekker koop zit je dan altijd goed?

    En wat kan ik het beste doen, in Nederland naar de bank gaan en ZAR halen (maar wil ook niet teveel geld op zak hebben). Of euro's omwisselen daar, of daar pinnen?

    Alvast bedankt!

    Mvg,

    Gladys (21jr)

  • loes

    gladys, de za stekker is er eentje met 3 pootjes.    een goede reisstekker hoort de juiste er bij te hebben.     in za hebben véél apparaten ook een europese stekker en gebruiken de inwoners een makkelijke stekker waar aan de ene kant 2 pootjes in kunnen en aan de andere kant de za stekker zit.     die zijn overal te koop, maar ik weet niet of je tijdens de rondreis al snel ergens binnen kan rennen om er eentje te zoeken/kopen.

    wat geldzaken betreft ; aub geen geld opnemen in nl.     je kunt in za overal geld uit de muur halen - ook op het vliegveld bij aankomst.    neem duizend rand op en daar kan je alle kleine dingen zoals kopjes koffie enz mee betalen.      als je een visa of master credit card op zak hebt, kan je daar ook praktisch overal mee betalen.      ook met je eigen bankpasje.   maar contant voor de kleine dingen is het makkelijkst.

  • Annemieke

    HAllo Gladys,

    nee ee aan een wereldstekker heb je echt niets hier in ZA.  In Elke supermarket kan je een verkoop stealer kopen voor een Klein bedrag je. Vaal hebben ze ook wel eens op de lamer al, maar Lang niet altijd.

    en wij hebben gewoon 220 V hier.  Dus houd daar Dan wel rekening mee eventual.

    nee ga geen geld wisselen alvast in NL, is altijd duurder. Gewoon pinnen voor de Randjes. Er zijn veel ATM's ook bij de tankstations en in winkel centra,s.   Zet wel je bankpas op pinnen in het buitenland, anders heb je een probleem.

    ook kan je hier overal met je credit card ( master, visa) betalen, eten drinken,mnoemmhet maar op, dus veel cash hoef je echt niet mee te dragen de hele tijd.mmook kan je pinnen met je pinkaart ( kijk wel wat je bank daarvoor rekend elke keer)

    veel plezier in dit mooie land.

    Annemieke woonachtig in Zuid Afrika /https://reizenzuidafrica.eu

    https://reizenzuidafrica.eu