zebra

  • edd

    Is het mogelijk om een zebrahuid vanuit zuid-afrika op een legale manier te importeren naar de EU. Zo ja, aan welke voorwaarden moet dit dan voldoen of waar kan ik info omtrent deze voorwaarden vinden?

  • aloys

    Als leek zou ik een belletje plegen naar de douane op Schiphol of Rotterdamhaven al naar gelang vervoer per vliegtuig of schip. Daar kunnen ze je verder helpen dunkt me. En bij uitvoer zou ik dat in het uitvoerland doen. Maar misschien zijn er prikkers die daar ervaring mee hebben. Succes met je plannen.

  • Joke

    opgerold onder in de koffer ? althans zo deed ik het zelf met impala en springbok, zebra was net te groot (en te duur)

    Je kunt ze in alle kleuren kopen aan de kant van de weg, dacht niet dat het zo bijzonder was.

  • Remco

    Huiden invoeren, ook in de bagage,mag alleen als je een gezondheidscertificaat kan overleggen uit het land van herkomst.

    Hier wat meer info en een telefoonnummer :

    http://www.douane.nl/particulier/reizigersbagage/reizigersbagage-14.html

    Groetjes Remco.

  • aloys

    Altijd een kans van slagen natuurlijk in een koffer en om het om het nou te doen zoals de bolletjesslikkers lijkt me moeilijk uitvoerbaar. Maar ik heb al heel veel “importeurs ” bij controles de mist in zien gaan en werden vaak kostbare spullen in beslag genomen inclusief een forse boete. Indien niet te waardevol is het niet aangeven een aanvaardbaar risico lijkt me.

  • Joke

    Tja zie dat ik geluk heb gehad, wist niet dat je zoiets aan moest geven is jaren geleden en zou het inderdaad nu met al die ziektes niet meer doen.

    Maar als ik er zo aan denk, zijn we wel gecontroleerd, dat worden we eigenlijk altijd en was nog ‘pissig’ omdat het s morgens vroeg was. KLM landde toen nog vroeg zodat je nachtvlucht had en geen school of werk dag hoefde te missen. Afspraak met de school was dat het ok was als ze eerste uur zouden missen of tijdens binnenkomen, maar in principe was het geen probleem om op tijd te zijn, mits….de douane. En zoals altijd koffers openmaken en alles doorzoeken. Hij deed toen moeilijker over een stel sieraden die in Swaziland langs de kant van de weg had gekocht dan over die huiden.

  • Annemieke

    En niet zo maar langs de weg een huidje kopen, maar op een goede plek zodat je een cerificaat erbij kan krijgen, dat het geen gestroopde huid is. Kopen in een National park bijvoorbeeld.

    Of google.co.za even op dit onderwerp.

    sus6 ermee

    groet uit een heet (31 graden) Kyalami

  • edd

    Het is uiteraard niet de bedoeling om iets illegaal te doen. We zullen dan ook niet een huid aan de kant van de weg kopen en onder in de rugzak stoppen. We willen graag een huid van een gezond dier dat op een verantwoorde manier aan z'n einde is gekomen. Liefst met een verklaring of een certificaat om problemen bij thuiskomst te vermijden.

  • aloys

    Hoe dan ook , je zult dan toch aan de invoerformaliteiten moeten voldoen en daar kunnen eerder genoemde instanties je de voorwaarden over mededelen volgens mij.

    Dus vraag het bij de bron ,succes !

  • Joke

    Nog even over ‘langs de kant van de weg’ dat zijn ook de markten waar je heel aardige dingen kunt kopen. Voordeel zelf vind ik dat het vaak direct naar de artiest gaat. Zo heb ik van die schilderijtjes met de township/tafelberg erop gemaakt van blikjes coke en bier enzo gekocht ‘langs de kant van de weg’ op een markt. Artiest was blij en had ik meer cash gehad dan had ik er meer gekocht. Dat heeft een handelaar waarschijnlijk wel gedaan want korte tijd later hing het werk van deze artiest voor 5 keer meer de prijs in een galerie. Denk niet dat die 5 keer meerprijs de artiest ten goede is gekomen

    Em vergeet niet dat "verantwoord aan z'n einde komen' ook de jachtpartijen op de gamefarms zijn, zoiets als te veel herten afschieten in de Hooge Veluwe?

    Maar denk dat de winkels in huiden zonder twijfel een certificaat kunnen leveren