Beste Annika,
Leuk dat je een werkstuk maakt over Zimbabwe, het voormalig Rhodesië, vernoemd naar de Brit en groot imperialist, zakenman en politicus; Cecil John Rhodes.
Je schrijft dat je benieuwd bent naar de activiteiten na werktijd en tijdens feestdagen in Zimbabwe. Dat is inderdaad een leuk deel van je werkstuk, vooral om een vergelijk te maken met wat wij in Europa doen met onze vrije tijd.
Jammer genoeg heeft Zimbabwe na hun “vrijheidsstrijd” een dictator aan de macht gekregen (Robert Mugabe) die vooral aan zijn eigen macht en rijkdom denkt. Het laatste waar hij aan denkt is de bevolking en de economie waarin deze bevolking leeft. Dit heeft zeer grote negatieve gevolgen voor de inwoners van Zimbabwe. Een zeer groot deel heeft geen werk en dus ook geen inkomen. Van leren, werken en leven komt dus niet veel terecht. Men probeert te overleven, dat betekent dat je eigenlijk continue op zoek bent naar manieren om voedsel en onderdak te vinden om in leven te blijven.
Ik weet je leeftijd niet, of in welke groep of klas je zit, of het type van onderwijs, maar wat misschien ook een idee is voor je werkstuk, is om een vergelijk te maken in de leefomstandigheden in Zimbabwe voor en na de machtsovername van Mugabe. Voor de machtsovername was Zimbabwe bijvoorbeeld een voedsel producerend en exporterend land (graanschuur van Afrika). Mugabe heeft de blanke boeren laten onteigenen van hun boerderijen, ze zijn veelal vermoord of ze zijn het land uit gevlucht. Het gevolg is dat er te weinig voedsel wordt geproduceerd om de bevolking te voeden. Hongersnood ligt continue op de loer in Zimbabwe. Eén van de weinige inkomstenbronnen voor Zimbabwe is het toerisme. Maar als alle wild, zoals momenteel gebeurt, wordt opgegeten, is er voor de toeristen geen wild meer over om te gaan bekijken. De toeristen blijven dan weg en de inkomsten lopen nog verder terug. Toch kan je het de mensen niet kwalijk nemen dat ze het wild opeten, er is gewoonweg weinig of niets anders!!
In Rhodesië waren boerderijen een soort dorpen, waar de blanke boer naast de zorg voor de boerderij ook zorgde voor eten, onderdak en scholing voor de gezinnen die werkzaam waren op hun land. Nu deze blanke boeren, op een enkeling na, allemaal verdwenen zijn is dit hele systeem in elkaar gevallen.
Je kunt ook nog een uitstapje maken naar Zuid-Afrika en aangeven dat de situatie in Zimbabwe niet 1 op 1 te vergelijken is met de situatie in Zuid-Afrika, maar dat er wel overeenkomsten zijn. Corruptie in Zimbabwe en in Zuid-Afrika. Geen of weinig onderhoud op infrastructurele projecten, waardoor in het algemeen de kwaliteit en continuiteit van voorzieningen gevaar lopen. Onteigening van de (blanke) boeren, daardoor teruglopende productie op de boerderijen. Discriminatie van blanken in Zuid-Afrika middels Black Economic Empowerment wetten ingevoerd door het ANC, met als gevolg dat geschoolde en ervaren blanken het land ontvluchten of al zijn ontvlucht, hetgeen zeer slecht is voor de ontwikkeling van de economie van Zuid-Afrika en daarmee voor de ontwikkeling van het sub-Sahara gebied (waar Zimbabwe deel van uitmaakt).
Veel mensen uit Zimbabwe vluchten ook naar Zuid-Afrika om het regime van Mugabe te ontlopen, maar zeker ook om er werk te vinden. Dat werk is er in Zuid-Afrika ook te weinig. Zwarte ongeschoolde zuidafrikanen vonden begin 2008 dat de mensen uit Zimbabwe (maar ook uit Mocambiek, Nigeria, enz) hun werk inpikten. Als gevolg daarvan werden ze opgejaagd, verbannen en in enkele gevallen ook vermoord. (zie kranteartikelen Xenofobie Zuid-Afrika)
Ik laat het hier eerst maar bij, veel succes met je werkstuk! Misschien kun je de tekst van je werkstuk ook op het forum zetten!?
Groet,
Ron B.