Interessant artikel over Jacqueline (oudgediende op dit forum)

• Corné.

http://www.sahistory.org.za/pages/people/bios/daane%20-%20vanrensburg_j.htm

Zeer boeiend artikel over Jacqueline (Jacqui) die hier op dit forum ook regelmatig actief was.

Op een dag als vandaag hier in Zuid-Afrika erg toepasselijk….

Corné.

www.amukela.com

• joke

ja Corne vandaag is inderdaad een goede dag, had zelf ook al diverse malen naar een toepasselijke dag gezocht/gedacht, maar je hebt hem gevonden, past wel bij haar

joke, stellenbosch

• Mickey

Dank je voor de tip Corne! Mooi om het zo eens op een rijtje te hebben staan, al zou Jacqui wel een paar boeken kunnen vertellen, en open doen. Een prachtig mens, die deugt!

Groetjes, Mickey

• aryan

Heel interesant artikel inderdaad; wat die dame gedaan heeft vergt een niveau van inzet en opofferingsgezindheid die voortdurend in stand gehouden dient te worden om overgang/verslechtering naar een andere situatie te voorkomen. Die gezindheid heb ik bij de huidige generatie cool-aid drinkers regenten en regentessen nog niet kunnen ontdekken; veel belangrijkheid en gewichtig doenerij maar resultaten zijn er gewoon niet of nauwelijks.

Die situatie schreeuwt om verandering.

En als we dan toch praten over gelijke rechten ? Wat over een gelijke behandeling van de blanken ? Opheffing van BBBEEE als instrument om de verloren skills in SA terug te krijgen ? Als we het dan toch hebben over het bonken op gesloten deuren….. het zijn doelen, die net zoals in de ou bedeling, in het huidige bestel overduidelijk niet haalbaar zijn; maar dit betekend niet dat die doelen gehaald gaan worden. Het huidige bestel moet verdwijnen en plaats maken voor een wat meer gebalanceerde oplossing.

Wat is daar voor nodig ? Een blanke verzie van Sharpville ?

Een daaaarom roep ik al een tijd dat er een overgangs situatie gaat komen na, of liever gezegd, onder de regie van Zuma. Kijk naar Zimbabwe; Oom Bob had ‘slechts’ 8 jaar nodig in een wereldwijde booming economie om het land volledig de grond in te boren. Ik denk dat in deze tijd Zuma dat ‘record’ kan verbeteren mede vanwege de compleet veranderende economische situatie.

Diverse analyses geven aan dat vanwege de dalende dollar er (ook) hyperinflatie wacht in SA; daar waar men geen dure bail-en buyouts kan bekostigen. En wie kun je dan het gemakkelijkste de schuld geven ? Juist. En die gaan het niet pikken. “ If you don't use it; you lose it”

• aryan

Het boek “in dienst van de bvd” ( http://www.bol.com/nl/p/boeken/in-dienst-van-de-bvd ) doet haarfijn uit de doeken hoe dat de CPN destijds opgezet is mbv AIVD infiltranten met het doel om ‘anti-westerse’ en specifiek ‘anti-apartheids’ elementen vanuit het hol van de leeuw in de gaten te houden. In de getuigenis die Jaqueline zelf schrijft geeft ze dan ook de verraderlijke natuur van de mens aan wanneer anderen uiteindelijk ook nog met de eer van ‘jouw ding’ weghardlopen…. en de rust die je hebt terwijl dat gebeurd :)

Ik wil nog 1 ding kwijt omdat ik weet dat Jaqui deze thread volgt: wat vind je er zelf van dat in de jaren dat je op de gesloten deuren aan het bonken was zelfs je vrienden van de CPN eigenlijk geen vrienden maar veelal infiltranten waren die contact zochten om de regering van toen op ‘de hoogte’ te houden van je activiteiten ?

Verder zijn er nog zoveel andere dingen die meetellen; dingen zoals het gewapende verzet, waar Zuma toen en nu bij hoorde, etc, etc.

Erg interesant allemaal; opschrijven en een film van laten maken !

Aryan

______

Link: http://www.bol.com/nl/p/boeken/in-dienst-van-de-bvd

Beschrijving

Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis treedt een voormalige leidinggevende medewerker van de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD, nu AIVD) met zijn ervaringen naar buiten. Frits Hoekstra vertelt in dit boek vrijuit over de activiteiten van de geheime dienst in de jaren van de Koude Oorlog.

Hoekstra was betrokken bij het volgen van de CPN en haar mantelorganisaties, de Vrienden van de DDR en communistische infiltranten in de PVDA. De BVD had de handen vol aan het bestrijden van het politieke terrorisme van Rode Jeugd en Rode Hulp, die contacten hadden met de Duitse RAF en de Palestijnen. Sommige geplande aanslagen werden dankzij de BVD verijdeld en kwamen tot nu toe niet in het nieuws, zoals een poging van El Fatah om Gasunie-installaties op te blazen. Niet alle terreurdaden konden echter worden tegengehouden: Zuid-Molukkers kaapten treinen; anti-apartheidsactivisten van RaRa pleegden aanslagen. Ook waren buitenlandse geheime agenten actief in Nederland.

Dit boek geeft van binnenuit een openhartig beeld van de werkwijze van de Nederlandse geheime dienst, met uitgebreide aandacht voor de tegenstanders die de BVD bestreed.

• Corné.

Oh ja, ere wie ere toekomt: een lieve dame uit Stellenbosch had mij geattendeerd op die website :)

Hopelijk leest Jacqueline dit berichtje ook.

Groetjes uit Balule, de sterren fonkelen helder aan de hemel hier.

Corné.

www.amukela.com

• joke

Of Jacqueline dit artikel leest geen idee

Ze zal als ze in ZA is waarschijnlijk wel binnenkort op Hollandse weekend in Tulbagh zijn en naar ik hoop in goede gezondheid.

Wat mij iedere keer weer verbaasd, en vandaar ook mijn aarzeling, is de hoeveelheid persoonlijke informatie over een persoon die op internet te vinden is.

In Jacqueline1 (!) interessant en positief.

Maar groeten voor jullie 4 daar, sterren hier? zou eens moeten kijken, in ieder geval geen Kaapse wind en geen brand, was een mooie dag vandaag

Joke

• Reisgraag

Ja, geweldig hoe Jacqueline zich heeft ingezet voor goede doelen. Jacqeline, we missen jou op dit forum. Laat eens iets weten hoe het met jou gaat, of van iemand die weet hoe het met jou is.

Piet

• Niels

Lees ook eens het boek van Gordon Winter “Geheim agent voor Zuid Afrika”. Een Brits journalist die voor de ZA geheime dienst BOSS werkte.

En speciaal voor de NL vertaling een hoofdstuk toegevoegd over de voormalige Miss Holland Adriana (Ada) Stuijt, die ook voor BOSS zou hebben gewerkt. Infiltreerde in anti-apartheidsbewegingen in Nederland.