diefstal

• marianne

Tijdens onze reis door Zuid Afrika logeerde wij de laatste 7 dagen in een B & B house in kaapstad.

We werden van het vliegveld gehaald in de nacht en naar onze bungalow gebracht en dus gelijk slapen.

Het B & B house zag er erg veilig uit en je kon van de straat af er niet gemakkelijk in door alle beveiligingen, die volgens de eigenaresse niet nodig waren want in de 9 jaar dat ze hier woonde was er nog nooit iets gebeurd.

Echter op een van onze dagjes uit, vergat mijn man zijn tasje met documenten en reserve geld, dit merkte we pas toen we weer naar onze bungalow reden, maar daar lag alles nog netjes in de kast.

Een safe was er niet en was ook niet aangeboden.

De volgende morgen gingen we in Kaapstad shoppen en souvenirs kopen, dus wilde mijn man zijn reserve geld daarvoor pakken, maar toen merkte hij dat alle Euro's gestolen waren.

Dit is gelijk gemeld aan de eigenaresse en die vertelde ons dat het geld hoe dan ook terug kwam al moest ze het zelf betalen.

De hele zaak is met de politie besproken en er is proces verbaal opgemaakt.

Om een lang verhaal kort te maken.

Volgens de eigenaresse was het een kamermeisje die gestolen had, ook van een Engels echtpaar en een Duitse man was gestolen en de werkneemster was verdwenen en ze had ook haar persoonlijke spullen en dossier mee genomen.

Ons geld zijn we kwijt, de mensen in Zuid Afrika laten ons barsten en onze verzekering had niet gemeld dat geld er niet bij verzekerd was, waarvan we wel uitgegaan waren.

Dus onze waarschuwing is, neem niet te veel geld mee, je kan tegenwoordig overal pinnen en hou alle belangrijke dingen bij je als er geen safe in de kamer of bij de receptie is.

Dit was een enorme domper op een droomreis.

• joke

Jammer Marianne

Helaas komt het voor dat kamermeisjes door je spullen gaan en wanneer ze dan geld vinden is het natuurlijk enorm verleidelijk om er mee vandoor te gaan en nu blijkt het dus ook gedaan heeft. Kort termijn winst want nu heeft ze omgerekend waarschijnlijk wel wat geld, maar haar baan is ze kwijt. Zet een kind in de snoepwinkel en zeg dat je wel mag kijken maar niets aanraken of laat staan proeven. Ze zal er in ieder geval nogal wat moeite mee hebben om de Euro's te wisselen of dat gaat ook via een 60/40 percentage via via.

Je kunt er nu niets meer aan veranderen en nee ik geloof niet dat er een verzekering is waar je cash wel verzekerd is.

En inderdaad niet te veel cash meenemen, je kunt tenslotte overal pinnen

En verder als je inderdaad op een adres zit waar ze geen safe in de kamer hebben, vragen of er een gezamenlijke safe is. Dan een dichte enveloppe geven met je spullen erin. Mocht die er ook niet zijn. Neem aan dat je je koffers op slot kunt doen. Doe daarin je waardevolle zaken en zet het op slot en in de kast. Knap iemand die in een keer de code raak intoetst.

Jammer, dat die leuke reis neem ik aan nu zo'n nasmaak heeft gekregen.

• Annemieke

Ja is niet leuk Marianne. Wij hebben dan ook nooit contant geld bij ons als we op vakantie zijn. We pinnen altijd in het land zelf (een klein bedrag) of doen alles met de creditcard. Moet je trouwens ook mee opletten, dat men niet 2x iets van je rekening afhaald of i.d., maar kan je vaak heel gemakkelijk weer terug krijgen.

Toch heeft onze verzekering wel tot een bepaald bedrag geld verzekerd. (altijd dus goed je reisverzekerings voorwaarden lezen)

En als er geen kluisje op de kamer is, of bij de recpetie, doen wij altijd de waardevollen spullen in onze koffer en doen deze op slot. Ja ze kunnen altijd de gehele koffer meenemen. Maar tegen diefstal van het kamermeisje is dit wel een goede bescherming. En altijd waardevolle spullen uit het zicht houden, zodat zo weinig mensen weten dat je bijvoorbeeld een video, fotocamera etc. heb.

Is wel een nare nasmaak van je vakantie, maar probeer de leuke vakantie hierdoor niet te laten bederven.

groeten uit een regenachtig Kyalami (GT)

Annemieke

• Ellen

Tja deze dingen gebeuren wij raakte op de een na laatste dag onze rugzakken kwijt.

Deze lagen in de afgesloten kofferbak, we stopte even langs de kant van de weg om naar vissers te kijken zijn nog geen 15 min. we geweest.Het ruitje was ingeslagen de rugleuning van de achterbank omlaag geklapt en zo de rugzakken er uitgevist.In deze rugzakken zat onze apparatuur.Wij hebben dus geen film meer van onze verdere fantastiche reis, ook de foto's op de kleine camera zijn we allemaal kwijt. Gelukkig waren we goed verzekerd en hebben het meeste terug gekregen.

We letten nu voortaan met het huren van een auto er wel op dat de kofferbak niet vanuit de auto toegankelijk is.

Het was een nare ervaring die ons een hele dag vakantie kosten.

Toch ga ik dit jaar weer terud naar Zuid-Afrika.

groetjes Ellen

• loes

jammer dat dit je is overkomen. helaas geeft al die beveiliging een vals gevoel van veiligheid. het kamermeisje was wel erg goed op de hoogte van zaken. de personeelsgegevens wist ze ook al te vinden en ongezien mee te nemen. wat is wijsheid ? alles altijd bij je houden of verstoppen. ik hoop toch dat deze ervaring niet ale leuke herinneringen aan je vakantie overschaduwd. ik denk dat dit ons allemaal ooit een keer moet overkomen en dan letten we wel xtra goed op onze spullen. wij zijn ooit in spanje van onze spullen afgeholpen

grts

• Marjan

Wij zijn deze winter via Athene (3nachten) door gevlogen naar J.burg. In Athene vanaf vliegveld naar hotel is mijn tasje uit de handbagage gestolen. 550 euro, bril en camara weg. Geld kreeg ik terug 500 euro, 250 euro pp. Heb een doorlopende verzekering bij de Ing.

Het is niet leuk maar komt overal wel voor, we kennen verschillende mensen die in Nederland op vakantie zijn geweest en hier zijn bestolen. De tram in A'dam en R'dam zijn berucht. Marjan

• marianne

Dank jullie wel voor de lieve en mee levende reacties op mijn diefstal in Kaapstad.

Wij reizen al vele jaren en weten best dat we niet zoveel geld op zak moesten hebben, maar wij waren in Zuid Afrika om ook mijn briefvriendinnen te ontmoeten en met een paar wat leuke dagen uit te gaan en dat moest betaald worden. We wisten niet precies wat ze met ons gingen doen en als wij mailden met de vraag wat de kosten waren en of we dat konden overboeken via onze computer naar hun bank, wilde ze dat niet.

Naar later bleek hebben de 2 briefvriendinnen dit voor ons betaald en mochten wij niets betalen, maar daarom hadden we dit geld contant bij ons om de 1e dag bij de 1e vriendin te betalen en de 4e dag aan de andere vriendin.

Normaal hadden we niet zo veel bij ons en we hadden ook niet echt een mogelijkheid om het terug te storten, dit hield mijn man het in zijn tasje op zijn buik onder zijn kleding, op dat ene moment na, dat we het even vergeten waren, ook omdat de taxi voor die dag er eerder was dan we dachten, dus iets gehaast vertrokken wij voor een dagje uit.

Helaas, maar het is gebeurd.

We gaan toch weer sparen voor nog een keer Zuid Afrika want we willen nog zoveel zien en doen daar.

Nogmaals bedankt, Marianne