branden in rsa

• bob

halo joke

de berg bij jou is uit gebrand heb jij nog last gehad

Was wel dicht bij

en peerlberg is ook geen brand meer hij is ddod

Maar in cordons bay brand het wel

ik heb het zelf gezien het heeft 4 week gebrand ik zit nog staats in stallenbosch op de clapmuts al 5 week

wat een hittegolf 36 granden maar van daag 26 graden

• Annemieke

Afgelopen week waren wij in Paarl, Strand etc. Wel veel vuur gezien op de bergen met veel rook. En ook veel last van rook in de lucht.

Groeten uit een rustig Kyalami

Annemieke

• joke

he bob, dacht dat je altijd in oktober naar zuid afrika en de clapmuts kwam. Tja dan zit je in februari wel goed. Sinds 2 februari is het al aan het branden. Moeten regelmatig de ‘douche’ op ons grasdak aanzetten als er te veel vonken in de lucht zweven. En iedere ochtend hebben we een aslaag op de auto's, tuin, stoelen noem maar op. Ook kruipt het naar binnen en buiten ruikt het naar een slechte braai, maar vandaag me een lichte wind in Stellenbosch betere luchten. Ze zeggen dat het vuur pas echt uit zal zijn en niet meer smeulend in de wortels onder de grond zitten als de winterregens beginnen.

Wachten maar af en blijven alert!

En tegen die hittegolf! genoeg vloeistof tot je nemen

• loes

wij zijn net terug van 3 weken somerset west en voelden ons op 't laatst net gerookte snoek. iedere morgen weer alle roet/as opruimen. dat er nog iets rond de helderberg valt te branden is ieder jaar weer een wonder. vorig weekend weer rond jonkershoek, dus inderdaad dichter bij jou joke. gordons bay is gelukkig al lang geblust, maar het ziet er niet fraai uit in die omgeving.

grts

• joke

ieder jaar weer raak, maar dit jaar wel erg lang inderdaad, en die wind die de brand iedere keer weer rondstuurt. begonnen in de vallei en richting Stellenbosch, dankzij heel veel helpende studentenhanden is sportcomplex niet afgebrand op Coetzenburg, dan weer terug Stellenbosch berg op, dan achter langs naar Brandwacht, dan weer richting Somerset West

dan weer terug in de vallei en naar Hottentotsbergen en estate als Vergelegen wat bedreigt wordt. Dat zou toch zonde geweest zijn als dat in de vlammen was opgegaan, dan weer terug, Kylemore, Simonsberg ach we zijn er onderhand zat en moeg van.

Ja en inderdaad overslaan van Gordons Bay constant maar weer Uppersteenbras dan weer naar beneden, omhoog, achterlangs.

Je zou denken dat het op een gegeven ogennblik wel alles heeft gehad, maar zit nog genoeg groen tussen en herstelt snel en dan die hittegolf met temperaturen rond de 40 graden helpt ook niet echt

• bob

hallo joke

Ik was vandag gaan kijken bij het taal monument.

Maar wij mochten er niet op,.links en recht smulder er nog wat.

Wij zij nog even kijken bij musea in stellen bosch maar hij bestaat niet meer

zonder hij had altijd wel wat

Wij gaan naar 8 weken wer retour naar nederland spijt mij.

Volgens mij hebben jullie een hittegolf 28 graden was volgen mijn vrienden niet normaal

Wij kijken nu naar rubbij 15./ 12 stomers en nog wat

Maandag vkiegen wij retour nederland sptjt mij

www.somersetwes-rsa.nl