Jo 'Brug - Lusaka (Zambia) met openbaar vervoer...

• Hans

WIe heeft er ervaringen (en wil die delen) met het reizen met openbaar vervoer in Zuid Afrika, Botswana, Zimbabwe en Zambia?

Gr. Hans

• Erik

Intercape en Greyhound onderhouden goeie busverbindingen tussen verschillende steden. Ze rijden op tijd en zijn vrij luxe. Zelf heb ik een keer met de Intercape van Livingstone naar Windhoek gereden, en is me goed bevallen, ondanks dat het wel een lange reis was (18 uur). Met regelmaat wordt er even gestopt om de benen te strekken en om wat te eten of te drinken te kopen.

Verder is er (op de trein na) niet echt openbaar vervoer, en ben je afhankelijk van busjes die tussen bepaalde plaatsen heen en weer rijden, niet echt comfortabel, en je moet er de tijd voor nemen. Ze rijden pas als het busje vol is.

In Zimbabwe rijden nog wel bussen tussen de grote plaatsen, maar ze zijn slecht onderhouden en je moet niet raar staan te kijken dat je een lekke band krijgt of dat er iets van de bus afvalt. Daarnaast zijn ze propvol. De trein is wel te doen in Zimbabwe, maar zorg er wel voor dat je second of first class reist. Economy is het goedkoopst dus die zit eveneens bomvol, en je zit dan de hele nacht op een houten bankje.

Hoop dat je iets aan deze info hebt.

• Hans

Bedankt voor de info Erik!

Gr. Hans

• Corné.

Hoi Hans,

Waarom wil je dit weten, jij kunt toch met je eigen Landrover gaan?

Gr. Corné.

www.amukela.com

• Hans

Hallo Corné,

Één van mijn werkzaamheden is advies geven aan mensen die willen reizen in zuidelijk Afrika en een klant wil dit graag weten.

Openbaar vervoer in zuidelijk Afrika? Ik weet er niet veel van…

Gr. Hans

p.s. ik heb sinds kort deze LandCruiser!!

• Corné.

Hoi Hans,

Die Landcruiser ziet er stoer uit! Als het aan mij lag zou ik met die auto vanuit Jo'burg naar Lusaka rijden :)

Een vriend van me is met zijn X-Trail vanuit Pretoria via Nata-Kasane naar Lusaka gereden. Dat lijk mij ook een mooie tocht om eens te ondernemen.

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

• Erik

Hans,

Als je wilt mag die klant ook wel even contact met mij opnemen.. Heb zelf redelijk veel ervaring met het reizen per openbaar vervoer.

Erik

• Hans

Ik kan je vertellen Corné dat ze mijn Cruiser gaan gebruiken om naar Lusaka te rijden! ;-)

Gr. Hans

www.come-along.nl

• Corné.

Dat lijkt me een prima keuze! Hier zijn wij (mijn Pa en ik) bezig met de Hulk (Landrover), een stoere bak ergens laat jaren 70. Doe jij zelf ook onderhoud aan je auto's?

Goed weekeinde!

Corné.

www.amukela.com

• N

Als je de busreizen te lang vind duren kun je ook kiezen voor een combi van vliegen en de bus. Kulula heeft heel goedkope binnenlandse vliegreizen. Niet naar alle steden maar met een beetje puzzelen kun je hier een pima reis mee uitstippelen.

N