Advies over route JHB - Kruger - Durban

• Masha

Hallo,

Aangezien ik onze reis naar ZA aan het voorbereiden ben, lees ik regelmatig berichten op de pagina, dit is echter de eerste die ik zelf plaats!

In juli 2009 maken mijn vriend en ik een reis door ZA, we beginnen in JHB en rijden dan naar Durban, om daar vervolgens een vlucht te pakken naar Port Elizabeth en dan naar Kaapstad te rijden.

Hoop dat de experts hier nog niet genoeg hebben van alle vragen over planning van routes, want ik heb er ook wel een paar!

Het plan is om naar JHB te vliegen (we landen rond 10.30u) en naar Phalabowra te rijden en daar te overnachten en vanuit daar het Kruger park in te gaan..

Hier komt al mijn eerste vraag = hoe ver is het rijden? (via de N1 via Polokwane)

Is het verstandig om halverwege de route te overnachten, en zo ja, waar?

Verder is het plan om door het Kruger naar Lower Sabie te rijden en daar te overnachten bij een restcamp. Maar ik heb geen idee hoe lang we daar over doen? Natuurlijk rijden we langzaam en is het de bedoeling dieren te spotten en dergelijke maar op hoeveel tijd moet ik rekenen voor de rit?

En.. hier komt mijn laatste vraag: vanuit Lower Sabie willen we in ieder geval naar Durban rijden om daar onze vlucht naar PE te pakken. We willen in ieder geval ook veel van de Battlefields zien. Wat is een goede route?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie bijdrage aan mijn planning!

Gr. Masha

• Hans

Hallo Masha,

Afstand Jo'Burg international - Phalaborwa is 512 km.

Dat is te doen maar het lijkt mij verstandiger om ergens te overnachten en dan de volgende dag het Kruger Park in te gaan.

Gr. Hans

www.come-along.nl

• Masha

Hallo Hans,

Bedankt!

Misschien is het dan inderdaad verstandiger om halverwege de route te overnachten.. Ik heb intussen opgezocht dat het ongeveer 6 uur rijden is.. klopt dit? Als dit het geval is, dan is het inderdaad beter ergens te overnachten aangezien het toch even duurt voor we bagage en huurauto hebben opgehaald dus ik denk dat we rond 12.30 weg kunnen van het vliegveld..

Maar goed, ik heb dus geen enkel idee waar we dan moeten overnachten en is het verstandig om dit vantevoren te boeken? Het is natuurlijk wel onze eerste nacht dus geeft wel wat zekerheid als we ergens hebben geboekt, maar aan de andere kant is het volgens mij niet erg druk in juli in hotels e.d.

Gr. Masha

• Corné.

Hoi Masha,

Voor wat betreft Phalaborwa en het Kruger park heb ik de volgende tips:

Bedenk dat wanneer je rond 10:30 land, je misschien pas om 12:30 aan het rijden bent. Via Polokwane is iets verder dan via Witbank-Lydenburg-Ohrigstad. Via laatste genoemde route zul je er ruim 6 uur over doen schat ik.

Waarom wil je via Polokwane rijden?

Vanuit Phalaborwa naar Lower Sabie kan, maar dan rijdt je van 's-ochtends vroeg tot laat in de middag. Dan kun je beter in Olifants camp en Lower Sabie overnachtingen boeken.

In het algemeen rijd dat je over 50 km 1,5 tot 2 uur doet. De max. snelheid op de verharde wegen is 50 en op de onverharde wegen 40. Omdat je wild ziet en af en toe stopt etc. zul je er dus langer over doen.

Veel plezier met je voorbereidingen :)

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

• joke

Ha corne dat zeg je mooi!

In het algemeen rijd dat je over 50 km 1,5 tot 2 uur doet. De max. snelheid op de verharde wegen is 50 en op de onverharde wegen 40. Omdat je wild ziet en af en toe stopt etc. zul je er dus langer over doen.

unquote

met andere woorden 25 km per UUR

gemiddeld wild spot km ligt rond de 15 km per uur

en al is de max snelheid in Kruger 50, lijkt me niet dat je die rijdt, alleen gekken waarschijnlijk

en eh Masha waarom in een keer doorjassen na een lange vlucht

zoek op je route iets leuks en bespreek het

mag dan wel juli zijn maar is ook vakantie hier! en wel zo comfortabel om precies de route te kennen naar je eerste overnachtingsplek

• Masha

Corné,

Bedankt voor je advies. Ik wil over de N1 rijden omdat dit me de snelste route leek op basis van advies van mensen van het Sanparks forum. (afstand = 500km)

Ik dacht er dan over om in de omgeving van Pietersburg te overnachten, is dat een goed idee?

Joke,

Na wat (beter) rondkijken op internet zag ik dat het inderdaad heel erg onverstandig is om in 1x van Phalaborwa naar Lower Sabie te rijden. Ik denk dat het inderdaad een overnachting in Olifants wordt of in Satara. Dan kunnen we daar ook mooi een sunset drive doen.

Heeft iemand misschien nog advies over de overnachting tussen JHB en Kruger en over de route langs de battlefields? (ik kan hierover vrij weinig vinden in reisgidsen/op internet..)

Alvast bedankt!

• Corné.

Hoi Masha,

Je kunt idd overnachten in Pietersburg (nieuwe naam Polokwane), dat is zo'n 2,5 -3 uurtjes rijden vanuit de luchthaven Jo'burg. Kijk ook eens op www.wheretostay.co.za en zoek op Polokwane.

Als je kunt kiezen (als er nog plek is) tussen Olifants en Satara, dan zou ik Olifants willen aanraden: prachtig gelegen met een wijds uitzicht en kleiner dan Satara.

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com