wat moet je gezien/gedaan hebben in Zuid afrika

• Marlies

Hallo zuid Afrika kenners

Wij zijn van plan om in de zomer vakantie met onze 4 kinderen ( tussen de 5 en de 13 jaar) voor ruim drie weken naar Zuid Aftika te gaan. We kunnen terecht in een huis van een kennis in Durban. Maar als je dan toch naar zuid Afrika gaat wil je ook wel wat gezien hebben. Zelf dacht ik om de eerste anderhalve week dingen te gaan doen en te ervaren en daarna nog anderhalve week naar onze bestemming in Durban te gaan om te relaxen en te genieten van strand en zwembad. Maar wie kan mij vertellen wat je zeker gezien/gedaan moet hebben als je in Zuid Afrika bent. (rekening houdend met 4 kinderen tussen de 5 en de 13 jaar) Wij houden van natuur en cultuur en zijn niet ze weg om naar dingen te gaan doen waar je moet aansluiten in rijen van toeristen. Bijvoorbeeld een mooi bijzonder en rustige plek ergens in de natuur om te overnachten kan al een hele ervaring op zich zijn. Graag hoor ik van de Zuid Afrika kenners jullie ideeën en tips.

• joke

eh zomervakantie hier dec/jan of zomervakantie Holland?

en wil je Durban als basis houden of ook op pad gaan

• Annemieke

Ik neem aan dat je de Nederlandse zomervakantie bedoelt, anders hebben de kinderen niet oz lang vrij. Hier is het dan winter, zwemmen in het zwembad, daar is het te koud voor. Maar schikt niet de winter hier is oor de Hollanders warm overdag. s avonds en 's nachts koelt het lekker af. ik hoop dat er een houtkacel of open haard in jullie huisje in Durban is. heb je dan wel nodig.

Ja wat je echt moet zien, zijn natuurlijk de wilde dieren hier. Maar wordt misschien een probleem als de kinderen (te) klein zijn. Er zo veel dingen “wat je moet zien”, Drakensbergen.

probeer zelfs te bepalen waar je heen wilt, vanuit de basis van je huisje of willen jullie gaan rondrijden?

Groeten uit Kyalami

Annemieke

• Bo

Waarom doe je niet een rondje Drakensbergen, Battlefields, Ithala en dan langs de kust weer naar Durban. Kijk maar eens op deze site voor ideeën http://www.kznwildlife.com/site/map.html

• jeanette*

hoi

je kan even op onze website kijken www.reismetmemee.nl. Daar staat bij info bij elke plaats wat je kunt doen. Ik zou via de magoebaskloof .. krokodillefarm, oudste baobab boom, naar krugerpark. Daar paar dagen en dan via swaziland naar cape vidal, daar snorkelen in het droog gevallen rif, whailwathing met boot, zie filmpje op onze site, via shakaland naar durban. Vanuit durban kan je shoppen in de gateway, naar sharkboard, zwemmen bij thomasbay, naar zeeaquarium en waterland, duizend bergen gebied in. Genoeg te doen. Heb je vragen dan mail gerust. Onze kids waren toen 13 en 14

mvg

jeanette

• Theo

Als je niet de toerist wilt uithangen kan je het best 3 weken in het huis in Durban blijven zitten. Op bijzonder en rustige plek ergens in de natuur te overnachten is echt iets voor een toerist. Als je in JHB aankomt gelijk vertrekken richting Kruger en door Swaziland afzakken naar de kust en dan richting Durban. Als je vlucht naar Durban gaat is dit weer wat anders, dan zou je de drakensbergen mee kunnen pakken in je route richting Kruger.

• Corné.

Hoi Marlies,

Wat Joke en Annemieke al schreven: ga je in de nederlandse zomer? Dan is het hier winter en te koud om in de zee of zwembad te zwemmen. Bedenk ook dat Durban een criminele stad is, hiermee wil ik alleen aangeven dat je beter niet te voet door Durban kunt gaan, helemaal niet als het 's-avonds donker is.

Wel kun je in en rondom Durban boottochten etc. ondernemen.

Verder kun je idd de Drakensbergen bezoeken (houdt wel rekening met lage temperaturen), en het Kruger Park natuurlijk. Boek bijv. 3 nachten in 1 of 2 camps.

Succes met je plannen :)

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

• nathan

volgens kun je vanaf durban bv ook een wildpark in de buurt bezoeken, ook zou je richting St lucia etc kunnen gaan dat is ook nog te doen volgens mij…

grt nathan

durban zelf vond ik wat minder, ik hoop dat je in een rustig gedeelte zit. Of misschien komt het doordat ik op zaterdag in de volle drukte aankwam in durban en blij was met mijn tom tom om door de mensenmasse te komen…

• martijn Verbeek

*OUCH* Durban een criminele stad, bedankt Corne, weer een bezoeker die met een van de velen vooroordelen ons land bezoekt. Nu wil het geval dat ik regelmatig in Durban kom en hier ook overnacht. Mijn ervaring met Durban is echter positief. Begeeft je in de goede gebieden, welke per definitie de gebieden zijn waar de meeste accommodatie is. Als je je gezonde verstand gebruik en je niet al te veel als tourist gedraagt (inclusief camera's ed) dan hoeft het echt niet zo erg te zijn als Corne beweert.

Zwemmen in de winter kan prima hier in KwaZulu Natal, ook in de winter! Het zeewater wordt niet kouder dan 21 graden. Ook het zwembad kan nog aangenaam lekker zijn in de winter. In tegenstelling tot andere gebieden zijn de winters hier in KwaZulu Natal bijzonder mild. Vergelijk de winter hier met de Nederlandse zomer.

Wil je overnachten in de bush dan is Hluhluwe een goede optie. Drie uur rijden van Durban en je begeeft je in 'het echte afrika" Zeker deze omgeving is uitermate geschikt om de Zulu Cultuur te leren kennen, te zwemmen in lekker warm zeewater ;-) en big 5 te spotten in het Hluhluwe Umfolozi park. Dit gebied herbergt een veel grotere diversiteit dan het kruger park en is in mijn beleving absoluut de moeite waard te bezoeken.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.

Groetjes uit Hluhluwe,

Martijn.

www.wildebeesecolodge.com

• Corné.

Mijn ervaringen met Pretoria en Jo'burg zijn ook goed, dat wil niet zeggen dat het er ineens veilig is ofzo :? Durban blijft een gevaarlijke stad waarbij je, zeker als bezoeker (!), goed op je tellen moet passen.

Meer over wat vooral *niet* te doen in Durban:

http://www.virtualtourist.com/travel/Africa/South_Africa/Province_of_KwaZulu_Natal/Durban-2224702/Warnings_or_Dangers-Durban-BR-1.html

Martijn, jij zit ook in de toerisme-industrie. Zeker jij als ‘kenner’ van Durban zou bezoekers goed moeten waarschuwen ipv er bagataliserend over spreken.

Corné.

www.amukela.com