I dare you to visit Johannesburg...

• tim

De laaste paar maanden werd ik een beetje moe van alle negatieve berichten. Waar deze berichten ookal waren kwamen ze terecht op het prikbord. Dit bericht is een lichtpunt van de andere kant en is ook de kant waar ik me achter verschuil. Ik woon a bijna 8 jaar in Jozi en wil nergens anders wezen. Ik ben werkzaam in eem tourismebedrijf en als het allemaal zo slecht was al wat vaak doorschijnt op dit prikbord, dan was er van ons bedrijf niet meer veel over. Zo is het nu maar net! Goed gedoen JW!

• joke

“We suck!” say South Africans by Chris McEvoy

Like most writers, I'm in two minds about reader feedback. On the one hand, I'm always interested to know what readers think of my work, and on the other, I want to find out where they live, knock on their door, and shoot them in the face.

Now don't take that the wrong way. My favourite section of any newspaper is the letters pages, and I believe one of the great advantages of the internet is its limitless potential for reply. But nothing challenges my commitment to defending our constitutional right to freedom of expression quite like the opinion of other South Africans.

I confess, it's often a perverse attraction. Letters pages and comments boards grip me with all the morbid fascination of a road accident. What will the crazy, faceless people come up with this time? I ask myself excitedly as I scroll down to the comments. It's like rubber-necking the aftermath of a head-on collision between Christopher Reeve and Stephen Hawking – sad and awful, but in a totally hilarious sort of way.

And it’s especially amusing when they get angry, as British motoring journalist Jeremy Clarkson found out after writing a Sunday Times column on his latest visit to Johannesburg. SAfricans from all over the world were quick to tell Jeremy that he was obviously drunk or high on Durban Poison the whole time he was visiting, and that an ignorant idiot like him should shut his stupid mouth stick to writing about cars. Nasty!

en vervolg en wederom commentaren

http://www.channel24.co.za/Content/Columnists/Articles/675/7561a2c4f5df415c84aaf01a78bff231//We_Suck_-_South_Africa

• Ed

Blijkbaar wil Zuma wat aan de criminaliteit gaan doen. Als vermeende crimineel zou het hem misschien wel kunnen lukken. :D

Johannesburg - Crime remains a thorn in the side of the tourism sector, ANC president Jacob Zuma said in Johannesburg on Tuesday.

Addressing the Tourism Business Council of SA (TBCSA), Zuma said criminality was a reason people thought twice about visiting South Africa.

Artikel met interessante reacties

http://www.fin24.com/articles/default/display_article.aspx?Nav=ns&ArticleID=1518-1786_2479271

• Evert

Beste JW,

Alle lof voor het beheerder werk.

Maar Zuid-Afrika was niet zo en dat maakt dat de zgn vooruitgang een tragische en te hoge prijs heeft. Ofwel grote vraagtekens bij de vooruitgang kan worden gezet.

Verder komen er ruim geschat 1000 doden in je quiz voor. Je weet denk ik wel hoeveel geweldadige doden Zuid-Afrika telt? En Johannesburg?

Het maakt niet, hoewel ik geen vrouw ben, volgens mij niet uit wat voor nationaliteit je hebt als je verkracht word. Hoeveel verkrachtingen zijn er in Zuid-Afrika?

En waarom is een aanslag op een toerist erger??? Waarschijnlijk omdat het impact maakt. Maar in essentie is er geen verschil.

Ik denk dat iedereen die Zuidafrika op welke manier ook een warm hart toe draagt, een zwak heeft voor Johannesburg. Maar een of andere presentator die daar een keer per jaar een paar dagen rondloopt, als goeroe aanvoeren is toch wel armoe. Het zijn toch echt feiten die tellen en als je daar nog nooit mee te maken hebt gehad, kun je beter in je handen knijpen. Wat voor een waarde heeft die man zn verhaal?

Evert

• Aryan

Helaas draait de toerisme industrie, net zoals andere op entertainment ge-ente industrieën meer op PR dan op daadwerkelijke feiten. De hearsay kan voor en tegen een land/plek werken. Voorbeeld hiervan is een blowende frauw aantje met een bak tulpen in de armen.

De toerisme industrie leiders geven jaarlijks tonnen uit aan het in stand houden van een ander beeld namelijk deze :

De parallel met S lijkt me overduidelijk, waar de hoendervleis-clip van ou Thabo “I am an African” origineel en naar mijn idee heel mooi de wereld in gebracht word

Maar ja, dan komen alternatieve kanalen met onderstaande over de aanstormende Zulu koning:

Ongewenste beeldspraak voor zowel de PR machine en de Presidency zelf; en ik verwacht na het aantreden van Zuma dat er snel censuurwetten ingevoerd gaan worden om de PR machine en de Politieke breinspoeling aan de gang te houden.

Dat alles betekent IMHO niet dat je niet in SA kan leven, of er niet naar op vakantie kan gaan. Maar er zijn plekken in SA die, anders dan voorheen, voor de argeloze, roomblanke, fotocamera dragende tourist beter gemeden kan worden.

En ik heb samen met anderen het idee dat het gebied waar de bovenstaande zich beter niet kan wagen met de tijd wel steeds groter wordt. En dan heb je natuurlijk allerhande factoren zoals tijd en het soort bedreigingsniveau van zones (ziekten, crime oid) die meespelen.

Mijn 0.04Rc

• Ed

Evert,

Misschien dat deze uitzending van gisteren op Al Jazeera English meer helderheid geeft. Uitzending in twee delen.

http://english.aljazeera.net/programmes/peopleandpower/2009/03/200933142230433508.html

Ed

• JW

Hoi Evert,

De “quiz” was alleen maar bedoelt om een punt te maken mbt “crime en toerisme”, zeker niet om aan te tonen dat er geen crime is in ZA (sla Anthony Altbeker er maar op na) Dit waren trouwens “slechts” 5 incidenten.

De post van Ed bevestigd mijn veronderstelling enigszins: vertel dat Jo´burg/ZA misschien -al is het maar een heel klein beetje- veiliger is dan je denkt en je krijgt meteen een stroom aan reacties hoe je het in je hoofd durft te halen dat te zeggen. Het lijkt af en toe wel Pavlov reactie.

Voor wat betreft Jeremy, ja, hij woont niet in Jo´burg en is “slechts” toerist. Maar kan ´ie daarom geen valide mening hebben? Misschien weet ´ie meer van die stad dan wij allemaal bij elkaar. Je hoeft niet altijd ergens echt geweest te zijn om toch expert te worden (anders zouden we geen historici hebben) Ik hoef ook niet op de Zuidpool geweest te zijn om te weten dat het er koud is.

Voor het overige kan ik het natuurlijk niet met je oneens zijn maar dat was ook niet echt de strekking van mijn post. Die is nog steeds: mensen die in Jo´burg wonen zijn niet gek, je kan een relatief normaal leven leiden (nooit vergelijkbaar met de Watergraafsmeer uiteraard) in een stad die eigenlijk helemaal niet zo lelijk is.

groet

JW