Hoi Ed,
Ik begrijp dat je op Jeremy doelde met “expert”, ikzelf ben uiteraard DE expert op het gebied van Zuid-Afrika ;-)
Ik ben de laatste om de angst van mensen in twijfel te trekken en de tekst van de mail die je kreeg is ongetwijfeld een oprechte oproep (en ik heb ´m ook vaak genoeg zelf gehoord). Maar ik ken ook veel Zuid-Afrikanen die dit soort teksten afdoen als meer gedreven door emotie dan door ratio. Ik heb zelfs de term “massahysterie” wel eens horen gebruiken.
Uiteindelijk is de context waarin je dit plaatst voor een groot deel bepalend. Als ik nu een blanke man met jonge kinderen in ZA zou zijn dan zou ik misschien ook wel wegwillen. Niet zozeer om de crime (waar deze post eigenlijk over ging) maar om het feit dat ik mijn kinderen een goede kans op een goede opleiding en een aardige baan wil geven. Of ze iets van de wereld wil laten zien (een reden waarom ik zelf ooit naar ZA ben gegaan)
Nog een andere gedachte over de veiligheid die steeds bij het spreken over ZA weer ter sprake komt. Een kleine quiz (tikkeltje bizar, ik weet het) Welke landen gaat dit over?
1. 60 toeristen vermoord bij bezoek aan tempel.
2. Why anyone still travels to this third-world sinkhole in search of fun is beyond me (na moord op een Canadese toerist)
3. US Tourist Killed, Wife Injured
4. Scores Killed In …. Terror Attacks. At Least 101 Dead, 287 Injured. Western tourists were targeted
5. De verkrachting van drie Nederlandse vrouwen in de …. badplaats ….
Waarom ik dit opschrijf? Omdat ik vrienden en kennisen heb die naar al bovengenoemde plaatsten gaan zonder ooit maar een opmerking te maken over “crime” terwijl het in ZA altijd weer een issue lijkt te zijn. Punt is overigens dat ik dus ook echt vind dat “veiligheid” altijd een issue moet zijn, niet dat ik het ontken!
O ja, de antwoorden: 1. Egypte, 2. Mexico, 3. Guatamala, 4. India, 5. Turkije.
groet
JW