I dare you to visit Johannesburg...

• WEBMASTER

Dit is een mooie van Jeremy Clarkson (die van TopGear) over Jo´burg:

I dare you to visit Johannesburg, the city for softies.

It’s the least frightening place on earth, yet everyone speaks of how many times they’ve been killed that day

Every city needs a snappy one-word handle to pull in the tourists and the investors. So, when you think of Paris, you think of love; when you think of New York, you think of shopping; and when you think of London – despite the best efforts of new Labour to steer you in the direction of Darcus Howe – you think of beefeaters and Mrs Queen.

Rome has its architecture. Sydney has its bridge. Venice has its sewage and Johannesburg has its crime. Yup, Jo’burg – the subject of this morning’s missive –is where you go if you want to be carjacked, shot, stabbed, killed and eaten.

lees hier verder:

http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/columnists/jeremy_clarkson/article5821586.ece

• Annemieke

Ja hij en The Hamster waren hier end Januari, elke jaar om die tijd zijn ze hier.

Helaas zijn we niet naar de autoshow geweest waar ze optraden in de Coca Cola dome.

Hij heeft helemaal gelijk.

Groet uit Kyalami

Annemieke

• Ed

Jeremy Clarkson (en Hamster) + beveiliging + chauffeur in Johannesburg, dat moet redelijk veilig kunnen. Enkele keren in Z-A en dan al expert.

Heb het artikel en reacties op News24 gelezen.

http://www.news24.com/News24/South_Africa/News/0,,2-7-1442_2478429,00.html

Ook toevallig dat er op dezelfde South Africa News pagina de volgende verhalen staan:

Joburg school principal shot

http://www.news24.com/News24/South_Africa/News/0,,2-7-1442_2478415,00.html

225 Arrested in Joburg crime operation. Voor o.a. moord en verkrachting

http://www.news24.com/News24/South_Africa/News/0,,2-7-1442_2478412,00.html

• WEBMASTER

Hoi Ed,

Ik ben de laatste om te beweren dat er niets mis is in Jo´burg. Maar laat ik heel kort een paar van mijn eigen ervaringen noteren naast alle slechte verhalen (en ik heb op de Berea Road gewoond dus geloof me, ik weet hoe beroerd het kan zijn)

Prachtige thunderstorms, regen die om 16.00 begint en om 18.00 weer stopt, de Lions (ok, eigenlijk niet, ben een Stormers/WP fan), Wits university, mooie avonden in Melville, heel aardige mensen in Jo´burg (waarvan sommige -geloof het of niet- bij de SABC werken) en in de shebeens van Soweto, Eastgate (moet je van houden), eindeloze lanen met mooie huizen (ok ok, achter hoge muren) 10 minuten buiten de stad je in deepest Africa wanen, de skyscrapers, de architectuur van de huizen in de Northern suburbs, de braais bij vreemden waar je je meteen thuisvoelde, voorrang krijgen waar je het eigenlijk niet hebt, de stoplichten aan de goede kant van de straat en nog veel meer. Ik idealiseer Jo¨burg zeker niet, maar die stad doet me wel iets, in ieder geval genoeg voor een I Love Jo´burg sticker op mijn bumper. Overigens gekregen van een vriend van me die inmiddels 12 jaar in Jo´burg woont en nog nooit iets heeft meegemaakt. Door alle verhalen vergeet je soms dat er ook echt gewoon mensen in die stad leven (meer dan 3 miljoen in Jo´burg proper). Het is geen Amsterdam, maar ik kom toch regelmatig mensen tegen die het daar prima naar hun zin hebben en niet zo nodig weg hoeven.

Ik noem mezelf zeker geen expert, maar wie is dat wel als het gaat over een stad die zich zo snel ontwikkelt? Ik las laatst dat het stedelijk gebied Pretoria-Johannesburg een van de snelst groeiende conglomeraten ter wereld is en feitelijk al een “stad” is van bijna 10 miljoen inwoners.

Ik begrijp echt wel dat je tegenover alles weer iets negatiefs kan zetten (zeker als je het vergelijkt met pre 1994), en het meeste is helaas waar, maar ik verzet me wel tegen het idee dat het alleen maar slecht is in Jozi. Dat zou veronderstellen dat 3 miljoen mensen niet goed bij hun hoofd zijn, en dat geloof ik niet.

chrs

JW

ps misschien niet zo handig dat ik deze discussie opstart als “onpartijdige” webmaster maar dit moest me toch echt even van het hart.

• Ed

Hi JW,

Met ‘expert’ verwees ik naar Jeremy Clarkson. Hij is enkele malen in Z-A geweest als toerist en heeft er nooit gewoond. En dan zo een artikel schrijven. Vond het een vreemd overkomen. Maar dat zie je dan ook uit de reacties op de artikelen in The Times en News24.

Ben het met je eens dat er in Johannesburg veel vriendelijke en gastvrije mensen leven. En ook leuke wijken en plekjes om naartoe te gaan. Ik ken Johannesburg goed. Heb er zelf ook nog kennissen wonen. Van hun verneem ik ook veel over hoe zij moeten omgaan met het leven in een stad waar de criminaliteit erg hoog is.

Van een kennis die in de buurt van Johannesburg woont kreeg ik een paar dagen geleden een e-mail…Enkele details zijn weggelaten.

“Die jaar het vreselik begin. Ek moet dringend werk kry nou in Europa. Ek moet (naam van kind) nou in 'n veilige plek kry. Ek sal amper enige iets doen. Ek sal maar hospitale ook probeer. Ek sal ooral probeer. As jy raad het, gee asb. . Wanneer my CV in Nederlands vertaal is, sal ek dit vir jou stuur”.

Het zou fijn zijn als je vaker deel zou nemen aan de discussies. Heb er geen probleem mee.

Ik hoop dat dit bericht goed overkomt. Mijn Nederlands is vaak niet al te best. Ben zelf nog erg Engels.

Groeten.

Ed

• Annemieke

Er zijn ook veilige plekken in Zuid Afrika, waar geen electrische hekken, muren etc. etc. zijn. Maar ja dan is er daar wer geen werk. Die mensen komen dan naar Jozie e.o. om werk te zoeken en verbazen zich hoe de mensen zich hier beveiligen.

Dus je ziet er zijn nog weldegelijk veilige plekken hier in Z.A.

groeten uit een bewolkt Kyalami

Annemieke

• WEBMASTER

Hoi Ed,

Ik begrijp dat je op Jeremy doelde met “expert”, ikzelf ben uiteraard DE expert op het gebied van Zuid-Afrika ;-)

Ik ben de laatste om de angst van mensen in twijfel te trekken en de tekst van de mail die je kreeg is ongetwijfeld een oprechte oproep (en ik heb ´m ook vaak genoeg zelf gehoord). Maar ik ken ook veel Zuid-Afrikanen die dit soort teksten afdoen als meer gedreven door emotie dan door ratio. Ik heb zelfs de term “massahysterie” wel eens horen gebruiken.

Uiteindelijk is de context waarin je dit plaatst voor een groot deel bepalend. Als ik nu een blanke man met jonge kinderen in ZA zou zijn dan zou ik misschien ook wel wegwillen. Niet zozeer om de crime (waar deze post eigenlijk over ging) maar om het feit dat ik mijn kinderen een goede kans op een goede opleiding en een aardige baan wil geven. Of ze iets van de wereld wil laten zien (een reden waarom ik zelf ooit naar ZA ben gegaan)

Nog een andere gedachte over de veiligheid die steeds bij het spreken over ZA weer ter sprake komt. Een kleine quiz (tikkeltje bizar, ik weet het) Welke landen gaat dit over?

1. 60 toeristen vermoord bij bezoek aan tempel.

2. Why anyone still travels to this third-world sinkhole in search of fun is beyond me (na moord op een Canadese toerist)

3. US Tourist Killed, Wife Injured

4. Scores Killed In …. Terror Attacks. At Least 101 Dead, 287 Injured. Western tourists were targeted

5. De verkrachting van drie Nederlandse vrouwen in de …. badplaats ….

Waarom ik dit opschrijf? Omdat ik vrienden en kennisen heb die naar al bovengenoemde plaatsten gaan zonder ooit maar een opmerking te maken over “crime” terwijl het in ZA altijd weer een issue lijkt te zijn. Punt is overigens dat ik dus ook echt vind dat “veiligheid” altijd een issue moet zijn, niet dat ik het ontken!

O ja, de antwoorden: 1. Egypte, 2. Mexico, 3. Guatamala, 4. India, 5. Turkije.

groet

JW

• Aryan

Misschien handig om ‘eigen’ topics te starten onder je eigen naam ?

World+dog hier weet dat jij het bent maar dan zonder de hamer, zeg maar :)

• Corné.

JW, mooi stukje waarin ik me ook kan vinden. Met name ook het feit dat het momenteel niet makkelijk is voor jonge blanke mensen om een baan te krijgen. Hoe het er over pak 'm beet 10-15 jaar uitziet zal blijken, misschien is het dan wel een stuk makkelijker. Dat zal ik, als vader van 2 kids (2,5 jaar en 2,5 maand) goed in de gaten blijven houden natuurlijk.

Hoe dan ook, ZA is een land met veel problemen, maar nog veel meer een prachtig land waarin je nog steeds prima kunt wonen en werken.

Groet,

Corné.

www.amukela.com

• JW

Goed punt Aryan, zo maar doen :-)

JW