2de huis in Zuid- Afrika

• Jacq

Na een aantal vakanties in Afrika blijven wij verslaaft aan dit land en overwegen er een 2de huis te kopen.

Kan iemand mij hier meer informatie of tips over geven. Zijn er bijvoorbeeld mensen die mij aan juiste makelaars/wellicht particulieren die iets in de verkoop hebben kunnen helpen. Weten jullie of dit rendabel is als je 2 of 3 keer in het jaar een maand/ 2maanden gaat?

We zijn op zoek naar een huis in de omgeving West Kaap, (tuinenroute en omgeving).

Mvgr.

Jacqueline

• Mickey

Jacqueline

Wij hebben een huis in Witrivier (bij Nelspruit en de zuidkant van het Kruger Park). We hebben het officieel via een makelaar gekocht (een wereldwijd makelaarsbedrijf) circa 4 jaar geleden. Dat kopen via een offieciele makelaar is ook belangrijk voor als je weer gaat verkopen en je geld dus het land weer mee uit neemt. Je moet dan wel belasting betalen over de winst die je (hopelijk) hebt gemaakt.

Hoe rendabel het is kun je het beste zelf uitrekenen, maar denk eraan dat het huis ook “kost” als het leeg staat aan beveiliging, electriciteit (alarm), gemeentelijke belasting, in ons geval levies van de vereniging van Eigenaren etc. Den ook goed na over onderhous etc als je er niet bent. Wordt het schoongemaakt, verhuurd, op gelet? En door wie?

Als je wilt mag je me ook prive mailen.

Groetjes,

Mickey

www.witrivier.tk

www.mooigeholpen.tk

• Corné.

Hoi Jacueline,

Wanneer je in Zuid-Afrika een property wil kopen, dan adviseer ik om met gerenomeerde makelaars in zee te gaan. Denk hierbij aan Pam Golding, Engels & Volkers en ERA.

Wanneer je 2 of 3 x per jaar 2 maanden gaat, dan zou je ook een time-share kunnen kopen. Erg populair hier en je kunt er ook verschillende kopen.

Of e.e.a. rendabel is, dat denk ik niet. Het zal je meer geld kosten dan wanneer je dezelfde tijd op vakantie gaat.

Bedenk ook dat onderhoudskosten-levy (zeker als je in een secured-estate zit) etc. je vaste kosten vormen.

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• jacqueline

Toevallig heb ik in november een 2e huis in zuid afrika gekocht, vlak bij Johannesburg.

Ik heb het ook via een erkende makelaar gedaan.

Ging wel goed alleen duurde het erg lang voordat ik uiteindelijk de sleutel kreeg omdat in decemer/januari daar alles op zijn gat ligt.

Wat ik ook wil vragen of iemand toevallig weet of er een soort marktplaats.nl bestaat want ik moet mijn huis ook nog inrichten.

En om alles daar nu nieuw te kopen ?Het is wel een stuk goedkoper maar toch.

Alvast bedankt

Gr Jacqueline

• Mickey

Hoi Jacqueline

Wij stonden een paar jaar geleden voor hetzelfde en ik heb het meeste kunnen kopen bij Game (witgoed, keukenspul), @Home, Sheetstreet en Mr. Prize Home. Bankstellen en bedden etc kun je ook best redelijk vinden hoor. Zeker in de buurt van een wat grotere stad. Ik weet niet van een marktplaats.nl, spullen die over zijn gaan meestal naar mensen die het minder goed hebben, is de ervaring in mijn omgeving.

groetjes, Mickey

• jacqueline

Bedankt voor het reageren

Ik ga over 4 weken weer voor een maand, dus heb ik genoeg tijd om rond te kijken.

Gr Jacqueline

• Mickey

WIj hebben het toen ook in 1 maand ingericht. Is te doen, want het leveren van bv een koelkast kan dezelfde dag of de dag erna. (Alleen de bedden duurden een week geloof ik) Wat mij heel erg heeft geholpen is dat ik hier al een lijst had gemaakt van dingen die ik moest aanschaffen. Gewoon hier door je huis lopen en noteren. Dan denk je ook aan dngen als emmers, keukentrapje, dat soort dingen.Ik heb toen een priotiteit aangegeven, wat het je echt nodig en wat is “nice to have” , helpt je ook budgetteren. En de reclamefolders in de gaten houden, dan heb je soms een aanbieding van een aantal keukenapparaten en dan krijg je er een ander apparaat bij.

Het is wel heel leuk hoor, alles in 1x aanschaffen! Veel plezier.

Mickey

• joke

je hebt dial a bed en dan krijg je zelfde of volgende dag bed van je keuze thuisbezorgd

gumtree is een soort marktplaats alleen moet je heel erg uitkijken wie of wat er achter de advertentie zit, is al vaak genoeg gebeurd dat er een kat in de zak gekocht is

ligt er aan waar je bent maar er zijn in de west kaap hele ‘mallen’ met alleen maar woonwinkels

• Paul van der Harten

Beste Jacqueline

In 2002 heb ik een stuk grond gekocht in een prive estate tegen Kruger aan en daar heb ik in 2004 zelf een huis gebouwd. Dit is allemaal prima gegaan en je kunt je op diverse manieren laten helpen: makelaar voor de aankoop van de grond, architect voor ontwerp en bouwbegeleiding en er zijn voldoende bedrijfjes die op “turn key” basis het huis kunnen inrichten naar jouw smaak.

Mijn ervaring is echter dat het heel lastig is om een betrouwbaar iemand te vinden om je huis te beheren als je er niet bent. Niet zozeer vanwege de veiligheid, dat is goed geregeld op deze estate, maar meer om als “sleuteladres” te dienen voor eventuele huurders en om klein onderhoud te verrichten zodat je zelf als je er bent niet je hele vakantie aan het klussen bent.

Een specifiek probleem voor mijn huis is dat het in de “bush” ligt en als het lang leeg staat krijg je allerlei (on)gedierte in en om het huis, reden waarom ik het momenteel permanent verhuurd heb.

Verder moet je je inderdaad goed laten voorlichten over de foreign exchange regels als je te zijner tijd je geld het land uit wil krijgen.

Of het al dan niet rendabel zal zijn is moeilijk te zeggen. Dat hangt grotendeels van je eigen verwachtingen af maar als je niet van plan bent om te verhuren dan zal het vermoedelijk een kostbare hobby worden..

Laat maar weten als je hier verder over wil praten, zie e-mail hierboven.

Groet, Paul

• Peter

De juiste persoon voor jullie is Peter Messing ik zal je hier zijn web geven www.lookingforward.co.za wij hebben nu al 3 eigendommen gekocht en hij heeft alles tot in de puntjes geregeld.En het kost je geen extra geld want makelaars kosten wat de verkoper betaald wordt verdeeld.Veel plezier