Beste Jacqueline
In 2002 heb ik een stuk grond gekocht in een prive estate tegen Kruger aan en daar heb ik in 2004 zelf een huis gebouwd. Dit is allemaal prima gegaan en je kunt je op diverse manieren laten helpen: makelaar voor de aankoop van de grond, architect voor ontwerp en bouwbegeleiding en er zijn voldoende bedrijfjes die op “turn key” basis het huis kunnen inrichten naar jouw smaak.
Mijn ervaring is echter dat het heel lastig is om een betrouwbaar iemand te vinden om je huis te beheren als je er niet bent. Niet zozeer vanwege de veiligheid, dat is goed geregeld op deze estate, maar meer om als “sleuteladres” te dienen voor eventuele huurders en om klein onderhoud te verrichten zodat je zelf als je er bent niet je hele vakantie aan het klussen bent.
Een specifiek probleem voor mijn huis is dat het in de “bush” ligt en als het lang leeg staat krijg je allerlei (on)gedierte in en om het huis, reden waarom ik het momenteel permanent verhuurd heb.
Verder moet je je inderdaad goed laten voorlichten over de foreign exchange regels als je te zijner tijd je geld het land uit wil krijgen.
Of het al dan niet rendabel zal zijn is moeilijk te zeggen. Dat hangt grotendeels van je eigen verwachtingen af maar als je niet van plan bent om te verhuren dan zal het vermoedelijk een kostbare hobby worden..
Laat maar weten als je hier verder over wil praten, zie e-mail hierboven.
Groet, Paul