tips, adviezen over reisplan

• els

Wij gaan deze zomer voor ruim 5 weken naar zuid-afrika. Voor ons de eerste keer. Twee volwassen en een kind van 13.

Heeft er iemand nog tips?

Is het erg koud in de maanden juli/augustus in de avond/nacht?

Waar moeten we vooral aan denken?

Wat moeten we vooral nog gaan zien?

Handige spullen om mee te nemen?

Dit is ons reisplan:

3 nachten kaapstad

1 nacht hermanus

1 nacht arniston

2 nachten oudtshoorn

1 nacht tsitsikamma

2 nachten addo

1 nacht port elisabeth

1 nacht johannesburg

2 nachten pilanesberg

2 nachten waterberg

2 nachten tzaneen

7 nachten kruger

2 nachten sefapane

En dan nog 7 a 10 dagen?????

Hoop dat jullie me nog wat leuke informatie kunnen geven. Vind de voorbereiding in ieder geval al erg leuk.

• Ruud

Hoi,

hoe gaan jullie in ZA rondreizen. Gaan jullie kamperen en met een camper op pad of gewoon met een personenauto en dan lodges of B&B's.

Kijk in ieder geval even op www.sanparks.org. Daar kun je alles vinden over een groot aantal aangesloten wildparken zoals Addo en Kruger. Je kunt ook kijken wat er nog aan accommodatie ( en ook campingplaatsen) nog vrij is.

Want Kruger zou ik zeker al vast leggen!!!! Je bent niet d enige die daar heen gaat en het zou zonde zijn als je voor een dichte ‘deur’ komt te staan.

Verder misschien 1 dag langer in Kaapstad, 1 dag langer Hermanus (walvissen!!)

Addo 1 dag langer.

Wij gaan met name voor de wildparken dus daar kunnen wij niet lang genoeg blijven. En Kruger 7 dagen is zeker een goed begin maar langer is ook zeker geen probleem.

Het blijft altijd weer enerverend om zo dicht bij leeuwen olifanten en noem maar op, te kunnen komen…!

veel plezier en geniet ervan !!

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• joke

Wanneer je twee nachten Hermanus of Gansbaai / De Kelders blijft kan je een mooie tocht maken naar Waenhuiskrans (Arniston)

Ga je wel in Waenhuiskrans overnachten maak dan zeker dat je een restaurant bespreekt voor s avonds; er is behalve prachtige strand en het wagenwiel en de hele opzet natuurlijk niet veel meer dan kleine huisjes. En een hotel en daar is een goed restaurant wat snel vol kan zitten.

Wanneer je in Tzaneen bent zou ik zeker de kloof en de watervallen bezoeken; o ja en natuurlijk thee gaan drinken op een van de plantages!

Verder ben ik het met Ruud eens dat je via sanparks gewoon moet gaan boeken omdat het heel goed kan dat je niet de accommodatie meer kan krijgen die je wil of het kamp etc etc

Veel plezier

• els

Bedankt voor je reactie. Ik heb meteen even je site bezocht. Prachtige foto's! Ik krijg er nog meer zin in.

Wij reizen met een huurauto en verblijven in lodges of hotels. Kruger hebben we al geboekt, dus dat staat vast. We hebben alleen nog een week na het kruger park. We vliegen weer terug van Jonannesburg, maar daar willen we niet verblijven. Wij gaan ook vnl voor het wild. Maar willen ook de panormaroute doen.

Is het makkellijk om ter plekke accomodatie te vinden in juli/augustus?

En is het zo koud dat we een winterjas mee moeten nemen, handschoenen en muts op de ochtend en avond gamedrives? Of volstaat een fleece?

• Ruud

Hoi,

Een winterjas in wat veel van het goede maar een fleece en iets van een jack kan zeker geen kwaad. tenminste als je in open safari-auto's op pad gaat. Zo 'smorgens vroeg kan het behoorlijk fris zijn en als je dan in een open auto zit…..

Als je met je eigen auto op pad gaat is het uiteraard geen enkel probleem. Maar een fleece is geen overbodige luxe. Als het zonnetje eenmaal goed op is kan de temperatuur zeker in Kruger alweer snel boven de 20-25 graden uitkomen.

groeten

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Henja

Wij waren er in Januari , we deden de panoramaroute vanuit Amukela

www.amukela.com

Vandaaruit kon je veel dagtrips maken die de moeite waard waren. We hebben ook gamedrives gemaakt en zagen veel wild. Een olifant op 6 meter, jakhals, giraf, zebra, koedoe enz. Ook hadden we het geluk 2 leeuwen op 2 meter van de auto. We hebben genoten daar

• mtb

Wij hebben nog een paar dagen bij de blijde rivier hier:

http://users.telenet.be/sinai/SAwebsite/frame.html

gezeten. Deze foto`s van het huis zien er niet zo mooi uit maar in werklijkheid is het er prachtig! Overdag liep het wild gewoon langs het huis heen en `snachts zagen we bushbaby`s onder de varanda.

En je zit mooi in de buurt van nog veel meer geweldige dingen te doen!

Echt een aanrader!

(Ik wil wel een paar foto`s mailen als je interesse hebt)

• Hans

Ik heb wel interesse voor die foto's! Stuur ze maar op!

info{at}come-along.nl

Gr. Hans

www.come-along.nl

• Theo

Ik zou Stormsrivier bij Tjitsiskamma zeker niet overslaan. 2 nachten is zeker de moeite waard. Logeren op 100m van de zee. www.strormsriverguestlodge.co.za

Knysna met zijn prachtige Lagune is ook beslist de moeite waard. Ook St Lucia met een rondvaart tussen de krokedillen en op 20 min rijden van het Hluhluwepark is ook best 3 dagen te vertoeven. Ik zelf vind 7 dagen Kruger wat erg veel, maar dat is persoonlijk. Hluhluwepark is zeker zo mooi.

Zie eventueel voor tips onze site www.nomzanofreschool.nl Bij vakantietips staan ook overnachtingplaatsen waar wij ZEER tevreden over waren.

Succes in het mooiste land van de wereld.

• Martijn

Het is jammer dat je niet meer tijd besteed in KwaZulu Natal, het is immers de mooiste provincie ;-) van Zuid Afrika, met de meeste wildparken en de meest diverse natuur. Dus hou je van natuur, cultuur en diversiteit dan mag je KZN eigenlijk niet missen. Als je tijd genoeg hebt zou ik je dus zeker aanraden KwaZulu Natal aan te doen, met name het ongerepte noordelijke deel, en dan niet te vergeten het Hluhluwe Umfolozi park, Ithala game reserve, de prachtige kustlijnen het Isimangaliso wetlands park (een world heritage site). Het hluhluwe umfolozi park doet zeker niet onder aan het Kruger park en is de diverstiteit hier zeker groter dan in Kruger.

WIl je meer info over KZN laat het me dan gerust weten.

Groetjes,

Martijn.

www.wildebeesecolodge.com

www.ecolabel.org.za