koud in juli?

• marloes

Ik zit eraan te denken om in juli met de auto door Swaziland te reizen. Ik ben echter bang dat het 's nachts te koud is om te kamperen.

Heeft iemand ervaring met kamperen in Swaziland in juli? Hoe koud is het 's nachts en overdag?

Daarnaast hebben we een 2wheel drive, belemmert dit in het vinden van mooie plekjes?

Groetjes Marloes

• Hans

Hallo Marlous,

Te koud om te kamperen zal het niet zijn maar zorg voor een goede slaapzak met een comfort temperatuur van rond het vriespunt. Zo gauw de zon op komt wordt het vrij snel aangenaam. Laatste uren van de nacht kunnen weleens verrassend kil uit de hoek komen.

2wheeldrive in Swaziland moet lukken. Misschien in Malalotja wat onhandig?

Gr. Hans

www.come-along.nl

• Annemieke

Allen fris in de nacht to ongevver 4 tot 0 raden. Overdag weer heerlijk weer, zeker van 20/25 graden.

Groeten uit Kyalami en veel plezier

Annemieke

• jeanette*

hoi

overdag kan het lekker zijn maar voor de avond goed slaapzak, dikke pyama, bedsokken en vooral een lekkere zachte fleecemuts want de meeste warmte verlies je via je hoofd. Voor lijstje van kampeerspullen zie www.reismetmemee.nl bij info. Ook voor foto's , reisverlag en overige tips

mvg

jeanette

en bij vragen mailen!

• Maureen

Leuke site Jeanette! Mooie video's en verhalen.

Je zegt dat het weer overdag wel lekker is, waar moet ik dan ongeveer aan denken?

Wij willen oost zuid afrika en swaziland doorreizen, zijn er verschillende temperaturen op verschillende plaatsen ('s nachts of overdag) waar we rekening mee moeten houden?

Wat hadden jullie onder het luchtbed, is extra isolatie noodzakelijk?

Alvast bedankt voor je reactie! Groetjes, Marloes

• jeanette*

hoi

bedankt voor je compliment!

het weer: gemiddeld kun je overdag lekker in een kniebroek en t-shirt lopen. Tegen de avond wordt het frisser en dan trek je lekker een lange broek en een fleecetrui aan. Het tweede jaar had ik mijn dikke wandelboots vergeten aan te doen maar daar had ik wel spijt van. Want lekkere dikke schoenen en sokken zijn dan wel erg lekker. Verder hadden we windjacks als jassen aan en dat hooudt lekker evt wind tegen en isoleert. Voor de nacht zou ik een dikke pyama adviseren, bedsokken en een lekkere fleecemuts (want meeste warmte gaat via je hoofd weg). Zo hadden we in sabie nachtvorst met bevroren zwemgoed aan de lijn maar in het kruger is het bv vaak weer lekker warm en bij allito bij de kust vaak wel aangenaam. Net zoals hier de winters wisselen kan dat daar ook, maar dit is mijn ervaring van 2x kamperen.

slapen: wij hadden niets onder ons luchtbed. We hebben zo'n pomp op de aansteker en dan blaas je die dikke dingen zo op. We hebben een slaapzak met flanelaan de binnenkant en een met een gewonen binnenkant In kruger liggen we dan op flanel en dunnere kant naar boven en bij kou net andersom.

kijk verder maar even bij lijst van wat we hebben meegenomen. Grootste tip bij kamperen is om je eigen gootsteen dop mee te nemen want vaak zijn ze bij de wasbakken weg :) en stem de kleding op elkaar af (ook ivm diefstal maar ook voor het niet op moeten letten dat je netjes blijft, nemen wij niet ons mooiste goed mee maar stemmen het wel op elkaar af. Ik neem dus alles donker mee. Wordt niet gauw vies / niet zo besmetelijk maar ook kan je alles in 1 wasmachine gooien en hoef je geen twee halve wasjes te draaien :) ) Heb je verder vragen dan mail gerust.

mvg

jeanette

• marloes

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Jeanette! Super.

Ik ben zelf 2 jaar geleden in Namibie geweest en ben weer wat op zoek naar die ongereptheid (eindeloze zandwegen, geen mensen).

Ik weet dat ik dit niet op dezelfde manier in Z-afrika kan vinden, maar heb jij adviezen naar welke gebieden te gaan om toch een vorm van ongereptheid terug te vinden? (het liefst gebieden met veel dirt-roads, die begaanbaar zijn met 2wd)

Groetjes Marloes

• jeanette*

hoi marloes

wat ik ongerept vond: het park augrabies vonden wij wel heel apart. Beetje maanachtig, stil, apart……………

En wat ik echt een prachtige route vond is die bush-trail bij clan william. Echt hellemaal alleen over een rode weg, aparte omgeving en aan het eind beloons worden met een mooie wandeling door een gebied waar je allemaal hele oude bush paintings vond van de bosjesmannen.

en als je de toch in juli/augustus doet rijd je door het namaqualand die dan helemaal vol met bloemen staat.

Voor foto's zou je even bij 2005 kunnen kijken.

evt met nabie/ fish river canyon? of heb je dat al gezien?

maar in de route van 2006 was de rit richting tzaneen erg rustig en dan richting punda maria en ook het gedeelte bij sodwana bay is niet toeristsch (maar vond ik niet zo bijzonder: wel mooi als je kunt duiken)

mijn mooiste plekjes zijn tsitsikamma aan de kust en cape vidal.

Heb je zelf al een beetje een idee? en hoe lang ga je? onze beide routes waren 3 week en kan je best een hoop zien.

mvg

jeanette