Boete als je visum is verlopen?

• Annemieke

Wie weet of er een boete wordt uitgedeeld als je toeristen visum is verlopen (1 dag notabene) bij het verlaten van Zuid Afrika?

Als je niet betaald kom je dan op een zwarte lijst te staan? Er is wel via de KLM allerelei formulieren ingevuld. De KLM had een vlucht geannuleerd, zodat onze gast 1 dag later moest vertrekken.

Kan zo gauw niets vinden op de goverment site. Maar misschien zijn er prikkers met die het het weten? Alvast bedankt.

groeten uit een weer droog en warm Kyalami

Annemieke

• Wim M

Over die boete zou ik maar niet inzitten. Om dat bij te houden heb je een geolied ambtenarenapparaat nodig. Zelf heb ik wel eens een paar maanden in Jo`burg gewerkt zonder werkvergunning. Daarna gewoon m`n betaalde belasting teruggevraagd en gekregen! Geniet van de warmte, hier ziet het er naar uit dat het gaat sneeuwen. (Amsterdam)

Groetjes,

Wim

• loes

die persoon is dus inmiddels vertrokken en er is niets gezegd ? lijkt me dan sterk dat er alsnog sancties komen. ik ben jaren terug ook eens 4 maanden gebleven en dat verliep probleemloos.

• Gert

je krijgt wel degelijk een boete als je langer blijft dan visum geldig is. (ik kreeg R1000 voor 10 dagen)

1 dag doen ze niet moeilijk over, en zeker niet als het door annulering van vlucht komt.

boetes dien je binnen 1 werkweek op de ambassade te betalen en anders kom je op de lijst.( en je krijgt er een zeer officiele stempel in je paspoort bij)

• Annemieke

Jawel hij moest mee naar het kantoor van de emigratie dienst, maar heeft geweigerd om de boete te betalen (schuld KLM).

Ik denk dat ze gewoon geprobeerd hebben extra geld te innen, hij was maar 1 dag te lang in het land. En als boete vroegen ze R 1000,=.

Annemieke

• Annemieke

Over 1 dag deden ze zeker moeilijk. Of hij een officeiel stempel in zijn paspoort heeft of i.d. geen idee, heb al aan hem gevraagd. Ik denk dat ze het gewoon proberen.

Maar nergens iets te vinden of de officiele sites over dit probleem.

Bedankt allemaal en als er nog meer ideeen rond dit onderwerp zijn, hoor ik dit graag.

Sterkte met de kou in NL.

groeten uit een zonnig Kyalami

Annemieke

• aryan

corruptie van immigratie officers op JHB airport is bekend.

bikkelhard aanpakken; dreigen met aangeven bij de minister.

• Klaas-Wouter

Zou dat helpen?

• aryan

Wel, 1000 Rand vragen voor een waiver van een ‘overtreding’ die niet de jouwe is riekt niet alleen naar corruptie; het *is* corruptie. En die klantjes jaag ik weg door heel, heel hoog van de toren de blazen.

Maar misschien kan/kon ik dat omdat ik als expat gewerkt heb met een NGO en sommige mensen op shortdial heb ?

Ik pik geen corruptie, niks.nul. nada zip zero. Die gasten mogen van mij linea recta in de gevangenis, zal ik ze op komen zoeken en voor ze preken/getuigen.

1 van de redenen waarom ik nog in NL zit is vanwege de corruptie, het hoofd van Home Affaris heeft veel van die corrupte boefjes de laan uit gestuurd. Die gast high-up heeft net zoals ik ook 0 tolerance beleid. Daardoor was/is/zijn er ineens wel minder handjes om het werkt te doen en moet ik wachten.

Domme sukkeltjes zijn ‘t, die met haat in hun ogen een beetje de ’te' rijke tourist proberen te schofferen. ‘k zal ze aanklagen in ’t hof zonder einde, en ja, dan krijg je vanzelf de shortdials hogerop want ze piepen dan in hun broek.

Een vriend van mij heeft een ‘overduidelijke’ brief geschrven naar Mandela om z'n ID/Perm te behouden. Janee, zo werkt 't.

Ik mail zo de koninging hierso, boeit me niks. Behandelen ze gewoon.

• loes

ja, riekt behoorijk naar corruptie - want bij de klm durft deze “ambtenaar”natuurlijk niet aan te kloppen