ZA gevaarlijk

• Frank

Is ZA gevaarlijk als je daar een maand gaat backpacken?

Welke dingen moet ik ontwijken.

Ik wil even mijn moeder gerust stellen;-)..

• loes

kijk even terug - vorige week is dit al onderwerp van discussie geweest en “veiligheid”komt iedere dag wel aan de orde. laat je moeder het maar niet lezen !!

• René

Je moet mensen met messen en pistolen, die op jouw geld uit zijn vermijden!

;-))

Ik was rond de jaarwisseling 3 weken in ZA.

Geen enkel incident meegemaakt.

Ook niet in Pretoria en Kaapstad (veel security op straat).

In de steden 's avonds betermet de taxi terug naar overnachtingsplek.

• Theo

Ik ben al 9 jaar in Z-A geweest en nooit iets meegemaakt. Ben overal (ook in town-ships) en door het hele land geweest. Uiteraard moet je opletten, maar dat moet je in Nederland ook in elke stad. Met gezond verstand is er weinig aan de hand. Geniet er van en laat je niet bang maken. Op onze site staan vakantietips en ervaringen.

Theo

www.nomzanofreschool.nl

• Ron B.

Beste Frank,

Vliegtuigen met toeristen gaan elke dag van en naar Zuid-Afrika. De meeste mensen hebben een veilig verblijf in Zuid-Afrika. Maar, tegelijkertijd moet je je heel goed realiseren dat Zuid-Afrika wel degelijk een land is met spelregels en een verhoogd risico. Neem ter voorbereiding in iedre geval een uur van je tijd om door dit forum te spitten en een aantal posts te lezen. Om een indruk te krijgen raad ik je tevens aan om gedurende bijvoorbeeld een maand elke dag via internet de kranten in Zuid-Afrika te lezen, bijvoorbeeld Beeld. Ik kan een heel verhaal ophangen hoe veilig het is, er is mij (nog) niets overkomen. Aan de andere kant zijn er ook veel verhalen vanuit de directe omgeving waar mensen veel minder geluk hebben gehad. Het is ook zeer afhankelijk van de omgeving waar je verblijft. In de Gauteng regio woont bijna iedereen in zwaar beveiligde huizen, tralies voor de ramen om mensen buiten te houden, buurtwachten, armed response, muren om de huizen, prikkeldraad, stroom, laser beams door de tuin gekoppeld aan alarmsystemen om indringers te detecteren. Bijna alsof je woont in een gevangenis. Ik weet aan de andere kant dat mensen ook nog steeds (buiten Gauteng regio op het platteland) 's nachts de ramen gewoon open hebben en de deur van het slot. En, dat gaat in dit geval nog steeds goed. Vele anderen hebben minder geluk gehad en hebben te maken gekregen met brute en geweldadige roof- en moordovervallen. Zuid-Afrika is misschien wel een land van uitersten geworden.

Bespreek je plannen met je moeder en probeer haar niet alleen maar gerust te stellen. Ze is wel je moeder en maakt zich klaarblijkelijk behoorlijk zorgen. Daar mag je nooit zomaar aan voorbij gaan! Zuid-Afrika en omliggende landen zijn prachtig en absoluut de moeite waard om te bezoeken. Maar, dat zijn andere landen ook. Reizen gaat altijd gepaard met risico's ook als je reist in NL, een garantie op absolute veiligheid is er nooit.

Veel wijsheid in de keuze voor je reisbestemming en waar je ook naar toe gaat, veel reisplezier!!

Vriendelijke groet,

Ron B.

• Frank

Allen bedankt voor het reageren! en de tips.

• loes

theo, fijn dat je de nederlandse nieuwsberichten bijhoud. lees ook eens een zuid afrikaanse krant. iedere dag vele zuid afrikanen die ook hun gezonde verstand gebruiken en toch zinloos aan hun eindje komen. in nederland zijn vorig jaar nog geen 300 mensen omgebracht waarvan 95% door criminele afrekening en relationele problemen. wij zitten nog steeds niet achter hekken, tralies en prikkeldraad en ik fiets savonds nog gewoon naar een feestje. mij is in za ook nog niets overkomen en hoop dat zo te houden. maar als ik toevallig op het verkeerde moment op de foute plaats ben, dan is het aan mij de beurt.

doe voorzichtig en kom veilig thuis

• Ed

Loes, het klopt dat er nog geen 300 mensen in 2008 zijn vermoord. Exacte aantal voor 2008 is 159. In Zuid-Afrika is dit al in twee of drie dagen bereikt…

• Corné.

Vanmiddag kwam ik een grote bull Elephant tegen hier op het pad, en hij was in musth. Dus 3 x teruggereden en hem respectvol voorrang gegeven :)

Zuid-Afrika is een land met zeer hoge misdaadcijfers. Als vakantieganger hoef je (en zul je) hier nauwelijks mee te maken krijgen. Dit onderwerp is al meerdere malen aan bod gekomen en met de zoekfunctie kun je aardig wat tips krijgen.

De groetjes, ook aan je moeder he? :)

Corné.

www.amukela.com

• Pim

Maar vooral niet via Mexico vliegen. Volgens het NOS nieuws is het daar nog veel gevaarlijker.

Pim