Nader as wat jy dink

• SAgirl

Hierdie mense is mense wat ek persoonlik baie goed ken! In een rooftog - twee vriende van my geskied - een dood en die ander een in die hospitaal. Wanneer hou hierdie gemors nou op - hoeveel mense moet nog geskied word voordat daar aksie geneem gaan word?!

http://www.news24.com/News24/South_Africa/News/0,,2-7-1442_2463710,00.html

• rob

jij is reg SAgirl. Ikzelf woon 5 a 6 maanden per jaar in Somerset west en je hoort steeds meer. Vrienden van kenissen van ons hebben 2 zoons. 1 in een security complex in de buurt van Joburg en de ander hier in Somerset West. De ene gaat met zijn vriendin voor de kerst zijn broer bezoeken in Joburg. Tijdens de avond overvallen door 5 man die een tunnel onder de fence hadden gegraven. van alles berooft incl. de auto die al schietend door de security gate is gereden maar het ergste is nog dat 2 overvallers een van de vrouwen verkracht heeft.

Onze maid vertelde dat verleden week zaterdag haar buurvrouw in Kraaifontein overvallen is door een schietgrage maniak.

Zelf heeft ze ook geen geluk,tot overmaat van ramp is afgelopen zaterdag de auto van haar man gestolen net nadat zij de maandelijkse boodschappen gehaald hadden en even een kippepootje bij KFC gingen eten.

De broer van een goede zuid-afrikaanse vriend mij is een paar jaar geleden doodgeschoten en ga zo maar door en door.

Ik hou van dit land maar ik kan nog altijd terug naar Nederland en die mogelijkheid hebben vele afrikaners niet.

Ik reageer weinig op dit forum maar lees alles.Ik erger me aan de mensen die de realiteitsverhalen wegwuiven als onzin. Volgens mij zijn dit de 3 weken vakantie fanaten, die alles beter weten.

Lees maar eens alle ZA kranten op internet. Bij ons in de Helderberg regio gebeurt in 1 weekend meer als in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag samen in 1 week.

Nee,Zuid-Afrika is een mooi land en er liggen nog steeds kansen om hier dingen op te bouwen maar weet waar je aan begint.

De criminaliteit is hoog en af en toe zeer gruwelijk

• Aryan

Ik ben gisteravond geïnformeerd dat de buren van een zeer goede vriend van mij thuis overvallen en doodgeschoten zijn. Zij zijn al een tijdje bezig om te verhuizen van de plek waar ze nu wonen ( een huis van 900 m2 ) naar een andere plek, en het plan was al om over een week of 2 ‘de move’ te maken.

Als het aan hun lag waren ze gisteravond al gegaan.

Misschien willen mensen het niet horen, maar werkelijk, het noordelijk deel van Zuid Afrika stevent af op een burgeroorlog; dus je kunt misschien wel raden waar zij naar toe gaan verhuizen ?

Maarreh, mensen, verder niks aan de hand, gewoon door blijven boeken, verkopen, kope, gogogogogo. Niks zeggen sssjjjt. Hush, hush. Rustig wachten op het negatief reisadvies, in de tussentijd is het prijsschieten.

• Maria

SAgirl schreef:

>

> Hierdie mense is mense wat ek persoonlik baie goed ken! In

> een rooftog - twee vriende van my geskied - een dood en die

> ander een in die hospitaal. Wanneer hou hierdie gemors nou op

> - hoeveel mense moet nog geskied word voordat daar aksie

> geneem gaan word?!

>

> http://www.news24.com/News24/South_Africa/News/0,,2-7-1442_2463710,00.html

Kan deze tekst vertaald worden ? Bij Voorbaat dank, (*_*)

• Reisgraag

Er zijn toch wel een vertaal bureau in jouw buurt.

• Maria

Beste Reisgrage Piet uit Belgie (*_*)

Dit PB is niet uitsluitend voor ex Afrika bewoners voorbehouden.

Ik wist niet dat in Belgie een afrikaans vertaalburo bij jouw om de hoek zit ?.

• Ron B.

Al eerder is aan de orde geweest dat ook Afrikaans op het Zuid-Afrika forum welkom is. Een beetje ontwikkelde Nederlander/Belg/Surinamer leest en begrijp ook het Afrikaans, misschien niet letterlijk, maar zeker de context.

Of heeft de reden van je opmerken een andere oorzaak, schrijft SAgirl iets dat je liever niet leest? Maar, wat ze schrijft is wel waar, en behoort hier ook op het forum!! Daar zijn al oeverloze discussies over geweest.

Struisvogels, haal die koppen uit het zand!!!!

• Theo

Vandaag in Nederland een jongen van 16 en zijn vriend veroordeeld voor 20 jaar cel, omndat ze een autoverkoper op gruwelijke wijze vermoord hebben. De auto was na drie weken niet hetgeen wat ze verwacht hadden.

Elke week zinloos geweld in Nederland op beestachige wijze. Hiervoor hoef je niet in Z-A te zijn. Struisvogelvangers, let ook op in Nederland.

• Ron B.

Ja, Theo, ook hier gebeuren dat soort dingen, dat is van alle tijden en van alle plaatsen. Gelukkig in Nederland nog steeds op veel kleinere schaal dan in Zuid-Afrika.

• SAgirl

Theo, was jy al in ‘n bankroof, het jy al met ’n geweer teen jou kop gestaan en is jy al bedreig met ‘n geweer/pistool? Het jy al een aand tuis gekom en al jou besittings is weg? (meer as een keer) Ken jy iemand persoonlik wat enige van bogenoemde oorgekom het? Dalk ’n vriend, ‘n familielid of ’n buurman?

My en my gesin het dit alles oorgekom en dan het ek 'n lang lys van mense wat ek persoonlik onsettend goed ken, wat dit oorgekom het - baie van my vriende het ek so verloor ook, En let wel, nie in Nederland nie maar in SA. In die 11 jaar wat ek in Nederland bly, is daar eenkeer in my auto ingebreek en my radio gesteel. In SA - ek het opgehou tel hoeveel keer dit my oorgekom het.

En nee, dis nie my rede hoekom ek in Nederland woon en hierheen gekom het nie - ek is hierheen genooi as kennis migrant.

Hoekom skryf ek die goed op hierdie forum? Want ek wil hê mense moet sien dat dit nie 'n land is waar jy maar gewoon kan doen soos in Nederland nie. Dit is baie gevaarliker en jy moet elke minuut oplet wat jy doen. Veral in die groot stede.

Nog 'n ander ding wat my geweldig irriteer! Kan mense nou maar asseblief ophou om so onwolwasse te wees deur mekaar allerlei name ens te noem - wees ordentlik me mekaar en hou by die onderwerp sonder om gemeen te raak - dis onnodig en onsettend onvolwasse - hier is jong mense wat ook op die forum lees - watter voorbeeld is dit nou vir hulle?