Hallo Nan,
Ik ben in 2005 op reis geweest met Djoser naar Zuid afrika de kampeerreis voor 23 dagen.
Het was een waanzinnig mooie reis, maar toch ook wel mijn laatste groepsreis.
Je moet het echt treffen met je groep want je trekt toch behoorlijk veel met elkaar op.
Mijn groep bestond uit 19 personen incl. de reisbegeleider en zelf vond ik dit wel een mooi aantal.
Je kunt het nu eenmaal beter vinden met de een als met de ander en toch weer niet te groot zodat je elkaar wel leert kennen.
Tijdens de reis kwamen we ook een touringcar tegen, ik denk dat die sneller worden ingezet met zo'n grote groep als fox, zelf vond ik de groep te groot en ook erg onpersoonlijk, ze werden door de reisleider aangesproken met een microfoon.
Echt vrijheid heb je niet, vond ik zelf, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.
Wij hadden 2 of 3 echte lange dagen van s'ochtends half 8 tot s'avonds half 6 rijden en dan ben je gaar aan het eind.
Tussendoor mag je de bus wel uit om te shoppen maar niet op de plaatsen waar je zelf wilt en vaak moet je binnen een bepaalde tijd weer bij de bus zijn.
Onderweg heb ik zelf wel een paar dingen gezien waar ik wel naar toe wou maar dat kan dan niet want je zit aan de route vast.Dus even een stop is er niet bij.
September vorig jaar heb ik zelf een auto gehuurd en dat beviel vele malen beter.
Je kunt zoveel stoppen als je wilt, zelf bepalen wat je wilt zien en hoelang je ergens blijft.
En ik heb nu veel meer contact gehad met de zuid afrikanen zelf, veel gezelliger en je krijgt heel veel tips.Dat was niet zo met de groepsreis.
Ik zou zeggen huur met zijn 2en een auto.Het is een prachtig land om rond te rijden.
Groetjes Nathalie