effe lekker wakker worden: Zim activist’s 3 days of torture

• aryan

Hallo Mede-Prikkers,

Hier een verhaaltje om ons allemaal even wakker en bij de les te houden over Zim & SA.

Onderstaande is het relaas van 1 van de vele mensen die slachtoffer zijn van het regime wat ZUID AFRIKA ( ik herhaaaaaaaaal , haaallooooo mensen ! ) ZUID AFRIKA's HUIDIGE *kuch* REGIME ondersteund.

Het enige (ik herhaal ) HET ENIGE land wat weerstand bied aan dit regime is Botswana.

Begrepen allemaal ? Hier komt de cut-n-paste.

Ter Info,

Aryan

Nkosi Sikele Afrika ( Lord, Bless Africa )

_________

Bron: http://www.thetimes.co.za/News/Article.aspx?id=917753

Zim activist’s 3 days of torture

Sashni Pather Published:Jan 14, 2009

LUCKY ESCAPE: Bothwell Pasipamire, a member of Zimbabwe’ s main opposition party, the MDC, tells local and foreign media of his ordeal at the hands of men he said were Zanu-PF torturers Picture: THYS DULLAART

There was more abuse, which I do not wish to talk about — except to a medical doctor’

BOTHWELL Pasipamire, a member of Zimbabwe’s opposition Movement for Democratic Change (M D C) and a town councillor, endured humiliating abuse and torture at the hands of ruthless Zanu-PF supporters — but this has not broken his fighting spirit.

Pasipamire, 30, spoke yesterday about his harrowing ordeal to a contingent of local and international journalists in Melrose, in northern Johannesburg.

The father of two’s three-day ordeal at the hands of Robert Mugabe’s soldiers began on December 14 and has left him depressed and suicidal.

His escape was made possible by members of Zanu-PF and the country’s Central Intelligence Organisation who, he says, do not subscribe to their leaders’ policies and strong-arm tactics.

The names of the people involved in his rescue cannot be disclosed for security reasons.

Pasipamire described how he was abducted from his home in Kadoma, Harare, shortly after midnight. With h is eyes burning from pepper spray, he was driven for more than two hours to what he describes as a “prison camp”.

After being put in a “small storage room with a tiny, boar ded window”, Pasipamire was interrogated by an army warrant officer.

“He was very angry. There was a steel table in the room with a hole in the middle of it,” he said.

“I was told to take off my shoes and slip head first into the hole. My hands were cuffed behind my back and he started beating the soles of my feet.”

The warrant officer questioned him about MDC members who, he said, had blown up railway stations in Harare. Pasipamire said he knew nothing about the explosions.

“He was now very angry and told me to climb out of the table and take off my clothes. I stripped to my underpants, but he shouted for me to remove them,” Pasipamire recalled.

Pausing to take a breath as he became emotional from recalling the humiliating episode , he continued: “He is a very sick man. I was then told to lie on the table — and he began playing with my private parts. He was trying to embarrass me in front of the other two who were still in the room. He would fondle me like a lover and then suddenly squeeze my testicles so hard that I cried out in pain.

“There followed more humiliating abuse, which I do not wish to talk about, except to a doctor.

“For the rest of the day, I could hear other men being tortured nearby. It was terrible to hear people screaming and crying. There was only one blanket in the room and I held it around my head to keep the sound out.”

Late that night, Pasipamire and other MDC members, who were kept in separate rooms, were woken and hosed down with cold water. He decided to co-operate with his to rturers to stay alive.

“ arrived and told us that we had to pretend to beat up a soldier. There was someone with a large video camera, the kind you see on Zimbabwe TV, who were filming. We were made to pretend we were beating and kicking him and he rolled on the ground crying.”

Pasipamire was told to read from a script that implicated MDC leader Morgan Tsvangirai in the “killing of this soldier”.

“I was convinced that these people would kill me before they put my interview on TV, otherwise I was sure to tell someone it was a lie.

“I was injected twice in the buttocks but I was not told what medication I was being given.”

Fortunately, Pasipamire escaped.

“At this time, I cannot reveal any details of my escape because it will be a danger to the people who helped me.”

Pasipamire believes that the MDC, of which he has been a member for 10 years, will assist him.

The torture, humiliation and danger that he was faced with has not changed his resolve.

“I am confident that change will prevail in Zimbabwe. Change not for Mugabe, but for the people of Zimbabwe,” he said.

“I will testify in court in The Hague when Mugabe is charged with crimes against humanity.”

• Remco

Begrepen allemaal? Begrepen allemaal?

Hoe triest het verhaal ook is, ik begin van jou steeds meer kippenvel in m'n nek te krijgen.

Groeten Remco.

• Aryan

Wat ik graag wil is dat mensen die vrolijk een vakantie naar SA boeken zich realiseren dat ze lekker bruinen in een land wat het Zim regime met woord en daad ondersteund. En iedereen heeft de *mond* zo (snel) vol over Israel met Gaza, ‘t is zo ’logisch' om Israel(ische produkten) niet te ondersteunen, en er zeker niets mee van doen te hebben….. En ooo, wat is het erg, dit en dat. blah… Maar hoeveel doden waren er van de cholera alleen in Zim de afgelopen weken, maanden ? En we gaan met z'n allen vrolijk op vakantie naar een land die dit regime geen strobreed in de weg ligt en goedpraat ten overstaan van alle andere landen in de wereld.

Sinds we hier in NL zijn zitten we elk jaar, ook dit jaar weer, na te denken of we nu wel of niet gaan; overleg heen en weer, ook naar SA. Geld-wise is het geen probleem, neem dit maar van me aan. En elk keer weer komen we (beide kanten) tot de conclusie dat we er niks te zoeken hebben als we er alleen vakantie gaan houden en niks concreets (voor de bevolking) kunnen betekenen. Of denk dat ik daar zat om buitenlandse gasten te vermaken ? Wel, soms, als ik ze geld kon uitkloppen voor de locals ja.

'k ben het gebeuren in Zim/SA zat ieg. Ik accepteer het gewoon niet meer; op is op.

Vandaar zit ik onderhand hardop te denken aan de oproep voor een boykot voor SA vanwege de toestand in Zimbabwe; ik ben het ziek en zat om elke keer mijn inbox vol te krijgen van vrienden uit de omgeving (van Harare) en kopieen te ontvangen van het volgende waardeloze stuk monetaire eenheid; en dan zegt iemand op dit forum dat 2010 vooral monetair interesant is; welke geldeenheid ? De Rand ? Met corrupte machthebbers die openlijk dezelfde ideologie aanhangen van die van Mugabe ? Is het ondersteunen van dit land (SA) door het te bezoeken en daarmee vooral de regering te helpen met de indruk dat ‘ze het nog wel goed doen’, gezien de grote aantallen reizigers van en naar SA.

Er was een tijd dat Rhodesie genoot van diezelfde inkomstenbron; dit is een reminder dat niet alles lijkt wat het is, en ook niet alles blijft bij wat het ooit was.

Ik denk en zeg: het is tijd voor een boykot van SA; ga er enkel heen om uit te helpen en blijf er anders weg, om dezen te dwingen een andere koers te gaan varen.

Zo dat was weer 30 minuten van mijn leven verspilt met het uitleggen van dingen die zooo voor de hand liggen.

Aryan

( ja, graag gedaan )

• SAgirl

Ja ek stem saam Aryan! Ek dink ook dit is hoogtyd dat hier baie sterk aksie geneem word.

Jammer vir die mense wat hulle brood en botter verdien deur toerisme in SA te bevorder maar dit word nodig dat SA regerign op een of ander manier wakker gemaak word. Of hulle wakker gaan word, is 'n ander vraag! Soms dink ek hulle is aan die slaap gebore en so gelos.

Ek wens met my hele hart dat die buiteland wil ingryp!

• Remco

Wat jij wilt interesseert mij eigenlijk niet zoveel. Je kan nu wel weer aankomen met een hele lap tekst waarin staat hoe goed je wel niet was voor de locals toen je er nog woonde, en dat je dagelijks tientallen emails krijgt van je tientallen vrienden in Za, maar ik trap er niet meer in. Niemand zal het oneens zijn met je wat betreft het gedrag van ZA ten opzichte van Zimbabwe. Waar het mij om gaat is dat ik het idee heb dat het niet zozeer meer gaat om een podium van de mening van meneer Aryan maar steeds meer om een podium voor meneer Aryan zelf. Als ik het heb over mijn nekharen die overeind gaan staan dan komt dat niet door de inhoudt van je vaak ellenlange betogen maar de manier waarop je het brengt, onder meer met termen als “Begrepen allemaal?”. Laat ik een ding voorop stellen, mensen op dit forum zijn geen onderdanen van meneer Aryan!

Ik zie je steeds meer als een gefrustreerde narcist, en dat is mijn mening. Hoogstwaarschijnlijk zul je deze opmerking ook wel weer gaan aanmelden bij de webmaster omdat het een persoonlijke aanval is. Ik moet het alleen even kwijt, dus gaan met die banaan.

Laat lekker ieder voor zich beslissen of ze naar ZA willen gaan, iedereen is oud en wijs genoeg. Als jij nou lekker vast ZA gaat boycotten, begin dan maar met dit prikbord.

Quote Aryan :

“Sinds we hier in NL zijn zitten we elk jaar, ook dit jaar weer, na te denken of we nu wel of niet gaan; overleg heen en weer, ook naar SA. Geld-wise is het geen probleem, neem dit maar van me aan. En elk keer weer komen we (beide kanten) tot de conclusie dat we er niks te zoeken hebben als we er alleen vakantie gaan houden en niks concreets (voor de bevolking) kunnen betekenen. Of denk dat ik daar zat om buitenlandse gasten te vermaken ? Wel, soms, als ik ze geld kon uitkloppen voor de locals ja. ”

Goed geldwise is het geen probleem. Slap verhaal dus. Je hebt toch zoveel vrienden in ZA. Kan je die niet bezoeken dan en iets goeds doen op kleine schaal? Los van het feit of je het wel of niet eens bent met de regering? Vooralsnog zit je in Twente alleen maar op de bank te zaniken en doe je niets goeds voor ZA. Of denk je dat de stukken die je post helpen? Kritisch zijn is naar mijn mening helemaal niets mis mee, maar in jouw geval vraag ik mij elke keer weer oprecht af waarom iemand zoals jij in vredesnaam een permanent resident permit in aanvraag heeft staan.

Remco.

(ja, graag gedaan)

• aryan

Hoi Remco,

Ja, het klopt dat ik deze posting heb aangemeld na gelezen te hebben.

Het klopt ook dat dit een forum is; een plek waar openlijk gedachten uitgewisseld kunnen worden. Dit in tegenstelling opvattingen van anderen; nl. een plek waar je schoffering uit kunt wisselen.

Het is niet zo zeer kwetsend dat je me iets noemt waar ik me niet in kan vinden.

Het is tergent dat je niet begrijpt waarom iemand z'n leven opgeeft om anderen in een ander deel van de wereld te willen helpen; daarmee z'n eigen ‘even’ opzij zet.

Verder is het zo dat wij automatisch elk jaar ruim 4000 euro sparen ( via de belasting teruggaaf. Je mag 't zelf narekenen…. ) waardoor we elk jaar met gemak onze tickets kunnen bekosten.

En ja; het wel of niet op bezoek gaan bij vrienden, waaronder mensen die mij *echt* familie noemen waar ik veelal dagelijks contact mee heb is geen gemakkelijke keuze, maar wel een logische.

Een logica die niet alleen jij maar ook anderen ontgaat; maar niet per definitie onlogisch is.

Verder nog vragen opmerkingen ? 'k zit zelf na te denken over boykotsa.com, maar het rijmt nog niet, iemand nog een idee ?

Ter Info,

Aryan

• Remco

aryan schreef:

>

>

> Het is tergent dat je niet begrijpt waarom iemand z'n leven

> opgeeft om anderen in een ander deel van de wereld te willen

> helpen; daarmee z'n eigen ‘even’ opzij zet.

>

> Aryan

Heb je het hier nou over jezelf? Leg mij dan maar eens uit waarom jij je leven opzij zet om anderen in een ander deel van de wereld te willen helpen? Klopt, ik zie dat niet, dus wellicht kan je dat eens duidelijk maken.

Remco.

• aryan

Hallo Remco ( en de rest :) )

Dit verhaal begint eigenlijk in 1993, ik heb toen voor het eerst kennis gemaakt met een aantal van de toenmalige immigranten uit SA. Deze, toen voor mij aparte, mensen spraken een vaag taaltje ( afrikaans ) en hadden oud hollandse gewoonten, en waren dol op klompen en boerewors.

Een groot aantal van die mensen hadden familie-meetings waar ik als “uitlander in eigen land” naar mijn idee het privilege had om uitgenodigd te worden en onder hun te eten en te bewegen. De Afrikaner kultuur heeft mij toen, mja hoe zeg je dat, besmet ? Een soort voorloper op het Afrika virus, zeg maar. Je kunt hier denken aan een braai en een zeer hechte community die mij als ‘tukker’ goed kon verdragen. Maar goed, over die link kun je ook een paar boeken schrijven.

Met een aantal mensen hebben we toen een drugspreventie centrum gerunt, en veel dingen ondernomen waar onder bij de UN aanvechten van drugsuitdelingen ed. In die tyd zelfs geheime gesprekken tussen de politie en de mafia bijgewoont….

Toen heb ik geleerd om ergens voor te staan, ergens voor te gaan. Iets wat ik voorheen misschien wel in me had, maar ontwaakte onder de vrijgevochten spirit die nu eenmaal leeft bij veel Afrikaners/Boeren. Een verdere ‘infectie’ van het Afrika virus ?

Een aantal mensen zag met het voortschrijden van die jaren dat het in Nederland ‘te goed’ ging, en met SA bergafwaards. Ook daar kun je boeken over volschrijven, maar dat komt maar een andere keer. Feit is dat een aantal mensen in de groep het voorlopig maar hielden bij de ‘vastigheid’, de ‘rijkdommen’ van Europa, maar dat een aantal, vooral tijdens een reis van een goede vriend van mij samen met mijn toekomstige vrouw naar SA overduidelijk werd; de nood daar was en hoger aan het worden; het mandelatopia was bezig om in te storten. Mensen die woonden in voorheen rustige, stabiele wijken en voorsteden van onder andere Pretoria moesten verkassen vanwege verslechterende omstandigheden; armoede onder alle lagen van de bevolking begon meer een meer zichtbaar te worden in de grotere steden, etc, etc. Ach, het is historie zo onderhand.

Welnu; 1 van de mensen die mij als familie beschouwd besloot om terug te gaan met zijn vrouw, en ging niet zoals je misschien zou verwachten, terug naar de oude vertrouwde omgeving waar z'n familie woonde, nee, hij is helemaal naar het zuiden van SA getrokken, 500 km van de dichstbijzijnde vage kennis.

De reden: mensen helpen en een visie om iets op te bouwen waar de lokale community wat aan heeft, een verschil maken waar dat nog kan/kon. En hij is niet alleen, ik heb vele mensen leren kennen die voor ‘mahala’ voor de zwervers en dronkaards bijv. het evangelie verkondigen in woord en daad, door ze te helpen af te kicken in certra, of eten te geven op straat. Niet zoals scientology achtige manier te brainwashen, maar door samen met ze te huilen als ‘dat meisje waar ik vorige week voor gebeden heb’ er nu niet meer is.

Noem het meevoelendheid ? Iets wat Nederland zo chronisch te kort komt en voor mij een reden is om stellig aan te nemen dat de toekomst voor SA helderder is dan die van Nederland…. Hiermee hoop ik ook antwoord te geven op de vraag waarom we met ons gezin er achter staan wat we doen.

Het zijn onderstaande momenten

http://farm4.static.flickr.com/3110/3197470436_339c185676_o.jpg

Op de stoffige paden een nieuwe generatie ontmoeten die nog nooit de McDonalds gezien hebben, en waar veel Pappas en Mammas dagelijks drinken tot ze er bij neervallen. En dan rallies onganiseren met de communtity leader(s) om een verschil te maken bij die mensen die het het hardste nodig hebben, en dit verschil te zien, is zo veel meer waard dan het zoveelste extreem overbetaalde tripje naar de zoveelste serverroom van de zoveelste multinational.

Praten met mensen die niks te makken hebben maar de mooiste karakters herbergen in plaats van het zoveelste PR-haantje of dito manager…. Wij praten regelmatig over dat we dit leven van nep-luxe op elk gewenst moment in willen ruilen voor een leven wat zoveel meer kan betekenen dan om de volgende multinational te vereren met het zoveelste bezoekje; helpen om de rijken rijker maken. ( ik ben ICTer op de R&D branchoffice van een groot bedrijf )

Ik bouw liever een PC lokaal opgebouwd met gedoneerde PCs uit het SA bedrijfsleven voor kinderen/jongeren die nog nooit een PC ( van de binnenkant ) gezien hebben, en na een opleiding een baan, en daarme een nieuwe toekomst vinden, 1 die hun ouders niet eens voor hun konden dromen of waar konden maken vanwege diverse redenen; een verschil maken.

http://farm4.static.flickr.com/3468/3197503958_bdc6a127d5_o.jpg

En ja, tijdens/na dit werk heb ik ook nog wat kunnen betekenen voor de upper-class van de Garden Route; want ja, community projecten doe je voor de smiles. Geld verdienen doe je bij ‘die rykes’.

En na al dat werk is de SA regering niet in staat om ons een vergunning te verlenen ?

Dat is bitter want ik weet zeker dat wij een van de weinigen zijn die de woorden op bijvoorbeeld een forum in daden omgezet hebben, en ongetwijfeld in de toekomst om zullen blijven zetten; Nederland heeft ons niet nodig. Terwijl wij hier zijn kreperen daar mensen zonder eten en toekomst; gebaseerd op voorgaande resultaten zeker 30 families per semester, een hobo of 100, en iets van 5 gevangenis bezoeken op zondag…. omdat wij er niet zijn…..

Dat is de realiteit waar wij mee leven; dat is de slack waar ik de huidige SA regering verantwoordelijk voor stel; ik zal niet schromen om dit te zeggen in het gezicht van de minister als het zo ver komt.

Ter Info,

Aryan

• SAgirl

Remco, mens noem dit naasteliefde - iets wat onsettend nodig is in hierdie siek wêreld!

Aryan, ek haal my hoed af vir jou en jou gesin! Dankie dat jy soveel beteken het en steeds beteken. Dit is werklik jammer dat die regering van SA jou nie ‘n vergunning wil gee nie - weer so lekker tipies van ’n regering wat net mooi niks voel en geen gevoel van naasteliefde het nie.

Daar is ongelukkig in hierdie wêreld van vandag min mense wat nog enige tyd oor het vir ‘n ander persoon. Ek sien dit maar hier om my ook - elkeen gaan sy eie gang en steur hulle nie ’n klein bietjie aan die een wat hulp of liefde nodig het nie.

Hier is nie eens naasteliefde op hierdie forum nie…. die interessante is dat ons almal baie lief is vir SA - sommige minder of meer as ander, op verskillende maniere as ander en vir ander redes. Kan ons nie maar net mekaar respekteer nie?

• Remco

Nou SAgirl, ik ben blij dat mijnheer Aryan jou overtuigd heeft.

Groetjes Remco.