benodigdheden in auto

• ilse

hoi allemaal, mijn vriend en ik gaan in juni 4 weken rondreizen in zuid-afrika. (van johannesburg naar kaapstad.) wat is handig om in de auto te hebben voor deze reis? ik had zelf al bedacht een waterkoker voor in de aansteker maar hebben jullie nog tips????

• Annemieke

Gewoon water, een routem/wegenkaart (of gps)., e.v. wat te eten, je gsm met SA kaart, info die je al hebt uitgezocht over je route, boekje met overnachtings adressen, je fototoestel/videocamera, muziek (cd;s) zonnebril, toiletpapier, handoekje.

Veel plezier met jullie trip.

Groeten uit een nat Kyalami

Annemieke

• SAgirl

Ilse, Wat vat jy met jou mee as jy byvoorbeeld 'n lange reis in Europa maak? Maak jou lys en vat dit dan saam - jy sal self weet wat julle gewoonlik nodig het in die auto.

Jy hoef ook nie soveel met jou saam te neem nie - daar is heel veel tenk stations tussen Johannesburg en Kaapstad - jy kan daar van alles en nog wat koop, hoor.

Geniet julle reis!

• Mau

Beste Ilse,

Water, minimum 2 liter drinkwater. Ook belangrijk is eten ( padkos in Z-Afrika) - denk bv. aan een worstbroodjes, koue frikadellen of een plein botterham voor onderweg. Toiletpapier en misshien frisdrank. Denk ook aan om een CD muziek mee te nemen 2 of 3 uit Nederland, beloof ik je jij zal niet spijt van hebben.

Ook denken om regelmatig te tanken, zelfs al is de auto halfvol, distanties zijn ver en is niet Europa. Wat Annemiek schrijven is voldoende en ben ik mee eens. Ook belangrijk als jullie ergens stop, zorg dat er helemaal niks in de auto is, behalve in de kofferbak, dingen zoals een truitje bv is diefstal gevoelig en kan in auto gejat worden met heel veel schaden aan de auto.

Ik ben geboren in Z-Afrika, wat ik je ook kan aanraden, vroeg rijden in de ochtend. Niet te laat in de donker rijden… beplan je reis +ook bv overnachtingen in Beaufort West , kijk hier op de startpagina van Z-Afrika voor lodges, - heel veel te vinden. Zorgt ook waar je overnacht.. telefoon opgeladen wordt en is. Omdat jullie in Juni gaan, is het nogal koud, misschien een deken kopen in Z-afrika bij Pep Stores…

Ik wens je heel fijne vakantie. Jullie zullen echt na jullie zin hebben.

• marion

wij nemen vanuit nl een opvouwbare koeltas mee en daar doen we ons eten en drinken in. Hier heben we in ZA en Namibie en Canada al heel erg veel plezier van gehad. Goed mee te nemen in de koffer neemt weinig plek in. We kopen altijd gekoeld drinken of zorgen dat het op de overnachtingsplek gekoeld wordt. Vries indien mogelijk flesjes water in en je hebt koelelementen zodat de rest lekker lang koud blijft. Geniet van jullie vakantie

• Ed

Er is van alles te koop onderweg. SA is erg modern. Koop een wegenkaart van Shell, die is erg up to date. Belangrijk is dat je voor het donker binnen bent. Rijden bij nacht in SA is een ervaring op zich. Je kunt er van alles tegenkomen op de weg, van wild tot vee en mensen. Het is er idd dan kouder dus een koelbox is iets overdreven. Bij de meeste tankstations aan de grotere wegen heb je een winkeltje, koffieshop, atm etc.

Veel plezier, als dit je 1e keer is zal het zeker niet de laatste zijn!

• Remco

CD's meenemen uit Nederland? Zonde! ;-)

Paar leuke cd tips om te kopen op de luchthaven :

The Great South African Trip deel I en II (verzameling ZA muziek)

Freshlyground, leuke band uit Kaapstad! Albums Nomvula en Ma'Cheri

Winds of Change (verzameling ZA muziek met als thema de Apartheid)

Groetjes Remco.

• Cristien

Vergeet je I-pod niet.

Koop een snoertje die je kunt aansluiten op de cigaretlighter en zing lekker mee onderweg.