10 dagen rondom kaapstad

• Anna

Binnenkort gaan wij 10 dagen naar Kaapstad. Dit is de tweede keer dat wij voor een korte periode in prachtige gebied zijn, de highlights in Kaapstad hebben we de vorige keer gezien. De eerste 2 nachten verblijven we in Stellenbosch, daarna willen we een deel van de route 62 rijden.

We hebben niet de intentie heel veel kilometers te rijden en alles te zien maar willen op een relaxe manier genieten van dit prachtige land. Zelf denken we er aan om een paar nachten te verblijven in Montagu en Swellendam, ook vinden we het leuk ergens aan de kust te verblijven.

Ik ben benieuwd naar tips of plekken die de moeite waard zijn.

groet,

Anna

• SAgirl

Gaan dan inderdaad na die Weskus area - ek kan die vakansie plekkie Swartriet aan beveel! Hier is 'n link: http://www.booknowsa.com/listings/SouthAfrica/WestCoast/SwartrietHolidayResort.asp

Dis pragtig daar en julle sal die rus en vrede geniet.

Julle kan ook in Saldanha gaan bly of selfs net gaan eet - ek beveel Captains Cabin aan in die hoofstraat van Saldanha - skoolvriende van my besit die plek en die standaard is werklik hoog!

Terwyl julle in die Weskus is, kan julle gerus Paternoster besoek - pragtige kroegie - dis 'n wonderlik mooi gebied aan die SA kus. Daar is strande soos Stompneus baai, en Tietiesbaai en St Helenabaai, Langebaan, Veldrift - ag so mooi!

Oorweeg dit gerus - so ‘n uur en ’n half se ry uit Kaapstad

• Ans

Waarom meerdere dagen in Swellendam? Als je al eerst enkele dagen in Stellenbosch blijft en dan enkele dagen Montagu dan zijn je 10 dagen gauw op. Als je ook nog langs de kust terug wilt en dit ook op je gemak doen zou ik 1 nacht in Swellendam blijven en dan naar de kust afdwalen. Wel is het zo dat als je in de winter gaat het langs de kust best koud kan zijn. Ik zie niet wanneer je deze 10 dagen gaat. Van juli tot januari zijn er tussen Cape Agulhas en Hermanus Walvissen te spotten en met name in Gansbaai blijven ze het langst.Verder een Haaientour is ook een optie.

Ook kun je een bezoek brengen aan De Hoop. Dit is ook een prachtig natuur-reservaat waar rust en ruimte is.

Tja en er is zo veel. Je 10 dagen zijn dan zo weer voorbij.

Pluis goed internet af en je vind enorm veel informatie.

Succes.

Ans

• annab

Beste Ans en Sagirl,

Alvast bedankt voor jullie leuke reacties. Ans, wij gaan eind januari al naar Kaapstad! Zijn er dan nog walvissen te zien?

Ik weet dat 10 dagen heel kort is, maar daarom is ons thema ook relaxen, genieten van de mooie natuur, de leuke logeeradresjes en het heerlijke eten. Vorige keer zijn wij in 10 dagen alleen naar Stellenbosch, Franschoek en Noordhoek geweest en hebben vanuit daar uitstapjes gemaakt. Uiteraard heb ik al veel op internet gekeken, maar omdat er zoveel leuke plekken zijn is het moeilijk keuzes te maken.

Hartelijke groet,

Anna

• Udo

De walvissen zijn dan denk ik al weg :-(

Het aantal kilometers wat je gaat rijden valt wel mee en de wegen zijn over het algemeen erg goed. Je kan overwegen iets verder te rijden tot en met Calitzdorp en dan naar de kust via de Garcia pas of de Tradouws pas: spectaculair! Vorig jaar heb ik dit in een dag gedaan (van Hermanus naar Calitzdorp en terug naar Kaapstad) dus in een paar dagen is het makkelijk te doen.

Dorpje Elim is ook leuk als tussenstop (heb je wel wat dirtroad).

In Hermanus lunchen bij Heaven, in de Hemel-en-Aarde Vallei.

Veel plezier

Udo

• Ans

Nee Anna, de Walvissen zijn niet meer bij ons in de Walkerbaai. Wel kreeg ik gister nog een mailtje van een ondernemer in Kleinbaai die ook walvistochten organiseerd, dat ze toch nog 4 moeders met kalven hebben gespot. Maar ikzelf denk dat die ook eind januari weg zijn. Wel hebben we hier nog een boottocht naar Dyer eiland. Hier kom je dan bij de seals en zie je waarschijnlijk ook nog Haaien. Ga in ieder geval langs de kust terug naar Kaapstad. Je komt dan ook door Betty's Bay. Daar zit ook een Pinquin colonie die ik persoonlijk leuker vind als bij Boulders bij Simonstown op het schiereiland.En inderdaad via Elim rijden is ook leuk. Je komt dan vanzelf in Gansbaai uit en dan doorrijden via Hermanus zo langs de kust.

Succes en veel plezier.

Ans

• Anna

Beste mensen,

Ik zag dat je bij de Hoop Nature reserve kan overnachten. Deze accommodatie schijnt recent overgenomen te zijn door De Hoop Collection, ik wel benieuwd of iemand hier al is geweest? Op de website ziet het er wel mooi uit.

• loes

wij hebben er in mrt 2008 2 nachten doorgebracht en vonden de accom. zeer verwaarloosd en armoedig. m'n vriendin begreep niet waarom ik alles afwastte voor we iets dronken of aten - totdat ze zelf een kastje open deed. de bedden waren niet slecht, maar beddegoed liet niet veel aan de verbeelding over. de badkamer was het ergst van alles - er was niets heel. weet dus niet of er inmiddels een renovatie plaats heeft gevonden, anders jammer voor de prachtige omgeving (het park zelf) er is niets te koop, behalve een blikje frisdrank en braaihout, dus je moet alles meenemen. we hebben in accom. grenzend aan het park smiddags een drankje gedronken en dat was super.

• loes

die accom. grenzend aan de hoop, heet Buchu Bushcamp. moet je mischien wel waarschuwen dat de hele weg van net buiten bredasdorp een zgn grondpad is.

mischien is arniston/waenhuiskrans ook wel mooi om te bekijken. de typische huisjes daar, vindt je op menig schilderijtje

• annab

Beste Loes,

Inmiddels terug van onze vakantie. Wij zijn een dag in de Hoop Nature Reserve geweest, wat een prachtig gebied! Wij hebben er niet overnacht, achteraf wel een beetje spijt van gehad. INmiddels is de accommocatie overgenomen, zo ver wij konden zien ziet het er allemaal erg sfeervol en verzorgd uit!