Neushoorn stroperij

• Corné.

Johannesburg - There has been a dramatic increase in rhinoceros-poaching in South Africa, with at least 76 animals recorded killed last year, according to the environment ministry.

The true figure was believed to be far higher, the Saturday Star reported. It said 37 rhinoceros were shot in the Krueger National Park alone, while only ten were shot countrywide the previous year.

The well-organised poaching gangs were using automatic weapons and taking advantage of legal loopholes in order to trade the animal's horn, which is prized as a potency agent in Asian countries.

A Vietnamese diplomat was recently recalled from Pretoria after a television team secretly filmed him in smuggling operations.

Let vooral op de laatste zin, zou men hier Carte Blanche mee bedoelen? In 2008 is er in Limpopo een syndicaat opgerold. In de Africa Geographic werd daar een heel artikel aan gewijd.

Daaruit bleek o.m. dat het vrij eenvoudig is om Neushoorns te doden en de hoorn door te smokkelen :(

Corné.

www.amukela.com

• Henk

Dat rechtshandhaving niet functioneert en dat de grenzen helemaal open staan is al ruim 15 jaar bekend.

• Ruud

Ha Corne,

ik heb dat artikel ook gelezen in Africa Geographic. Ik heb mij ook nooit gerealiseerd dat er zo eenvoudig (zelfs in Kruger!!) kan worden gestroopt. En dat dat ook nog op zo'n grote schaal gebeurd.

Kan niet hard genoeg aangepakt worden.

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Corné.

Hoi Ruud,

Ja, dat artikel in de Africa Geographic was een eye-opener. Gelukkig lijd de wildstand er niet onder!

In Kapama zijn ooit ook neushoorns gestroopt, sindsdien is er een permanente anti-poaching bridgade actief daar. Je kunt het dus wel beheersen maar (helaas) nooit helemaal uitroeien.

Ik schiet ze liever met de camera…

Groetje uit de bush, enormen regenbui! Onze ‘droge’ leeuspruit stroomt weer :)

Corné.

www.amukela.com

• Reisgraag

Hallo Corné,

Regen is altijd welkom bij jullie nietwaar, maar soms wordt het weer te erg met overstromingen en doden tot gevolg, zoals nu bij Manica net noord van Maputo waar 17 doden te betreuren zijn. En het ergste moet nog komen zeggen ze.

Zie: http://weather.msn.com/region.aspx?&wealocations=South+Africa&setunit=C

Ik volg dagelijks het weer in zuid afrika op deze website.

Hoe is de Sabie rivier nu?

Groetjes uit België met algemene dooi.

Piet

• Corné.

Hoi Piet,

Hier begon het rond 08:00 uur te regen en net om 10:30 heb ik mijn regenmeter geleegd: er was al 90 mm. gevallen!! Meer dan in 2006 en met nog 11 mm. erbij ook meer dan vorig jaar.

Onze leeuspruit stroomt weer volop! Ik zal nog wat foto's nemen zodat je een beeld krijgt hier. Ook is er op ons grasveld een boom ontworteld… waarschijnlijk mede doordat we dit seizoen veel mieren hebben en deze boom niet zo'n diepe wortels heeft.

De Sabie-rivier zag er de laatste keer dat we er waren (4 weken geleden) er al goed uit: bruin, hoog water en een flinke stroom. Ik ben ook erg benieuwd naar de Olifants en ga wil daar ook nog even gaan kijken.

Groetjes uit nat maar zeer groen Balule :)

Corné.

www.amukela.com

• Jurgen

Corne,

Ben benieuwd naar de foto's. Toen ik in 2006 bij jullie heb overnacht was er van een rivier met water in de verste verte geen sprake.

Jurgen

• Corné.

Hoi Jurgen,

Het gebeurd ook niet vaak dat hij stroomt hoor, daarom vinden wij het zo bijzonder. In 2004 en 2006 stroomde hij ook. En nu dus weer, voor de 2e keer dit regenseizoen!

Hier een foto van vannochtend:

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com