kalahari

• Monique

Hallo,

Wij zijn van plan om in september het zuidafrikaanse deel van de Kalahari te bezoeken. Eigenlijk willen we een sedan huren maar we weten niet of dit verkeerde zuinigheid is. Wat de Kalahari betreft zouden we graag in kamp Nossob overnachten. Wie heeft er ervaring met rijden in dit gebied?

groetjes,

Monique

• joke

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

mijn favourite !! en ruud ook dacht ik

Ten eerste september! heb je al accommodatie geboekt en bekeken of er nog wat vrij is want dat is een hele populaire maand

Wij beginnen zelf zo'n beetje met boeken 9 a 10 maanden van te voren

Nossob heeft ook een camping en een fantastische uitkijk en leeuwengebrul terwijl je veilig achter het hek zit en en en

Monique wees gewaarschuwd dat je wanneer je daar eenmaal geweest bent altijd weer terug wil, helaas..

Neem aan dat je niet voor 1 of 2 nachten gaat

Mooiste kamp vinden wij zelf Grootkolk, ontmoeting met leeuwen gehad echt oog in oog.

Kieliekrankie heel speciaal zo hoog op het duin

Tweerivieren altijd weer leuk.

Kalaharie Tented Camp apart.

Helaas kan in over Urikaruus nog niks zeggen, waren onderweg maar kwam iets tussen, maar hoop dit jaar de reis wel te kunnen afmaken

Je kan met een gewone auto ook park bezoeken, 4x4 niet echt nodig of je zou Garoagab willen doen en dan heb je die wel nodig

Kan je en wil je 4 x 4 huren dan zou ik dat doen als je dat meer geruststeld, maar zijn al Kia'spicanto en Tazz gesignaleerd op Union Ends, dus kan wel, maar of dat zo comfortabel was….

kijk eens op sanparks.org arid forum thread..erg leuk

• Ruud

Ha Monique,

ja Joke heeft gelijk….een prachtig park waar je zeker geen spijt van gaat krijgen. Maar een sedan…..ja dat is mogelijk. Alleen ligt de weg soms een stuk lager dan de rest van de omgeving en dan heb je maar zo de kans om tegen de struiken langs de weg aan te kijken en als er dan net leeuwen verderop liggen wordt je daar niet vrolijk van. Blijf je alleen in Nossob?? want ook de andere kampen zijn zeker de moeite waard. Urikaruus is een heerlijk kamp. Als wij weer een keer naar Kgalagadi gaan staat Urikaruus zeker weer op de lijst!!. Dus Joke, je moet nog een keer terug!!! maar dat vindt je vast niet erg.

Ik zou zeker als het financieel geen probleem is, een hoger model auto huren.

Voor het park op zich hoef je geen 4x4 te hebben want alle wegen ( uiteraard met uitzondering van de 4x4 tracks naar Bitterpan) zijn allemaal met een 2x4 uitstekend te doen. Maar ook hierin kun je juist een hoger model kiezen. een Nissan Xtrail bijv. of een Nissan Hardbody of een dergelijk model, bieden juist in dat park toch meer ‘kijk’ en rijcomfort dan een gewone sedan. Dus ik zou zeker op zoek gaan naar een dergelijk hoog model auto. Voordeel is ook dat als er wat meer auto's ergens bij staan te kijken, je met een hoger model over de wat kleinere auto's heen kunt kijken. Hoelang ga je erheen??

In ieder geval veel plezier in Kgalagadi en kijk inderdaad even op www.sanparks.org, wat er nog beschikbaar is aan accomodatie want het is redelijk kleinschalig en je bent vast niet de enige…

succes

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• joke

Ja Ruud we gaan onze reis in juni afmaken, afgelopen juni zijn we 70km voor Kenhardt door het oog van de naald gekropen. We hadden elkaar anders wel ontmoet in die periode maar helaas We rijden dit keer alleen om, via Springbok en via Karoo en nemen niet meer de weg van Calvinia-Upington is nog te moeilijk, misschien later weer

• Henk

4X4 is gewoon veel leuker. Ik zou het geld er beslist aan uitgeven.

• Monique

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie enthousiaste reakties. We hebben vandaag meteen de accomodatie geregeld. September lukte niet meer, maar we konden nog overnachtingen boeken van 11 tot 18 oktober. (we hebben zelfs de bevestiging van sanparks al binnen)

De route gaat als volgt: Twee Rivieren-Nossob-Grootkolk-2 nachten Nossob-Kalahari tented camp en als laatste Urikaruus.

We gaan proberen om een Nissan X-trail te regelen. In het verleden hebben we wel eens een Toyota Condor gehuurd, maar die zie je zowat nergens meer. Was ook best een lekkere bak voor wat ruiger gebied.

We hebben nu nog 1 probleem, nl. hoe komen we de tijd door tot oktober?

groetjes,

Monique

• joke

ja nachtjes aftellen wordt dat

Kijk eens op www.greenkalahari.co.za voor meer info van gebied etc etc

• Gunther

We gaan deze zomer (22 juli) ook naar dit park - en aan de enthousiaste reacties te lezen kan ik nu al niet wachten….

Is het nodig om voor de campeerplaatsen te reserveren?

Kunnen we via MataMata Namibie binnenrijden?

• Ruud

Ik zou inderdaad de camping toch voor de zekerheid reserveren, maar of het ook daadwerkelijk nodig is durf ik niet te zeggen.

Via MataMata kun je inderdaad vanuit Namibie het park inkomen. Je moet dan wel aantonen dat je minimaal 2 dagen in het park blijft.

Op www.sanparks.org en dan door naar het forum, staat ook heel wat geschreven over deze mogelijkheid.

goeie reis

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• Marco (Tongasabi.nl)

Ben net terug uit Kgalagadi, was fantastisch, laatste bezoek was 1999…. ik plaats z.s.m. wat foto's op mijn blog en websites. Erg veel leeuwen gezien en prachtige luchten + thunderstorms deze tijd van het jaar.

Alle camps reserveren, incl. camp sites. Mijn advies is de wilderness camps te boeken en met een 4x4 te reizen, de meer remote camps zijn dan ook bereikbaar.

Groeten,

Marco