mijn meid en beste vriendin

• laureyssens carine

Ben hier nog eens terug, mochten er mensen zijn die in mosselbaai passeren en die toevallig brandwag passeren, zou die dan de groeten kunnen doen aan huisje nr 7 margaret witsand, zij was immers jaren mijn meid in mijn huis, heeft mijn kids opgevoed en is mijn beste vriendin, daar ze in de brandwag huisjes woont is niemand er scheutig op om daar te gaan, maar het is er best heel leuk en ongevaarlijk en als je mijn naam zegt van die tuin van eden, kent iedereen me,

ik zou graag haar telefoon nummer terug vinden zodat ik haar eens kan bellen

wij missen haar verschrikkelijk alvast bedankt

• Ed

Misschien is het beter om naar haar te verwijzen als bediende of huishoudster aangezien zij ook een vriendin/opvoeder was. Zou een beetje meer respectvol zijn.

• Aryan

Klinkt in het nederlands inderdaad een beetje vreemd, maar ik kom die term, en de andere (boy) regelmatig tegen bij mensen die (vlak) voor het einde van de apartheidstijd het land verlaten hebben en de terminologie van toen als een snapshot nog in hun systeem hebben. Mensen die die tijd hebben meegemaakt maar wel tijdens de overgang tot (bijvoorbeeld) nu er wonen zeggen het ook nog wel ‘s maar weten dat het eigenlijk ’vout' is. Ik denk dat deze meneer dit niet door heeft.

Als je die posting ook goed leest kun je zien dat hij niets anders dan lof & respect voor deze mevrouw heeft, derhalve hebben we hier met een verschil in kultuur en niet in respect te maken IMHO…..

eish, Liberaliste… *diepe sug*

• laureyssens carine

ja hoor mijn meid is trouwens mijn beste vriendin en ik heb mer respect voor mijn donker afrikanen dan voor wie anders , met alle respect, zij betekend meer voor mij dan wat anders

• SAgirl

Ja, presies, Ed!

Ek het ook altyd na my huishoudsters so verwys maar dit word nie meer aanvaar as beleefd nie! Terwille van ander mense wat aanstoot neem, is dit beter om meer korrek te verwys.

Dit het min met voor en na apartheid en al die troep te make - dit het te make met wat nóú in SA se draai - SA het verander en die res van die wêreld moet maar saam verander - dis mos die idee van die begin af gewees. Mense in SA is besig om te bou aan 'n ander toekoms vir almal - werk en bou saam!

• aryan

Hoi SAGirl,

Voor veel locals in die gardenroute area van die lokasie in Mosselbaai tot ver achter Plettenbergbaai op de plase staat de klok gewoon nog op meid/boy en krijgen de werkers eten uit een tinnen bord en mok, en word op plase aangesproken als jongbaas, en ook al probeer ik met mijn europese hoofd duidelijk te maken dat ik ‘aryan’ heet en niet jongbaas werd die term en de voorgenoemde termen toch nog volop gebruikt door de locals, je kunt veel redenen bedenken maar het is enkel een constatering zoals ik SA heb meegemaakt in 2004/2006…. en ik weet dat als ik er weer kom het nog precies hetzelfde is.

Ter Info,

Aryan

• Annemieke

Klopt, helemaal. Wij (Europeanen) kunnen proberen de korrekte termen te gebruiken, maar iedereen hier zwart en blank gebruikt nog de oude termen.

Het is gewoon een feit en een constatering.

En je kan uit het bericht an Carine lezen dat zij haar meid met respect bejegend en dat is toch het allerbelangrijkste!!

groeten uit een heet Kyalami

Annemieke

• Henk

De tijd staat niet stil dus even geen onzinnige nostalgische verhaaltjes.

• Henk

Nu is een boerderij in een afgelegen gebied natuurlijk niet representatief voor de daadwerkelijke hedendaagse maatschappij.

• Henk

Voor de kerst was ik nog een week in de Bokaap maar het is toch echt niet meer zoals het 20 jaar geleden was. Dus zodra de oudere generaties uitsterven slaat het toch heel snel om. En zover is het beslist al in de grote steden.