Krugerpark

• Bo

Hallo,

Wij willen in augustus ongeveer zes nachten in het Krugerpark kamperen. Heb al veel over het park gelezen, maar het is enorm moeilijk om te kiezen. Veel aanbevelingen voor kampen gaan ervan uit dat je overnacht in een accomodatie en ik heb het idee dat hoe meer voorzieningen er zijn, hoe beter men het vindt.

Wij zoeken vooral rustige plekken met een mooi uitzicht, o.a. Punda Maria lijkt ons mooi, maar we willen natuurlijk ook het meer wildrijke zuiden zien. Ook een overnachting in een overnight hide lijkt ons geweldig.

Wie weet een mooie route voor die zes dagen van zuid naar noord? En elke dag een ander kamp of beter meerdere op een plek? We hebben een tent die in vijf minuten staat, dus elke dag opbreken is geen probleem. En moeten we echt reserveren of geldt dat alleen voor de accomodaties? Als ik nu kijk voor de komende dagen, en het is nu hoogseizoen toch, zijn er nog genoeg campsites beschikbaar. Het lijkt ons het leukst om gewoon rond te rijden en maar te zien waar we uitkomen.

Dus, wie heeft er ervaring met kamperen in Kruger en wil daar wat meer over vertellen.

• Corné.

Hoi Bo,

Voor 6 nachten zou ik niet het hele park van noord naar zuid doorkruisen, er van uitgaande dat je prioriteit geeft aan het zien van het wild?

In dat geval hieronder mijn persoonlijke keuzes:

Mopani (1) Een erg rustiek en kleinschalig kamp.

Olifants (1) Het mooiste uitzicht in het park!

Satara (2) Hier tref je de grootste populatie leeuwen aan, en nog veel meer wild.

Lower Sabie (2) Naast Olifants en Mopani een van mijn favorieten. Eveneens erg wildrijk.

Bij de Phalaborwa ingang het je de Sable-dam waar je kunt overnachten in een bird-hide met uitzicht op de dam.

Veel plezier met het plannen van je route! Altijd leuk om te doen :)

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

• Bo

Hoi Corné,

Maar in Olifants en Mopani kun je toch niet kamperen? Ik neem aan dat we daar wel eventueel overdag kunnen lunchen om iets van de sfeer te proeven?

groetjes, Bo

• Corné.

Hoi Bo,

Heb je al eens gekampeerd in het Kruger park? Ik ken de kampeer-grond in Letaba, en dat verschilt niet veel van kamperen op een camping, al hoor je daar in het algemeen geen leeuwen of hyena's :)

Wijzelf waren in Mei 2008 in Olifants en Lower Sabie. Heerlijk om ‘s-avonds op je eigen stoepje te zitten en de dieren te horen ’s-nachts. Ik dacht ook dat er geen kampeer faciliteiten waren, maar zou dan toch overwegen om een goedkope accommodatie te nemen in die kampen. Omdat ze erg de moeite waard zijn.

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• Bo

Hoi Corné,

Ik ben nog nooit in Zuid-Afrika geweest, dit wordt de eerste keer. We hebben wel in Kenia in verschillende parken gekampeerd.

Wat ik nog steeds niet snap, wat is het verschil tussen voor je eigen tentje langs het hek zitten met op je eigen stoepje voor je bungalow zitten? Hebben de bungalows een veel mooier uitzicht? En zie je daar wel wat als het donker is?

Ik heb inderdaad al meer gelezen dat dit twee hele mooie kampen zijn, dus misschien gaan we er toch wel een nachtje slapen. Het blijft lastig een keus te maken, misschien moeten we gewoon 3 weken naar Kruger, maar we willen de Drakensbergen, Hluluwe/Umfolozi, Sodwana Bay, Ithala en Swaziland ook graag zien. Gelukkig hebben we nog even om een keus te maken.

• iris

Hoi Bo,

Ik sluit me bij Corné's advies aan en zou als ik jou was niet het hele park in 6 dagen doorkruisen. Ik heb zelf geen ervaring met kamperen in Kruger, maar vind het zelf prettiger om minstens 2 nachten op hetzelfde camp te verblijven. Bij ieder restcamp zijn ook voldoende wildroutes te rijden.

Ook de campsites moet je vooraf reserveren; het aanbod kan nu nog behoorlijk zijn, maar dat blijft niet zo. Houd er rekening mee dat het 's nachts koud kan zijn in augustus.

Groetjes Iris

• Jaap

Hoi Corne,

mag je als ik het goed begrijp je eigen tentje meenemen het kruger park in? Mag je dan ook op elk willekeurig plekje camperen!?? En zo ja, is dat wel veilig? Of mag dat dan alleen in campings? Wat zijn een beetje de kosten van die evt. campings? thnx!

• Corné.

Hoi Bo,

Vanuit Olifants heb je vaak toch wel een leuk uitzicht, maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat wanneer je niet met eigen tent terrecht kunt, een bungalowtje toch wel erg leuk is in die kampen.

Kijk eens op www.sanparks.org en je zult hier precies kunnen terug vinden welke kampen kampeer faciliteiten hebben.

Succes ermee.

Groetjes Balule,

Corné.

www.amukela.com

• Corné.

Hoi Jaap,

Op die plaatsen waar je kunt kamperen kan je dus idd met eigen tent terrecht. Niet op elk willekeurig plekje denk ik :? , maar op het daarvoor bestemde kampeer gebied.

Waarom zou het niet veilig zijn? Zie ook www.sanparks.org voor al je vragen over kosten etc.

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

• Ruud

Hallo Bo,

Ik sluit mij ook aan bij de vorige schrijvers wat betreft het van noord naar zuid doorkruisen van het park. Als je dat wilt doen , wat zeker de moeite waard is want de omgeving van Punda Maria is zeker aan te raden, maar dan zou ik er toch wat langer de tijd voor nemen. Anders zou ik toch in de zuidelijke helft blijven. Als je inderdaad wilt kamperen zou gaat Olifants niet lukken. Overigens zijn er maar een aantal bungalows met een fraai uitzicht, het merendeel heeft dat niet maar je kunt op de site van sanparks ook de plattegronden zien van ieder kamp. Kleinschalig is zeker Balule. Dat ligt beneden langs de rivier bij Olifants. Klein er erg rustig. Houdt er wel rekening mee dat daar ook geen electriciteit is. En je bent verder op jezelf aangewezen dus geen winkeltje of restautant oid. Ik zou er zelf voor kiezen om in ieder geval 2 dagen op ieder kamp te blijven. Op die manier kun je ook nog van de omgeving zien zonder iedere keer te gaan ‘verhuizen’. Lower Sabie is erg in trek en moet je zeker vooraf boeken. Anders gaat dat vermoedelijk niet lukken. En zoals Iris al zei, wat nu nog beschikbaar is kan morgen wel weg zijn. Augustus en september zijn toch maanden dat je zeker niet de enige bent die naar Kruger gaat. Je mag (uiteraard) niet overal zomaar in het park kamperen. Je moet gebruik maken van een van de kampen in het park. Verkijk je overigens niet op de ‘uitzichten ’ vanaf de kampen. Ik neem aan dat je overdag zelf op ‘safari’ gaat en dus niet al te lang op je kampo blijft. Je moet rond 18.00 uur terug zijn op de plaats waar je gaat overnachten en nog geen half uur later is het (echt!) donker… Uitzicht is leuk maar onderweg kom je veel meer mooie plekken tegen in het park waar je prima van kunt genieten.

succes met je plannen!

Ruud

www.afrikafotosafari.nl