vraagje aan de echte kenners

• Jaap

Hallo,

Ik ben van plan om samen met 3 andere volwassenen een rondreis van 3-4 weken te gaan maken door Zuid-Afrika. We hebben familie in Kaapstad zitten, dus het plan is om sowieso naar Kaapstad te gaan. Nu maakt het ons niet uit om daar te beginnen of te eindigen, maar de vraag is eigenlijk, wat zou voor ons een goeie route zijn?

We willen een auto huren en het liefst zo goedkoop mogelijk gaan rondreizen (ons budget is niet zo groot). Waar valt veel te zien? Wat zijn een beetje de highlights? Moeten we ons meer concentreren op het gebied rond Kaapstad. Dus dat we daar beginnen en uiteindelijk ook weer eindigen. Of is het wellicht een idee om via J-burg/ Pretoria naar Kaapstad te reizen? Klopt het dat het gevaarlijk is in J-burg, of valt dat wel mee met de criminaliteit? Is het Kruger-park echt een MUST of zijn er nog andere (of betere) alternatieven, wellicht in de buurt van Kaapstad? En als laatste vraag, hoe moet ik me het Krugerpark voorstellen, kan je gewoon met je eigen auto daar rondrijden en dieren spotten??

Uiteraard heb ik al aardig wat informatie proberen te vergaren, maar er is zoveel te lezen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wellicht dat de echte kenners mij verder op weg willen helpen, wij zijn overal voor in en zeer avontuurlijk ingesteld. Alvast reuze bedankt!!!

• SAgirl

Jaap, Ik zou gewoon de “tuinroete” en Kaap provinsie bezoeken - vooral als budget en tijd een factor zijn. Er is echt heel veel te zien en te doen.

Johannesburg is gevaarlijk maar hetzelfde geld voor Kaapstad en alle ander grote steden.

Krugerpark is ver reizen en naar mijn mening echt duur vooral met een kleine budget.

Welke tijd van het jaar zijn jullie van plan naar ZA te reizen?

• Jaap

Hoi SAgirl,

Dat is inderdaad een goed idee, dank je wel voor je reactie! maar goed, we hebben 3-4 weken, en volgens mij ben je in een weekje wel klaar, met die tuinroute, niet?! Overigens wel zeer indrukwekkende foto's al gezien hoor, erg mooi!! We gaan in februari/maart…

• Corné.

Hoi Jaap,

De meeste vluchten eindigen in Jo'burg dus is het wellicht handig om vanuit hier Kruger-Kaap te doen.

Je zou kunnen overwegen om vanaf Durban een binnenlandse vlucht te nemen naar Port Elizabeth. (Met www.kulula.com erg goedkoop).

Het Kruger is het grootste park in Zuid(elijk)-Afrika met zowel verharde als onverharde wegen. Je kunt er uren rondrijden en maar een paar andere auto's tegen komen. Naast het Kruger heb je Hluwehluwe-Imfolozi wat ook een erg groot en mooi park is.

Je kunt dus idd met eigen auto rondrijden en het wild gaan bekijken. De restcamps in Kruger zijn rustiek en ‘s-avonds hoor je vaak het geluid van bijv. leeuwen/hyena’s etc.

Omdat het Kruger park met de omliggende reservaten, en de gedeeltes in Mozambique en Zimbabwe bijna het formaar Benelux heeft, is dit in mijn ogen een must om te zien.

Higlights (weliswaar persoonlijk):

Soweto (township tour)

Blyde River Canyon

Kruger Park

Swaziland

St. Lucia

Hluwehluwe-Imfolozi

Addo Elephant Park

Gardenroute

Kaapstad

Veel plezier met het samenstellen van je reis, de voorpret is vaak de halve pret :)

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com

• Corné.

Heej SA girl,

keurig Nederlands :)

Corné.

www.amukela.com

• Ruud

Uiteraard is Kruger een must. Anders is het ongeveer hetzelfde als naar Parijs gaan en niet de Eiffeltoren zien… Hoort er echt bij en het Krugerpark hoeft zeker niet duur te zijn.!!

Ruud

www.afrikafotosafari.nl

• joke

Tuinroute in een weekje, ja dat kan, maar ga eens van de weg af

Wanneer je niet Jburg Kruger doet maar wel geinteresseerd bent in mooie gebieden, natuur ed. Karoo, zo eindeloos mooi als je de tijd neemt om de schoonheid te willen zien. Cambedoo bij Graaff Reinet, Mountain Zebra Park bij Cradock in de buurt richting Addo. Wat van een boomhut in Knysna ‘oerbos’ Wilderness en in de buurt van Swellendam Bontebok Park

Cederbergen, west kust ach, je kan je rondom Kaapstad richting Oost en Noord Kaap, dicht bij en veraf genoeg van de familie prima vermaken

• nathan

Ik zou er de eerste keer voor kiezen om toch wel aardig wat te bekijken.

Wij willen nu wel weer terug en dan kun je evt nog bepaalde plaatsen langer aandoen.

Ik denk dat een goede optie voor 3-4 weken inderdaad is starten in Johannesburg en vervolgens Kruger panormaroute richting st lucia (evt swaziland) vervolgens bv zoalsd corné schreef een vlucht van durban tot port elisabeth. vervolgens addo en de route naar kaapstad.

Ik denk dat dat te doen is in 3 of liever 4 weken.

Inderdaad kun je accomodatie etc geheel afstemmen op je budget. En misschien eens goed kijken voor een goede aanbieding voor de vliegreis want dat kan dus best wat schelen.

Succes met de voorbereidingen.

En inderdaad: voorbereidingen treffen is erg leuk… en er is veel te vinden op het internet!

grt nathan

• Ellen

Hallo,

Wat voor route je neemt in Zuid Afrika is ook afhankelijk van wat je wilt zien.

In oktober zijn we in 24 dgn van Johannesburg naar Kaapstad gereden.

rustig tempo en bijna overal 2 nachten geslapen.

Voor het spotten van wild vonden wij het Krugerpark en Hluhluwe het mooist.

Veel verschillende dieren gezien van groot tot klein.

Voor mooie uitzichten op zee, meer westerse cultuur vonden wij de omgeving van Kaapstad beter. Het is maar wat je wilt doen en zien.

Ik ga in ieder geval in Oktober weer terug reis is al geboekt, en kijk er weer met plezier naar uit.Ga deze keer samen met mijn vader een rondje Drakensbergen , Durban , st Lucia, Swaziland , Krugerpark, Johannesburg doen.

Succes met het uitzoeken van je route

• Jaap

Bedankt allemaal!! Jullie hebben me al aardig op weg geholpen!!