Rijbewijs en autoverzekering

• Marlijn

Hallo,

Ik heb onlangs een auto gekocht in Zuid-Afrika. Vooraf heb ik mij laten inlichten door de verzekering en dat ik geen internationaal en geen Zuid-Afrikaans rijbewijs had, bleek geen probleem.

Inmiddels blijkt dit toch een probleem te zijn en zit ik opgescheept met een onverzekerde auto, waar ik, helemaal in dit seizoen, bijna niet in durf te rijden.

Heeft iemand ervaring met het omzetten van een Nederlands rijbewijs naar een Zuid-Afrikaans? Of met het verkrijgen van een internationale terwijl je zelf in het buitland zit?

Groetjes,

Marlijn

• joke

Hoi Marlijn,

Merkwaardig er rijden hier heel veel mensen rond met een verzekering en met een niet zuid afrikaans rijbewijs. Je rijbewijs omzetten naar een zuid afrikaans kan als je in ieder geval een permanent residence hebt.

Andere oplossing is een zuid afrikaans rijbewijs / examen / license gaan halen. Zijn lange wachttijden maar weet niet waar je zit, daar is het misschien korter.

Anders informeren bij andere verzekeringen. Er zijn verzekeringen die je wel willen verzekeren maar dan moeten ze een verklaring van je Nederlandse verzekering hebben over je schadegedrag; soort van verklaring van goed gedrag door de verzekering over jou.

Of….er moeten ineens heel andere regels ingegaan zijn dat je als verzekeringsmaatschappij geen niet Zuid Afrikaanse rijbewijshouders meer mag verzekeren. Lijkt me een rare regel want er zijn niet veel mensen zo wie zo verzekerd hier.

Sterkte!

• Annemieke

Hoi Marlijn,

Wij liepen tegen hetzelfde probleem aan. Van te voren gevraagd omtrent het verzekering van de auto en als punt bij paaltje komt, kan je je opeens NIET verzekeren, omdat je GEEN ZA rijbewijs hebt.

Deze regels is niet wettelijk, maar de verzekeringsmaatschappijen hun eigen regeltjes. Belachelijk maar je doet er niets aan.

Wij hebben onze auto;s nu verzekerd. bij AON, die hier in ZA zit. Die accepteren je wel met een NL rijbewijs.

Ook ik heb zeker 10 dagen niet met mijn auto kunnen rijden omdat eze niet verzekerd was. Heel fustrerend was dat!

Sus6 Marlijn.

groeten uit een bewolkt maar warm Kyalami

Annemieke

• Theo

Een goede vriend van ons, Henk, gaat 2 keer per jaar voor 3 mnd naar Z-A. Soms koopt hij in Z-A dan een auto, verzekert hem en verkoopt hem weer bij vertrek. Dat is voor hem soms goedkoper dan 3 mnd huren. Hoe hij dat doet en bij wie hij verzekert, kun je hem zelf vragen. Hij is op dit moment tot 14 jan in Z-A en is te bereiken op zijn mail henkzaf@hotmail.com Noem mijn naam, zodat hij weet hoe je hier aan komt. Succes.

• Corné

Vreemd, heb jaren met een nederlands rijbewijs rondgereden en dat was nooit een probleem. Niet bij de politie, niet als ik een boete kreeg, en niet toen ik van mijn verzekering terugclaimde. Je begrijpt dat het afsluiten van een verzekering geen probleem was met mijn zuid-afrikaanse rijbewijs.

Volgens mij moet je gewoon met een nederlands rijbewijs, wellicht aangevuld met het ANWB vertaaldocumentje (beter bekend als int. rijbewijs) een verzekering kunnen sluiten?

Je kunt ook je rijbewijs laten omzetten, maar dan ben je je nederlandse rijbewijs kwijt. Informeer anders eens bij het Traffic Licence Department van je (tijdelijke) woonplaats in Zuid-Afrika?

Succes ermee.

Corné.

www.amukela.com

• Pim

Ik heb ook geen problemen gehad met het verzekeren van onze wagen. Er is zelfs niet eens om een rijbewijs gevraagd.

Kan je bij de AA geen internationaal rijbewijs regelen met je Nederlandse rijbewijs? Of probeer het eens bij een andere maatschappij.

Een auto verzekering is trouwens niet verplicht in SA.

Pim

• Annemieke

Het rondrijden met een NL rijbewijs is zeker geen probleem, ook niet als de politie je aanhoud.

Maar de autoverzekeringen hebben hun eigen regels en de meeste accepteren alleen een ZA rijbewijs!!! (of een internationale, maar die is maar 1 jaar geldig!! )

Ik heb met heel veel autoverzekeringen contact gehad en alleen AON was bereid onze auto's te verzekeren.

Ook is een autoverzekering makkelijker te krijgen als je ook de huis meeverzekerd bij diezelfde maatschappij.

Ook heb ik bij het Hoofd van de licence departmen in Midrand kontact gehad en die zei met dat het rondrijden en verzekeren met een NL rijbewijs helemaal geen probleem moet zijn, omdat ze

En zeker je bent niet verplicht hier om je auto te verzekeren, maar met de rijstijl hier is dit toch wel aan te raden. Ook met de vele gaten en de rommel op de weg, waardoor je sneller een gat in de band kan krijgen, of dat je voorruit kapot gaat, is (ondervonden wij inmiddels) vele maken groter dan in NL.

Corne en Pim bij welke maatschappij hebben jullie je auto verzekerd??

groeten uit een bewolkt Kyalami

Annemieke

• Marlijn

Bedankt voor jullie reacties…

Zal AON meteen bellen maandag om te kijken of het daar allemaal lukt, hoop dat het niet te prijzig is. Is dat gewoon Aon.com/southafrica? Want als ik het goed begrijp is dat alleen voor bedrijven, klopt dat of zie ik het verkeerd?

Ik woon in de stad (Durban), dus met de gaten in de weg valt het allemaal wel mee. Maak me meer druk om de hijackings in de buurt en wil me dus wel graag verzekeren.

Iemand nog andere adviezen? (ik heb dus geen internationaal rijbewijs (verlopen en weggegooid) en mijn Nederlandse opgeven vind ik ook weer zoiets…

Groet,

Marlijn

• toon

Hoi Marlijn.

Ik weet niet of het misschien mogelijk is dat je een copie van je rijbewijs opstuur naar fam of kennissen in Nederland met een pasfoto dat zij naar de ANWB gaan voor een internationaal rijbewijs te halen proberen kost niets he Sucses en de beste wensen voor hetnieuwe jaar .

Groeten Toon

• Annemieke

Hallo Marlijn,

Met de zomervakantie hier, zullen ze wel dicht zijn, denk ik, maar probeer maar.

tel.: 011- 944 7273 fax: 011-9448045,

Nee ze verzekeren ook particulieren geen probllem. De autoverzekering hangt af van de waarde van je auto.

www.aon.com

sus6

Annemieke