Met baby naar Malariagebied?

• Wim M

Beste Harm,

Wat haal je allemaal aan met een baby van 5 maanden. De kleine doe je er zeker geen plezier mee. Zet het plan een paar jaar in de ijskast en ga als de kleine een jaar of 4-5 is. Zelf ben ik een keer zo stom geweest met een kleine van 1,5 jaar te gaan. Daarna lekker naar Terschelling en Drenthe. (ha, ha wel ff wat anders)

Volg je verstand,

Wim

• Yvonne

Beste Harm,

Aankomende maart gaan wij ook met ons dochtertje van nog geen 2 jaar naar Zuid Afrika. Bij de GGD gaven ze aan dat het Krugerpark en Swaziland malariagebied is. Volgens de GGD kan je wel naar de priveparken net buiten het Krugerpark. Denk niet dat een mug echt zal stoppen als hij buiten het Krugerpark komt maar toch hou ik me maar aan dit advies. Wij gaan dus heerlijk een paar dagen naar Hoedspruit en nemen alle voorzorgsmaatregelen behalve pillen slikken. Kijk inderdaad eens op de site van Corne. Hier staat ongeveer dezelfde kaart als wat de GGD hanteert.

Toen onze dochter 9 maanden was zijn we naar Thailand geweest en het was geweldig! ! Dus alleen naar Drenthe of Texel is echt niet nodig. Maar zo heeft iedereen zijn eigen ervaring natuurlijk.

• Corné

De mug laat zich idd niet tegenhouden door grenzen, maar diezelfde mug kan malaria alleen verspreiden wanneer hij andere mensen die besmet zijn gestoken heeft. Er moeten dus besmette mensen zijn, en in het algemeen zijn er meer mensen in de grotere campsites in Kruger dan in de prive-reservaten.

Dan speelt ook nog een rol hoeveel water, met name brak water er is. Zo is Hazyview, op het terrasje bij Perry's bridge dus malaria-gebied!

Onze baby en Niels slapen onder een klamboe, en wij hebben geluk dat hier weinig muskieten zijn.

Fijne vakantie!

Groetjes uit de bush,

Corné.

www.amukela.com