Rampgebied in Zuid-Afrika door cholera

• Remco

Rampgebied in Zuid-Afrika door cholera

Uitgegeven: 11 december 2008 09:17

Laatst gewijzigd: 11 december 2008 10:59

MUSINA - Zuid-Afrika heeft een gebied aan de grens met Zimbabwe donderdag tot rampgebied uitgeroepen als gevolg van de uitbraak van cholera in het buurland.

De provinciale autoriteiten in Limpopo hebben het grensdistrict Vhembe tot rampgebied verklaard, aldus regeringswoordvoerder Mogale Nchabeleng.

In Zimbabwe zijn volgens schattingen van de Verenigde Naties al 775 mensen aan cholera bezweken. In Zuid-Afrika zijn tot dusverre 672 gevallen geconstateerd. Acht van deze patiënten zijn overleden, onder wie twee met de Zuid-Afrikaanse nationaliteit.

Mugabe

De uitbraak van cholera is slechts het laatste drama in het al vele jaren door wanbeleid geplaagde Zimbabwe.

De autoritaire president Robert Mugabe (84) wil niet wijken ondanks grote binnen- en buitenlandse druk om op te stappen. Hij regeert het voormalige (Noord-)Rhodesië sinds 1980.

Geen epidemie

“Er is in Zimbabwe helemaal geen sprake van een cholera-epidemie. Een uitbraak van deze dodelijke ziekte is door artsen in de kiem gesmoord.” Dit zei de Zimbabwaanse president Robert Mugabe donderdag.

Hij weerspreekt daarmee berichten van onder meer de Verenigde Naties en van de autoriteiten in het buurland Zuid-Afrika.

• Aryan

Hm, cholera. Laten we 's kijken…

Bovenstaand plaatje komt van globalsecurity.org en staat geclassificeerd als WMD ( massa vernietiging wapen )

( http://www.globalsecurity.org/wmd/intro/bio_cholera-pics.htm )

Leuk weetje:

South Africa's biological weapons program, Project Coast (1981-1994), under the direction of Colonel Wouter Basson, developed cholera as a possible biological agent. It was reported that during South Africa's civil war, cholera, anthrax and other bacteria were released into water in rebel-held areas.

Bron: http://www.globalsecurity.org/wmd/intro/bio_cholera.htm ( onderaan )

Hebben de boeren het toch nog weer gedaan, da's apart(heid) he.

Ben wel nu wel meer geintereseerd hoe dit nu werkelijk de wereld is gekomen, hm ? Misschien heeft Mugabe wel gelijk als hij zegt dat de Britten dit gebruiken om z'n land over te nemen. Bahaha, en niemand zou 'm geloven !

• Remco

Cholerabesmetting wordt doorgaans veroorzaakt door verontreinigd water, en dat is dus hier ook het geval. Sorry van je samenzweringstheorie.

• Tienet

BRRRRRRRR, eng ding!

• aryan

Hoi Remco,

Ook ik neem aan dat dit een van de resultaten van de opeenhoping van problemen in zuiderlijk afrika is. Het punt wat ik wil maken is dat een party die wellicht interesse heeft in het nog meer instabiel maken van dit land dit proces in theorie een handje zou kunnen helpen en er ongemerkt mee weg zou kunnen komen.

Gebaseerd op het feit dat zoiets is als weaponized cholera.

Maar goed, ik denk dat het goed zou zijn als niemand zich bemoeit met Zim en SA voor die zaak zodat duidelijk naar voren komt wat duidelijk naar voren moet komen. Eigenlijk ben ik een beetje voorzichtig en wil zeker maken dat er juist geen inmenging van buitenaf zoals ik die beschreven heb want dat zou de oorzaken van deze situatie niet oplossen en het verhaal alleen maar langdradiger maken.

Ik zoek het breekpunt en het liefst zo snel mogelijk. Niet bemoeien maakt dat dit breekpunt sneller behaalt word.

Ter Info,

Aryan

• Remco

Zoiets? ;-)

• SAgirl

Mugabe het lankal sy kop verloor! Dis tyd dat die man padvat en verdwyn. Dis duidelik dat hy nie realisties kan dink of reageer nie - die jammerte is dat daar soveel Afrika leiers is, wat dieselfde probleem het. Ai tog! Wat word tog van die kontinent?

• Maria

kun je daar Zuma en Mbeki niet bij plaatsen, eveneens het gedachtegoed aanhangend: wij wassen onze voeten schoon :)

• Corné

Zojuist hoorde ik op de radio dat de opmerking van Mugabe gisteren ‘er is geen cholera’ als sarcastisch bedoelt was….:(

Het is een groot drama daar, en Mugabe is het voorbeeld hoe het *niet* moet in Afrika.

Fijn weekeinde iedereen!

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• aryan

Wel, daar komt ie !

http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5g-u0MK3td1fY8HG987WXd0CxI5UQ

Zimbabwe accuses Britain of cholera ‘genocide’

———-