recept voor biltong?

• Richard

Hallo forum

We hebben een biltongmaker besteld en hem 2 weken geleden gekregen.

We wilden natuurlijk niet lang wachten en hebben er meteen een paar kilo vlees in opgehangen, nadat we het vlees bereid hadden met azijn en nog een aantal dingen zoals het vermeldt stond op het meegeleverde recept.

We waren na 5 dagen toch wel een beetje teleurgesteld in het resultaat.

Het vlees smaakte erg naar azijn.

Heeft iemand van jullie een lekker recept voor biltong en nog ideen wat we nog meer met de biltongmaker kunnen maken.

Mijn dank alvast ;-))

• Mickey

Hoi Richard,

Ik weet natuurlijk niet wat je met de azijn hebt gedaan, maar ik heb de azijn in een kleine plantenspuit, spuit het vlees ermee in en dan de kruiden en dan nog een keertje sprayen. Dan een nachtje in de koelkast, dan het vlees goed droogdeppen en dan pas ophangen. Ik heb nooit een azijnsmaak eraan..

Succes, Mickey

• Wim M

Zet die biltongmaker lekker aan de kant en hang het vlees gewoon op in de wind van een ventilator. Zelf spoel ik het vlees af in kokend water met een flinke scheut azijn. Dan er niet meer aankomen met je vingers en een dag of zeven laten drogen. Platte bil gebruiken en de vetjes er niet afsnijden. Ieder recept is goed, maar je moet eerst het droogproces in de vingers krijgen voor je aan de smaak gaat sleutelen. Ik laat het 48 uur in de pekel liggen. Korter kan ook, maar het komt zo beter uit met m`n werk.

Succes,

Wim

• Richard

Goed idee Mickey, dat met die plantenspuit.

Welk recept heb jij en welk vlees gebruik je?

Heb jy kant en klare kruiden of stel je het zelf samen.

Ik heb geen idee waar in Nederland ik aan biltong kruiden kan komen, de Spense in Amersfoort heeft ze in ieder geval niet.

Heb jy ook al Droe wors gemaak?

• Wim M

Richard, Biltongkruiden bestaan ook niet. Die jongens van de VOC zaten in de kruidenhandel. Die hadden alles en konden het zo uit de ton scheppen.

Voor 30 kilo:

60 gram Bruine Suiker

24 gram Foeli

45 gram Koriander

24 gram Nootmuskaat

117 gram Peper (zwart)

30 gram Soda (Maagzout)

900 gram Zout

————————————————-

25 ml per kilo Wijnazijn

—————————————————————-

Het zout is belangrijk, de peper mag ook meer. (Dat was vroeger peperduur)

Laat eens horen hoe het smaakt. Iedere toko heeft deze kruiden de apotheek het maagzout.

Wim

• Wim M

De natte stukken ver uiteen hangen, zodat het niet smet.

• Richard

Hoi Wim

Ik zal het je zeker laten weten, wil er voor kerst nog even weer een vrachtje vlees ingooien haha

Ciao

Richard

• Mickey

Hoi Richard

Ik koop mijn kruiden in Bloemfontein via een vriend van me, die slager is. En dan neem ik een paar kilo mee naar Nederland. Ik gebruik wisselende stukken rundvlees, meest biefstuk. Omdat de kruiden compleet zijn doe ik niets anders dan de plantenspuit azijn en die kruiden. Ik weet niet of de kant en klare kruiden in SA te bestellen en op te sturen zijn, maar via internet zijn er ook wel recepten voor eigen mengsels te vinden.

Droe wors heb ik nog niet gemaakt want dat vind ik wel een boel gedoe met zo'n darm. Die kopen we dus lekker kan en klaar bij Dave van Bushmanbiltong of “mijn” slager in Rijswijk.

Groetjes, Mickey

• Bartelo

probeer eens balsamico azijn. Ik heb gehoord dat dat ook erg lekker moet zijn :-)

gegroet,

Bartelo

• Richard

Heel goed Bartelo, dat ik daar zelf niet aan gedacht heb.

En dan moet ik het zeker met Kerst aan mn schoonmoeder geven?