zimbabwe

• paul

Ik vernam net het nieuws dat voor de tweede dag soldaten aan het muiten zijn geslagen in Harare. Winkels worden beroofd, alsook straatventers etcetera.

Reden is dat zij geen geld kunnen krijgen bij de bank ivm geld tekort.

Ik ben niet zo voor staatsgrepen,maar zou het kunnen dat Mugabe wordt afgezet?

Ben benieuwd naar de ontwikkelingen. Zit ZA er misschien achter?

Zuma had een keer al door laten schemeren dat er ingegrepen moest worden.

Ondertussen is er nu een water tekort in Harare. Mensen wordt aangeraden om geen handen te schudden ivm cholera epidimie.

• Corné

Gisteren was er een hele dag geen water in Harare. Uitbreken van cholera en tb zijn de eerste voortekenen, hoe lang gaat het daar nog door op deze manier?

Idd. ANC had het al over ingrijpen, om Keniaanse en Congoloze praktijken te voorkomen.

We shall see.

Corné.

www.amukela.com

• Annemieke

Men heeft het water gewoon afgesloten als maatregel tegen de cholera.

Er waren relletjes maar zijn de kop ingedrukt.

Ook hier in de provincie Limpopi zijn al mensen gestorven aan de cholera. In de rivier Limpopo is na een test cholera geconstateerd.

Triest en niemand grijpt in!!

In Zim of de mensen gaan dood van de honger/dorst of cholera.

groeten uit een heet Kyalami

ANnemieke

• aryan

Wel, zodra de cholera het land binnensijpelt dan kun je de discussie of het gebeuren in Zim SA beinvloed wel staken, lijkt me. toch ?

• Ron B.

Mugabe en zijn gehele top zijn een typische opdracht voor James Bond, with a licence to ….

De beste en waarschijnlijk enige oplossing voor Zimbabwe.

Politiek misschien geheel incorrect en even kort door de bocht, maar:

Vervolgens Zimbabwe als eerste afrikaanse land weer snel onder Engels of zo je wilt Europees bestuur brengen. En voor het overgrote deel van Afrika geldt; op grote schaal condooms rondstrooien en een geboortecontrole programma instellen. Daarmee wordt de verspreiding van AIDS ingeperkt en wordt de voedselschaarste op termijn misschien zelfs overzichtelijk en beheersbaar.

• Erik

Ron B. schreef:

>

> Mugabe en zijn gehele top zijn een typische opdracht voor

> James Bond, with a licence to ….

>

> De beste en waarschijnlijk enige oplossing voor Zimbabwe.

>

> Politiek misschien geheel incorrect en even kort door de

> bocht, maar:

> Vervolgens Zimbabwe als eerste afrikaanse land weer snel

> onder Engels of zo je wilt Europees bestuur brengen. En voor

> het overgrote deel van Afrika geldt; op grote schaal condooms

> rondstrooien en een geboortecontrole programma instellen.

> Daarmee wordt de verspreiding van AIDS ingeperkt en wordt de

> voedselschaarste op termijn misschien zelfs overzichtelijk en

> beheersbaar.

Wel erg kort door de bocht….

• Corné

Zimbabwe als eerste afrikaanse land weer snel onder Engels of zo je wilt Europees bestuur brengen.

Waarom niet Chinees bestuur?

En voor het overgrote deel van Arika geldt; op grote schaal condooms rondstrooien

Alleen rondstrooien, ja dat zal wel helpen :(

Inderdaad, zeer kort door de bocht.

Corné.

www.amukela.com

• paul

Gerucht gaat ( En ja wat is Afrika zonder geruchten):

Rellen in Harare waren in opdracht van Mugabe.

Mugabe maakt zich nu op voor een staatsgreep. Daarom laat hij de cholera epidemie en de economische meltdown nog doorsudderen. ( Hij moet immers aantonen waarom hij de noodtoestand afkondigt) MDC wordt verboden verklaard en leiders en aanhangers gevangen gezet en vermoord.

Alle blanke boeren worden onteigend nu. Blanken worden onder druk gezet om Zim te verlaten.

Een en ander gebeurt binnen 1 week.

Maar ja Tvangirai is volgens mij ook niet gek en moet het “spelletje” toch doorzien?

• Ron B.

De opmerking van Erik en Corné dat het kort door de bocht is, is een echo van hetgeen ik zelf ook al had aangegeven. Jullie commentaar is ook wel erg makkelijk en jammer genoeg weing opbouwend. Ik zou graag een reactie lezen, die ingaat op het probleem en de oplossing, misschien zelfs een alternatieve oplossing. Als ZA aangeeft dat er nu eindelijk eens ingegrepen moet worden, lees ik een positief commentaar op de veranderende opstelling van Zuid-Afrika. Maar vervolgens wordt het weer stil, gebeurt er ogenschijnlijk niets, onderwijl sterven mensen onnodig onder erbarmelijke omstandigheden. Het letterlijk “opruimen en wegvagen” van de corrupte kliek in Zimbabwe geeft ruimte voor een nieuwe toekomst. Je doodt geen olifant door met watjes te gooien. Kort door de bocht, maar het ruimt wel op.

Chinees bestuur in Zimbabwe lijkt me geen oplossing, kijk alleen al naar de mensenrechten situatie in China. Zimbabwe onder Engels bestuur, Europees bestuur of onder bestuur van de Verenigde Naties om mijn part, als er maar iets gebeurd. Als er maar goed bestuur gaat plaatsvinden die problemen voor de korte en lange termijn gaat oplossen.

Het alleen sturen van medicijnen gaat de verspreiding van aids niet tegen. Condomen en voorlichting is voor grote groepen niet acceptabel vanuit hun geloofsovertuiging en roept inderdaad weerstand op. Maar, is het wel acceptabel dat er al miljoenen AIDS-wezen zijn? Is het wel acceptabel dat een hele generatie dreigt weg te vallen en daarmee een al zwakke economie nog verder verzwakt. Een zelfstandig Afrika raakt steeds verder weg. Er is inmiddels wel autonoom bestuur in de meeste landen, maar het brengt de landen in Afrika over het algemeen nog weing goeds. Naast hetgeen al gedaan wordt, moet denk ik veel steviger ingegerepen worden om wel kansen te bieden aan komende generaties. Dat betekent ook (met minder mensen) het afwenden van overbenutting van de voedselbronnen in Afrika, het opnieuw scheppen van ruimte voor flora en fauna om een natuurlijk evenwicht te laten herstellen.

En, inderdaad, in andere delen van de wereld is ook overbevolking, maar in die delen van de wereld kunnen mensen zichzelf nog redelijk redden en is de nood minder hoog dan in Afrika. Rhodesia (het huidige Zimbabwe) was vroeger een voedsel exporterend land. Rhodesia is niet meer, het is nu een “vrij” Zimbabwe, hoera!!; dictatuur, voedsel te korten, financieel en economisch bankroet, enzovoort. En de wereld staat erbij en kijkt erna. Nou ja, soms wordt geroepen dat het zo niet verder kan…. Tja, biedt dat nu een oplossing………….?

• Ron B.

Kijk, dat bedoel ik, stevig ingrijpen door definitief af te handelen met de kliek in Zimbabwe is echt nodig nu.