De opmerking van Erik en Corné dat het kort door de bocht is, is een echo van hetgeen ik zelf ook al had aangegeven. Jullie commentaar is ook wel erg makkelijk en jammer genoeg weing opbouwend. Ik zou graag een reactie lezen, die ingaat op het probleem en de oplossing, misschien zelfs een alternatieve oplossing. Als ZA aangeeft dat er nu eindelijk eens ingegrepen moet worden, lees ik een positief commentaar op de veranderende opstelling van Zuid-Afrika. Maar vervolgens wordt het weer stil, gebeurt er ogenschijnlijk niets, onderwijl sterven mensen onnodig onder erbarmelijke omstandigheden. Het letterlijk “opruimen en wegvagen” van de corrupte kliek in Zimbabwe geeft ruimte voor een nieuwe toekomst. Je doodt geen olifant door met watjes te gooien. Kort door de bocht, maar het ruimt wel op.
Chinees bestuur in Zimbabwe lijkt me geen oplossing, kijk alleen al naar de mensenrechten situatie in China. Zimbabwe onder Engels bestuur, Europees bestuur of onder bestuur van de Verenigde Naties om mijn part, als er maar iets gebeurd. Als er maar goed bestuur gaat plaatsvinden die problemen voor de korte en lange termijn gaat oplossen.
Het alleen sturen van medicijnen gaat de verspreiding van aids niet tegen. Condomen en voorlichting is voor grote groepen niet acceptabel vanuit hun geloofsovertuiging en roept inderdaad weerstand op. Maar, is het wel acceptabel dat er al miljoenen AIDS-wezen zijn? Is het wel acceptabel dat een hele generatie dreigt weg te vallen en daarmee een al zwakke economie nog verder verzwakt. Een zelfstandig Afrika raakt steeds verder weg. Er is inmiddels wel autonoom bestuur in de meeste landen, maar het brengt de landen in Afrika over het algemeen nog weing goeds. Naast hetgeen al gedaan wordt, moet denk ik veel steviger ingegerepen worden om wel kansen te bieden aan komende generaties. Dat betekent ook (met minder mensen) het afwenden van overbenutting van de voedselbronnen in Afrika, het opnieuw scheppen van ruimte voor flora en fauna om een natuurlijk evenwicht te laten herstellen.
En, inderdaad, in andere delen van de wereld is ook overbevolking, maar in die delen van de wereld kunnen mensen zichzelf nog redelijk redden en is de nood minder hoog dan in Afrika. Rhodesia (het huidige Zimbabwe) was vroeger een voedsel exporterend land. Rhodesia is niet meer, het is nu een “vrij” Zimbabwe, hoera!!; dictatuur, voedsel te korten, financieel en economisch bankroet, enzovoort. En de wereld staat erbij en kijkt erna. Nou ja, soms wordt geroepen dat het zo niet verder kan…. Tja, biedt dat nu een oplossing………….?