Wanneer vertrekken...

• Koen

Beste,

Komende januari (20 jan t/m 15 febr.) vertrek ik met mijn vriendin voor een aantal weken naar ZA (en Mozambique). Wij willen een auto huren en rondtrekken. Iets wat wij iig willen gaan doen is een paar dagen genieten op het strand en duiken. Nou heb ik begrepen dat je beter kan duiken in Mozambique vandaar dat we daar ook naar toe willen. We zijn nog aan het kijken hoe we de route precies zullen plannen.

Nou zijn we echter bang het duiken en het genieten op het strand zal tegenvallen aangezien we 1) in het regenseizoen zitten en 2) we reizen tijdens de ZA vakantie periode. Nou twijfelen we of we misschien niet beter een paar weken later of eerder moeten vertrekken.

Kan iemand ons raad geven?

Tips mbt duikplekken zijn ook van harte welkom.

Alvast bedankt.

mvg

Koen

• marion

Het vakantie seizoen valt in december januari. Die tijd waneer jij wilt reizen is niet druk meer, de scholen zijn dan alweer begonen voor het overgrote deel. Wij hebben dit jaar in dezelfde periode door Namibie en Zuid afrika en geen hinder ondervonden van lokale vakantiegangers. Het is een prachtige periode om te reizen. Ik heb me laten vertellen dat je op Cape Vidal bij st Lucia ook goed kan duiken. Zelf geen duikervaring maar Cape Videl is wel erg mooi, ben er geweest, heerlijk schoon warm helder water.

Geniet het

• Annemieke

Hallo Koen,

Nee, je hebt totaal geen last van onze zomervakantie. Deze begint al snel, de eerste scholen gaan volgende week al dicht en in de tweede week van Januari 2009 beginnen de scholen weer.

En met het regen seizoen valt het ook wel mee. Is niet zo dat het dan de gehele dag nu regent.Maar alleen in de midag en nacht bijvoorbeeld en wordt het qua temperatuur ook niet koud. Momenteel valt er zeer weinig regen.

Helaas weet ik over duiken niets, maar inderdaad St Lucia moet ook mooi zijn.

veel plezier en geniet.

Groeten uit een heet en droog Kyalami

Annemieke

• Marco (Tongasabi.nl)

Je zult weinig last hebben van drukte denk ik zo. Waar willen jullie naar toe in Mozambique? Bijvoorbeeld bij Inhambane (Barra Beach) heb je een mooi rif op zee liggen, het manta reef. En idd kun je daar manta's zien. Enige nadeel kan het weer zijn, als de zee te ruig is dus (of storm en regen). Alternatieven naar het Zuiden zijn er ook, Ponto d'Ouro bijvoorbeeld. In Sodwana Bay (ZA) ben ik wel eens in de kerstvakantie geweest en dat was toen een gekkenhuis qua (duik) drukte. Niet aan te raden in die tijd van het jaar maar daar buiten prima te doen. Suc6. Marco.

• Koen

Bedankt voor de reacties. De drukte zal zoals ik begrijp dus geen probleem zijn. Mooi.

Heb je enig idee of er veel kans op storm en regen (onrustige zee) is in de periode dat wij willen gaan? We weten nl. nog niet hoe de reis precies te plannen (hebben alleen een retour ticket johannesburg die we nog kunnen verzetten) en misschien is het wel een plan om een week eerder te vertrekken en dan gelijk een vlucht naar Inhambane te boeken en vandaar langzaam terug te reizen naar Johannesburg dan zouden we er (Inhambane) halverwege januari zijn. Andere optie is later vertrekken en dan van Inhambane terug te vliegen (zouden we er eind februari zijn).

Groet,

Koen

• Marco (Tongasabi.nl)

Weer is moeilijk te voorspellen, ik heb er begin januari wel eens een week in de regen gezeten (Barra / Jangamo) en toen konden we maar 1x op het Manta Reef duiken. Maar een keer in februari heb 5 weken in Vilanculos bloedheet (lees om 08.00 in de ochtend al zo heet dat je niet meer in de zon gaat, en pas laat op de avond werd het iets koeler) weer gehad met af en toe een bui. Hoe wil je naar het Zuiden of Noorden reizen? Bussen gaan er wel tussen alle steden maar in het stuk onder Maputo naar het Zuiden en Ponto zal er denk ik geen openbaar vervoer beschikbaar zijn. Groeten, Marco.

• Koen

Ok. Weertechnisch valt er dus weinig te plannen…

Hoe te reizen? Dat is inderdaad de volgende vraag.. Het plan is nu om een auto te huren in ZA en mozambique met het OV te doen. Ik begrijp uit je reactie dat met OV reizen niet eenvoudig is (om op duikstek te komen). We willen nog uitzoeken hoe moeilijk (of makkelijk) en duur het is om een auto te huren die we evt. in beide landen kunnen gebruiken, of een auto per land.

• Reisgraag

Goedkoop met Connections:

http://www.connections.be/goedkoop-reizen/vlucht/afrika/Zuid-Afrika/Brussel/Johannesburg/

Piet

• Maria

Connections:

Inderdaad lage prijzen, ik kan niet zien bij welke garantiefondsen zij aangesloten zijn, weet jij dat Piet ?

• Reisgraag

¨Maria, even bellen en stel al de vragen.

Piet