Zuidafrikanen hebben top-jobs in Australie.

• Corné

S Africans get top Aus jobs

30/11/2008 09:02 - (SA)

Johan Eybers , Rapport

Johannesburg - South Africans who have moved to Australia have the best jobs and earn the most.

They have better qualifications than immigrants from Europe and America and also live in the wealthiest suburbs, said professor Dharma Arunachalam, a professor in political and social studies at the Australian Monash University.

He said they did not realise how much talent South Africans were bringing to Australia until they started checking census statistics in 2006.

“We were surprised by the facts,” he said.

SA immigrants are generally younger than other immigrants and are well-qualified with professional and managerial skills. Most bring their families and earn more than any other group.

They live mostly in wealthier suburbs like Queensland and in the western part of the country.

Before 1996, the immigrants were mostly English-speaking South Africans, but more Afrikaners, Indians and black people have joined their ranks.

The SA population in Australia has grown from 55 821 in 1996 to 104 129 in 2006.

Dus ruim 100.000 Zuidafrikanen in Australië? Ik had het idee dat het er veel meer waren. Maar goed, ze hebben dus de best betaalde baantjes en wonen in de mooiste wijken, niet verkeerd!

Groetjes,

Corné.

www.amukela.com

• loes

wij zijn eergisteren thuisgekomen van een 5 weken lange vakantie in oz (tasmanie en melbourne) bij oude vrienden. het woord zuid afrika viel regelmatig en ik kreeg toch wel duidelijk het gevoel dat zuid-afrikanen niet erg populair zijn bij de aussies. reden ; ze zijn te uitgesproken. verbaasde mij daarover, want naar mijn mening zijn de aussies juist de raasbekken en heb ik de zuidafrikanen nou nooit als mensen gekend die voor hun mening uitkwamen. discussies zoals wij die als nederlanders hebben (gepaard gaande met veel kabaal) gingen ze al zo uit de weg. maar goed, we weten nu dat er in oz ook keihard gewerkt moet worden om een redelijk leuk bestaan te hebben en de leuke prijzen die we omgerekend in euro's, in zuid afrika gewend zijn, waren niet aan de orde. ondanks de flink gekelderde A$, vonden wij het leven er goed prijzig. zo zie je maar weer dat het gras niet altijd groener is aan de andere kant.

grts uit een koud en nat ned (sneeuwt nu hier in rotjeknor) en was even wennen na de 30 gr in melbourne en kuala lumpur

• aryan

Wat ik begrepen heb van een goede vriend van mij is dat de Afrikaners zich niet kunnen/willen aanpassen in Oz. Ik was daar zelf ook heel erg verbaast voer toen ik dit voor het eerst hoorde; ver van de gastvryheid die we bijv. in typische Afrikaanse ‘hotspots’ hebben ondervonden. Naar verluid hebben ze o.a. hun eigen kerken en complete gemeenschappen gebouwd en hebben/tonen de mindset niet om zich niet/nooit echt integreren; hun reden van vertrek uit SA is daar direct debet aan.

Dit naast de uigesproken mening over het hoe en waarom men uit SA vertokken is, en mja, dan maak je je snel niet geliefd mee in het buitenland…. Maar dat boeit ze niet verder; men ziet dat als onbegrip. Een aantal van hun heb ik op diverse fora ook horen praten over het uitleven van de plek waar ze nu naar hun idee tijdelijk zitten totdat ze weer terug (kunnen) gaan naar een bevrijd SA.

Er word, IMHO in de gedachten van vele SA mensen in het buitenland, niet of nauwelijks over permanent plan gesproken om ergens te blijven. SA blijft roepen.

Ik kan ze helaas geen ongelijk geven en dit probleempje voor de mensen in Oz gaat pas opgelost worden zodra SA bevrijd is van het huidige regime en dingen zoals BBBBBBBEEEEEEE vervangen is door marktwerking.

• Reisgraag

Maar Aryan, jij behoort toch thuis in George. Hoe zit het met je permanent residence permit? Ik hoop dat het binnenkort in orde komt.

Piet

• aryan

Ik hoop dat ook Piet, ik hoop dat dat ook. Want je bent meer dan correct als je zegt dat mijn (ons) thuis George is.

Groeten,

Aryan

• Annemieke

Nou met die BBBE, zal op korte termijn wel niets veranderen hoor! De minister vindt dit niet nodig, want het “werkt”wel goed. (??)

Jammer hoor!

groeten uit en warm Kyalami

Annemieke

• Corné

Opmerkelijk dit, temeer omdat Zuidafrikanen in Engeland (met name London) zeer goed geintegreerd zijn.

Aan de andere kant, buitenlanders die de beste baantjes hebben en in de mooiste huizen wonen, tja… die roepen, zeker in een land als Australië toch blijkbaar negatieve gevoelens op. Denk nog even terug aan de rassenrellen in Australië!

Groetjes uit waaierig en fris Balule, Gisteren nog 37 nu onder de 30. Geniet van de sneeuw in Rotterdam :)

Corné.

www.amukela.com

• SAgirl

Ek is bly om te hoor dat dit met hulle goed gaan. Dit is nie maklik om sommer so weer aan te moet pas in ‘n ander land nie. Dit vat ’n tydjie om ook jou eie spasie te vind. Ek het baie vriende wat daar woon en dit gaan met hulle baie goed. Ek sal nie sê die top posisies nie maar hulle het beslis nie honger. Mens moet tog waak om te veralgemeen.

Wys jou nou net weer; as jy goeie kwalifikasie het, goeie ingesteldheid het en wil werk, dan kry jy 'n goeie erkenning daarvoor.

Om eie gemeenskappe te vorm en eie kerke te vorm, sien ek niks meer fout. Solank jy tog ook integreer met jou nuwe land. Jy hoef mos nie alles van jou bestaan af te skud nie. Vir my om in ons SA-kerk te sit, maak die heimwee ‘n bietjie minder en is lekker om die Here te kan loof ook in my eie taal. Ek het ook baie SA vriende hier maar net soveel NL vriende. Dit gaan oor ’n balans in die lewe.

• aryan

Hi Sagirl, die informasie van Corne-hulle het my net weer gewys dat die informasie wat ek vroeer vanjaar gekry het korrek is. En ja, hulle het die kop en nie die stert geword in die land wat die ….., as jy verstaan wat ek meen. Ek wil ‘ontopic’ bly en sal op hierdie forum die verdere verhandelings en verrichtings oor hierdie saak prebeer ‘skip’, omdat ek dink min mense stel belang in die goeters hierso. Al die k@k wat vlieg maak mense mos vies. Maar ek dink jy weet wat ek meen.

Groete,

Aryan

• SAgirl

Ja ek verstaan wat jy bedoel Aryan!

Mooi bly en geniet elke dag!

SA-girl